سهامداران

دوباره داستان های دستوری !

حتما حکایت پیرمرد چوپان و توفان و گردبادی که در گرفته بود را شنیده اید ! پیرمرد از دور نظاره گر توفانی بود که داشت می آمد و تا این خطر را دید از خدا کمک خواست و نذر کرد ! کی ای خدا من از این راه سلامت عبور کنم تا یک سال پشم وکشک این گوسفندان را در راه خدا خرج میکنم .

به محض این که توفان فرونشست و از این گردنه عبور کرد پیش خود گفت پشم چی کشک چی حالا که گذر کردیم !!

همین حکایت شده حکایت بازار ما ، تا وقتی به سهامداران نیاز بود تا وقتی اتفاقی رخ نداده بودو خر از پل نگذشته بود سهامداران و قیمت گذاری دستوری و خلاصه همه چیز بر مبنای اصول اقتصاد بود و تا خر از پل گذشت همه چیز دوباره به روال سابق برگشته و در روی همان پاشنه تصمیمات پوپولیستی می‌چرخد… طبق معمول بازار سرمایه قربانی شده و سر سهامداران بیچاره را می تراشند.

تصمیم اخیر دولت یک شوک بزرگ برای بازار بود شاید بسیاری معتقدند این موضوع را بزرگ نکنید اتفاق خاصی نبوده درصورتی که معتقدیم این تصمیم پیامد منفی زیادی از نظر روانی برای بازار داشته است پیام اول را اثراتش در گروه خودرو و صف فروش امروز خبهمن شاهد بودیم گروه خودرویی که تازه داشت جان می گرفت و به سمت بهبود پیش می‌رفت و بازار را نیز با خود حرکت می داد با این تصمیم ناگهان دچار این سکته شد …

اما پیام دوم ضربه به خود بازار سرمایه بود که تازه داشت امیدوارم می‌شد و گارد صعود گرفته بود با خبر های رسیده از بازارهای جهانی و دلار بهبود را نشان می‌داد با این تصمیم شوک بزرگی به این چشم‌انداز مثبت و خوش بینی ایجاد شده و کار بازار را سخت‌تر کرد

اما مهمترین پیامد این موضوع پیامد سوم است ببینید حرکت اخیر نشان داد که همچنان شعار بر منطق و خدایی نکرده دوست نداریم این را بگوییم تحولات سودجویانه و فساد خیز بر اصول اقتصادی رجحان و برتری دارد هنوز تصمیمات پوپولیستی جای منطق اقتصادی را پر کرده و بازار از این جهت ناامیدانه رفتار کرد که دولت هنوز متوجه نشده که منطق اقتصادی چطور می تواند به او کمک کند و همچنان در بر روی همان پاشنه می چرخد .

او جلوی اقتصاد می ایسند و طبق معمول این ۴۰ ساله بازهم سیلی میخورد ! وقتی برای تصمیم به این مهمی و البته روشن و آشکار و واضح چنین مقاومت هایی وجود دارد بازار متوجه خواهد شد که از این دولت آبی برای اقتصاد مریض گرم نمی شود و همچنان تصمیمات اینچنینی در بازار جریان دارد.. پس طبیعی است که بازار این ریسک را لحاظ کنید

دقت کنید بیش از چند ماه پیش گفتیم نرخ ارز ،بازارهای جهانی و تصمیمات دولت ریسک های بازار هستند . ان دو تای اولی را به بهترین وجه میبینیم ولی همین اخری کافی است که بازار به این شکل در آید !

البته قضاوت کردن دولت از یک تصمیم اشتباه است ما سابقه و تجربه دولت‌ها این موضوع را نشان داده که به راحتی دولت ها اولویت های اقتصادی و منطقی درست را قربانی شعارهای عوام گرایانه و مسائل این چنینی می کنند .

شک نداریم بازار از این موضوع نیز میگذرد و عبور می‌کند و دیر یا زود تحولات خودرو هم رخ می دهد اما آن چیزی که آسیب می بیند اعتماد سرمایه‌گذاران است و چه جالب که تا همین چند وقت پیش همه در مورد منطق اقتصادی و جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری و پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد صحبت می‌کردند و درست در یک ازمون اولیه و در یک بزنگاه شعاری بودن این موضوع بیرون زد و نشان داد که همه این موارد حرف است و یادهوا ! شعاری بیش نیست…

بازار از این رنج می برد که با او می خواهند حرف درمانی کنند اما در عمل قدمی برنمی دارند

بازار به مولفه های خوبی رسیده که می‌تواند مسیر رشد را آغاز کند تحولات ارزی اتفاقات خوب بازارهای جهانی مسیرهایی که به سمت منطقی‌تر شدن اقتصاد و بازار محور گام برمی‌دارد همه و همه گواه این شرایط است اما آنچه در عمل روی می دهد سیگنال خوبی از سوی دولت برای بازار سرمایه نیست ! بزنگاه بعدی ارز ۴۲۰۰ و بعد بودجه است !

در مجموع بخواهیم بیان کنیم باید گفت که در حال حاضر در شلم شوربا ترین حالت ممکن خود قرار دارد و بازار سرمایه ای که باید با سیاست های حمایتی و تشویقی محل امنی برای جذب سرمایه ها باشد با عملکرد ضعیف دولت و تیم اقتصادی فراری دهنده سرمایه‌ها شده و بازار ارز و سکه و رمز ارز را داغ کردند. سنگ را بسته و سگ را باز کردند !!

امروز با این تحولات نرخ ارز و شرایط و خبرهای خوب بازار باید رونق خوب و مثبت میگرفت اما به دلیل این ندانم کاری ها این چنین وضعیت آشفته و منفی را داشت و شک نداریم که دود این بی تدبیری ها قبل از هر چیز به چشم خود دولت خواهد رفت .

صحنه فعلی وضعیت اقتصادی نشان میدهد سردرگمی در تصمیمات اقتصادی در دولت موج میزند و این باعث شده است تا این جو بی اعتمادی و ترس به بازار هم منتقل شود.

البته در نهایت همه چیز به سمت منطقی بودن و ارزندگی حرکت میکند ولی هزینه زیادی در این راه پرداخت خواهد شد . این سردرگمی اقتصادی به بدترین شکل ممکن خود در حال بروز و ظهور است و از خودرو تا ارز ۴۲۰۰ ان را می بینید . و چه جالب است که نرخ خودرو در بازار نه تنها کم نشد بلکه افزایش داشت تا حکایت اقتصاد و سیلی که به صورت سیاستمداران میزند روشن تر گردد به راستی فریدمن درست میگفت اگر مدریت یک شنزار را به سیستم دولتی بسپارید بعد از مدتی کمبود شن خواهی داشت !!

و حرف اخر … چه بخواهیم و نخواهیم دلار و بازار سرمایه همبستگی جدی دارند و این در حالی است که نرخ ازاد به ۲۹ نزدیک میشود و صرافی ملی حوالی ۲۸ است و نرخ نیما ۲۳۵۰۰ ، ان چیزی که دیر یا زود قیمت ها ان را لحاظ میکنند و به سمت ان حرکت خواهند کرد ارزندگی قیمت هاست با این نرخ ارز به نظر دیر یا زود قیمت ها خود را به ان سطوح رسانده و در مدار ارزندگی حرکت میکنند در این میان این تصمیمات دولت نظیر قیمت گذاری دستوری و … بیشتر موانع کوتاه مدتی است که سرعت این حرکت را کاهش میدهد به نظردر فروش دارایی ها دقت کنید …

دولت ان جایی که فعلا زورش رسیده و دستور داده جیب شرکت ها و سهامداران است و دیر یا زود این معادله بهم میخورد …امیدواریم عاقل باشند …

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

سهامداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *