با ورود سیمان به بورس و استقبال خوب فعالین این حوزه، شرایط برای خرید خرد سیمان در تناژ پایین نیز در قالب «گواهی سپرده کالایی سیمان» فراهم شد.گواهی سپرده کالایی سیمان، یک نوع اوراق بهادار است که توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی روی محصول سیمان شرکت های حاضر در بازار فیزیکی بورس کالا صادر می شود

با توجه به اینکه در بازار فیزیکی سیمان در بورس کالا، تنها معاملات عمده و بالای ۱۰۰ تن صورت می گیرد، امکان خرید مشتریان خرد سیمان در این بخش وجود ندارد. گواهی سپرده کالایی سیمان ابزار مناسبی است که توسط آن مشتریان خرد متقاضی خرید سیمان نیز می توانند اقدام به خرید آنلاین و تحویل فوری این کالای استراتژیک در تناژ بین ۱۰ تا ۱۰۰ تن کنند. در ادامه به سوالات متداول مشتریان خرید سیمان پاسخ داده می شود

۱. مزیت خرید گواهی سپرده سیمان چیست؟

مزیت اصلی خرید سیمان در بورہیں، امکان انجام معامله با قیمت رقابتی و به صورت آنلاین است، علاوه بر آن، از این طریق فرایند خرید و تحویل سیمان به صورت مکانیزه و بدون دردسر انجام می شود

۲. چه کسانی میتوانند از طریق بورس، سیمان بخرند؟

تمامی افراد واجد شرایط اعم از حقیقی و حقوقی که دارای کد معاملاتی سهام هستند، می توانند از طریق سامانه آنلاین کارگزاری فارابی اقدام به خرید گواهی سپرده سیمان کنند.

٣. آیا می توان با کد بورسی معاملات سهام، گواهی سیمان خرید؟

برای خرید سیمان در بورس، باید کد بورسی داشته باشید. کد معاملاتی سهام یا کد بورسی متفاوت از کد معاملاتی بورس کالا است و اگر تاکنون اقدام به دریافت کد معاملاتی سهام نکرده اید، می توانید با کلیک بر روی این لینک فرایند ثبت نام کد بورسی و احراز هویت خود را به صورت آنلاین و رایگان انجام داده و نام کاربری و رمز عبور فارابیکسو (سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری فارابی) جهت خرید گواهی سپرده کالایی دریافت کنید. 

 

۴. پشتوانه گواهی سپرده کالایی سیمان چیست؟

پشتوانه گواهی سپرده کالایی سیمان، قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس کالا صادر می شود.

۵. اطلاعیه های مربوط به گواهی سپرده سیمان را از کجا مشاهده کنیم؟

با مراجعه به سایت بورس کالا بخش بازارها» و مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالا می توانید به آخرین اطلاعیه های مربوط به هر گواهی سپرده کالا دسترسی داشته باشید.

۶. نحوه خرید سیمان از بورس کالا چگونه است؟

برای خرید گواهی سپرده سیمان در بورس باید از طریق سامانه آنلاین معاملاتی کارگزاری فارابی اقدام کنید. پس از ثبت نام در کارگزاری فارابی، اطلاعات ورود به سامانه معاملاتی فارابیکسو شامل نام کاربری و رمز عبور برایتان پیامک می شود.

پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور ابتدا باید حساب کاربری خود را در سامانه فارابیکسو به میزان لازم شارژ کنید. برای این کار از بخش درخواست های سامانه فارابیکسو گزینه واریز آنی وجه را انتخاب کرده و سپس مبلغ مورد نیاز برای خرید را از این طریق واریز کنید.

پس از شارژ حساب کاربری، باید نماد مربوط به گواهی سپرده سیمان» را در سامانه فارابیکسو جستجو کنید.

برای ثبت سفارش خرید، ابتدا بر روی دکمه خرید کلیک کرده، سپس در پنجره باز شده، تعداد گواهی مورد نظر برای خرید (حداقل ۱۰.۰۰۰ و حداکثر ۱۰۰.۰۰۰ ) وارد کنید، سپس قیمت مورد نظر خود را وارد کرده و در انتها بر روی گزینه ثبت سفارش کلیک کنید.

توجه داشته باشید که با توجه به نوع معاملات گواهی سپرده که به صورت حراج تک قیمتی انجام می شود، بهتر است با در نظر گرفتن احتمال انجام معامله در سقف قیمت مجاز روزانه واریز وجه بر مبنای سقف قیمت مجاز باشد.

۷. حداقل و حداکثر حجم خرید گواهی سپرده سیمان چقدر است؟

حداقل تعداد سفارش برای گواهی سپرده سیمان در روز ۱۰ هزار گواهی (معادل ۱۰ تن) است و حداکثر تعداد سفارش در روز ۱۰۰ هزار گواهی (معادل ۱۰۰ تن) است. همچنین توجه داشته باشید که تعداد گواهی برای خرید باید ضریبی از ۱۰۰۰ و بالاتر از حداقل ۱۰ هزار گواهی باشد.

۸. قیمت گواهی سپرده سیمان چگونه تعیین می شود؟

قیمت ها در گواهی سپرده سیمان تابع بازار فیزیکی است. به عنوان مثال اگر قیمت سیمان تیپ ۲ فارس در بازار فیزیکی پنج هزار ریال باشد، قیمت گواهی سپرده سیمان تیپ ۲ فارس براساس همین قیمت، مشخص می شود.

۹. کارمزد معاملات گواهی سپرده سیمان چه میزان است؟

میزان کارمزد خرید گواهی سپرده سیمان،

۰.۲۴ درصد ارزش معامله است.

۱۰. مالیات معاملات گواهی سپرده سیمان چه میزان است؟

در هنگام خرید سیمان، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از خریدار اخذ می شود.

۱۱. دامنه نوسان معاملات گواهی سپرده سیمان چه میزان است؟

معاملات گواهی سپرده سیمان دارای دامنه نوسان ۳ درصدی است. به عبارتی اگر قیمت پایانی روز گذشته سیمان مشخصی در بازار نقدی ۵۰۰۰ ریال باشد، قیمت این گواهی در روز جاری می تواند بین ۴۸۵۰ ریال تا ۵۱۵۰ ریال نوسان کند.

۱۲. امکان خرید و فروش مجدد گواهی سپرده سیمان خریداری شده وجود دارد؟

معاملات گواهی سپرده کالایی سیمان به صورت ناپیوسته (حراج تک قیمتی) انجام میشود. در این معاملات فقط امکان خرید وجود دارد؛ یعنی پس از خرید، نمی توان دوباره اوراق را به صورت گواهی سپرده کالایی فروخت در نتیجه خریدار باید کالا را تحویل بگیرد.

۱۳. حراج تک قیمتی در معاملات گواهی سپرده سیمان به چه صورت انجام می شود؟

در حراج تک قیمتی ابتدا سفارش گذاری توسط متقاضیان در دامنه مجاز قیمت انجام می شود، سپس كل معاملات در یک لحظه براساس قیمت کشف شده صورت می گیرد، دلیل انجام معاملات به صورت حراج تک قیمتی در گواهی سپرده سیمان، وجود مالیات بر ارزش افزوده است. به همین دلیل تنها یک قیمت در معاملات لحاظ می شود.

۱۴. آیا امکان خرید اعتباری گواهی سپرده سيمان وجود دارد؟

براساس مقررات، وجه مورد نیاز برای خرید گواهی سپرده سیمان، باید وجه نقد آزاد مشتری باشد. بنابراین مشتری نمی تواند از محل اعتبار کارگزاری اقدام به خرید گواهی سپرده سیمان کند.

۱۵. گواهی سپرده سيمان خریداری شده را از کجا مشاهده کنیم؟

تخصیص گواهی سپرده ظرف یک روز کاری و به صورت خودکار به نام مشتری انجام می شود با مراجعه به سامانه فارابیکسو، بخش پرتفوی سرمایه گذاری می توانید تعداد و قیمت روز گواهی سپرده های خریداری شده خود را مشاهده کنید.

۱۶.چگونه سیمان را به صورت فیزیکی دریافت کنیم؟

پس از خرید گواهی سپرده سیمان، خریدار باید جهت دریافت سیمان، آدرس تخلیه و شرکت باربری خود را به کارگزار از طریق سامانه تسویه معاملات بورس

کالا و انرژی (EBG0) اعلام کند، مشخصات این سامانه از قبیل لینک ورود، نام کاربری و رمز عبور یک روز پس از خرید گواهی سپرده سیمان، توسط کارگزاری فارابی به خریدار ارسال می شود.

تحویل سیمان براساس زمان بندی ارائه شده در اطلاعیه گشایش نماد معاملاتی گواهی سیمان صورت می گیرد. توجه داشته باشید که تحویل سیمان منوط به تسویه هزینه های انبارداری توسط خریدار گواهی سپرده سیمان بوده و پس از تسویه هزینه ها سیمان خریداری شده به انبار خریدار سیمان منتقل می شود.

۱۷. در صورتی که در تاریخ تعیین شده، سیمان موجود در انبار ترخیص نشود، چه جرایمی برای خریدار لحاظ می شود؟

در صورتی که مشتری پس از خرید نسبت به معرفی باربری و بارگیری کالا ظرف مدت تعیین شده در اطلاعیه گشایش نماد اقدام نکند، باید به صورت روزانه جرایم تعیین شده ای را پرداخت کند تا اجازه ترخیص کالا به او داده شود. بنابراین مشتری باید در اسرع وقت باربری و انبار مقصد خود را از طریق سامانه EBG0 اعلام کند.

۱۸. سامانه EBGO چیست؟

EBG0 سامانه تسویه معاملات بورس کالا و انرژی بوده و فرایند تحویل کالا توسط این سامانه انجام می شود. بنابراین برای تحویل سیمان خریداری شده باید به این سامانه مراجعه کرده و اطلاعات لازم از قبیل آدرس انبار محل تخلیه، شرکت باربری و… را از این طریق ثبت کنید. بورس کالا براساس این اطلاعات، سیمان یا کالای خریداری شده را به شما تحویل می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *