مثل باد سرد پاییز!

بازار سرمایه یکی از سخت ترین روزهای خود را پشت سرگذاشت تا نشان داده شود پاییز سوز و غم خود را دارد ! بازار امروز و سوز منفی شدنش برای این بیشتر بود که انتظار این شدت منفی را نداشتیم و از ان بدتر نمی دانستیم چرا منفی شده درست شبیه ادمی که فرض کنید در خیابان راه می رود و یکی ناگهان چک افسری را نثار گوش او میکند !

به هر حال امروز هر چه بازار پیش میرفت صدای هایده در گوش ما بیشتر می پیچید که با چه سوز و غم عجیبی میخواند مثل باد سر پائیز! انگار مرحوم سردی و سوز بازار را تجربه کرده !

و اما سراغ گزارش بازار برویم . خود بازار که امروز هیچ حرفی برای گفتن نداشت و سراغ برخی حاشیه های ان میرویم …

همه اذعان دارند که بازار وقتی گرفتار می شود به یک نیروی ضربتی برای کمک نیاز دارد . چند روز قبل در همین بخش در مورد یک نیروی واکنش سریع صحبت کردیم که بتواند حداقل بخشی از ابهامات بازار را به نوعی برطرف کرده و شرایط بهتری را برای بازار به وجود آورد به عنوان مثال همین حالا نرخ گاز و سوخت یکی از ابهامات مهم بازار است که وجود دارد این نرخ ماهانه شفاف شود و تحلیلگران بتوانند روی آن حساب کرده و سودآوری شرکت‌ها را مشخص کند.

وقتی نرخ‌ها مبهم باشند هر کسی از ظن خود یار تحلیل می‌شود و عددی را در می آورد ابهام هیچ گاه به بازار کمک نکرده و درنهایت به زیان بازار تمام می شود و به نظر این شفافیت می تواند هر روز در دستور کار قرار گرفته و فضای روشنی را به وجود آورد .نیروی واکنش سریع می تواند در راستای همین ابهام زدایی ها گام بردارد و حتی اگر نقش کوچکی در این موضوع داشته باشد شک نکنید اثرات آن در بازار بزرگ و قوی خواهد بود و میتواند به رفع ابهام بازار کمک کند و البته این تیم کار تشویق و ترغیب نقدینگی ها را نیز میتواند ایفا نماید .

قبول داریم این روزها، روزهای سختی است روزهای بسیار سختی که تحمل و تحلیل آن دشوار شده بازار حجم قوی ندارد سهامداران ناامید شده و سرخورده و همه مواجه ایم با این حجم اتفاقات منفی بازار که این سرخوردگی را تشدید می کند اما به واقع این اولین باری نیست که این اتفاقات رخ میدهد تاریخ بازار سرمایه پر بوده از روزهای اینچنینی حتی از ماه‌ها و سال‌های این‌چنینی.

روزها و هفته ها و ماه هایی که در جا زد و حرکتی نکرده اما در نهایت قیمت به آنچه نقطه ارزندگی خود بوده رسیده است اگر بخواهیم خیلی دور نرویم کمی نزدیک به مشابه این رویدادها نگاه کنیم همین چند وقت پیش بود که در دی و بهمن زمستان سختی در راه بود و ناامیدی کل بازار را گرفته بود .و تقریباً کسی فکر نمی کرد که جان سالم به در ببرد.

بسیاری روضه بورس را خوانده بودند و آن را برای سال‌ها تمام شده می‌دانستند اما چه شد در خرداد ناگهان حرکت کرد ! با خود فکر کرده اید که در این ۸ ماه چه بر سر بازار آمد فرض کنیم ابتدای بهمن سهمی خریدید امروز چه وضعیتی داشت قطعاً دو موضوع مطرح می شود یا سهم شما شرایط خوب و بنیادی داشته که با گذر زمان این موضوع اثبات شده و بازار قیمت گرفته و یا اینطور نبوده و در جا زده است

اگر ۵۰ سهم بازار را در همین تعطیلات آخر هفته بررسی کنید شاید نتایج خوبی به شما بدهد . اگر دارایی شما ارزنده باشد گذر زمان و انتشار بیشتر اطلاعات و کمرنگ تر شدن غبار تردیدها بازار و سهم ها را به قیمت واقعی خود نزدیک میکند و درست برای سهم هایی آن ارزندگی لازم را ندارند این موضوع یخ زدگی و ثبات قیمت است نکته دیگر تاب‌آوری و دوام آوردن در این شرایط است.

کسانی که آبدیده و قدیمی بازار هستند به راحتی موضوع را لمس کردند هر چند میدانیم تحملش برای همه سخت است ولی با صبر و دوام آوردن در روزهای منفی بالاخره روزهای مثبت را خواهند دید.

کسانی که در دی و بهمن سهم های خوب ارزنده بازار را خریدند چند ماه بعد سود های خوبی را در کاسه داشتند از همین رو قدرت صبر و توان تاب آوردن یکی از مهم‌ترین امکاناتی است که باید داشته باشیم و صد البته می دانیم که بسیار سخت و دشوار است تحمل این فشار خرد کننده در برخی روزها مثل امروز بسیار دشوار می شود ولی چاره ای نیست ! شاید مشغول کردن خود به حاشیه ها و امور دیگر بهتر باشد و برای سپری شدن روزها لازم

در جمع بندی و خلاصه باید گفت سال ۹۹ را فراموش کنید و کمی به روزهای بعد از ان فکر کنید . در سال ۹۹ جریان پول بود که ان موج را ایجاد کرد و امروز در کویر بی پولی بازار دست و پا میزند ! ا همین رو به دنبال آن مدل تحلیل و انتخاب سهم نباشید به نظر باید به صورتهای مالی و ارزندگی و شرایط شرکت ها وزن بیشتری داده و صبر و تحمل و توان خود را در تاب آوری روزهای سخت افزایش دهید در فاصله بهمن تا اخر مرداد کسانی که این دو موضوع را در کارنامه داشتند موفق تر بودند و حداقل توانستند بخشی از زیان های قبل را جبران کنند. تحلیل و تاب اوری !

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه بازار سرمایه بازار سرمایه 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *