مریض حالی بورسی !

محسن چاووشی ترانه جالبی داشت مریض حالی که حال و روز بیمار را به خوبی نشان میداد …

مریض حالیم خوش نیست نه خواب راحتی دارم نه مایلم به بیداری

درون ما تفاوت هاست تو مبتلا به درمانی نه من دچار بیماری

واقعا دولت در بلاتکلیفی عجیبی این حس مریض حالی را به بازار منتقل کرده است و باعث بی حالی او شده است .

امروز یکشنبه بازار سرمایه کار خود را در حالی پیش برد که همچنان در بلاتکلیفی و بی هدفی در اقتصاد به سر میبریم و نمیدانیم چه میخواهیم . فعال بازار حق دارد که از این فضا بترسد و به جای فعال بودن تماشاچی باشد … امروز بازار داشت کمی بهتر پیش می رفت که ناگهان با بحث های ۴۲۰۰ و از دستور کار خارج شدن ان باردیگر به این نتیجه رسید که تصمیمات دولت در حوزه اقتصاد بلاتکلیف تر از این حرفهاست که روی ان حساب کند .

البته معتقدیم ارز۴۲۰۰ حذف می شود و فقط برای دارو گندم ان هم تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی میماند و فقط مجلس نمیخواست هزینه این تصمیم را به دوش بگیرد و ان را به دوش دولت انداخت.
و اما بازار …

خصوصیات بازار این روز ها این است که در تقریباً ارزنده ترین شرایط ممکن قیمت‌ها قرار داریم که نرخ ارز نیز با افزایش خود آن را اثبات کرده و در آن سو در سخت‌ترین و بی نظم ترین شرایط مدیریتی و اقتصادی و نرخی قرار گرفتیم که همین تایید و تکذیب ها چه اعتماد ها که از بازار سلب نکرده است.

شما یکبار سهامدار را می ترسانید و او را به ۵ منفی می کوبید و بعد که تبعات و عواقب اش را کشیدید ناگهان پشیمان شده و دوباره از او حمایت می‌کنید و این سردکن و گرم کن سهامدار موجب از بین رفتن و پس رفتن اعتماد او می شود چیزی که این روزها شاهد آن هستیم و اندک بارقه‌های امیدی که داشت شکل میگرفت با این رفتار محیرالعقول به حاشیه رفت و کمرنگ شد.

به واقع بازار به آرامش نیاز دارد به ثبات و به فضایی که بتواند در آن تصمیم گیری کند امروز نرخ ارز حوالی ۲۸۶۰۰ شده اما هنوز تردیدهایی در دل بازار وجود دارد که باعث شده بازار را انگار با نرخ ۱۸ نیز نمیخرند … و این فنر فشرده و فشرده تر می شود و این دقیقا همان نقطه ضعف است که از دولت آغاز شده و به بازار هم سرایت کرده سردرگمی و بلاتکلیفی در تصمیمات اقتصادی …

بسیاری میپرسند خب تکلیف چیست؟! بفروشیم ؟!خلاص شویم؟! اگر شرایط دارایی که در اختیار داشتیم ارزندگی لازم را نداشت و این دارایی نمی ارزید بی شک با قطعیت از فروش سهم دفاع می کردیم اما امروز تقریباً تمام دارایی های موازی بازار ثانیه به ثانیه دلار را در خود لحاظ کرد و قیمت می‌گیرند بازار سرمایه اثر معکوس داشته و این دارایی ارزنده تر و ارزنده تر می شود اما قیمت ها کاهش می یابد به نظر فروش در چنین شرایطی منطقی نیست و صد البته واقفیم که تحمل شرایط فعلی اعصاب پولادین می‌خواهد که فشار عجیبی که از سمت بیرون به بازار وارد می‌شود را تحمل کند .

به خوبی همه می‌دانیم که شاید با کمی صبر بهبود نسبی اوضاع و امیدواری بازار کم کم قیمت ها به مدار نقاظ ارزنده خود نزدیک شود اما به واقع به کسانی هم که سهم می فروشند و یا در بازار فعالیتی ندارند حق می‌دهیم که زیر این فشار سخت و عجیب خود را خلاص کرده و تماشاچی باشند .

اما این وضع موجود تا کی ادامه خواهد داشت هرچه زمان بگذرد دولت تقریبا میتوان گفت با تجربه تر می شود پخته تر شده و در تصمیمات عاقلانه تر رفتار می کند و البته با گذر زمان و روشن شدن تکلیف بودجه ابهامات بیشتری از سر بازار برداشته می شود از همین رو احتمالاً تا بهمن این شرایط مواج پر تلاطم اقتصادی را از سمت دولت خواهیم داشت .

در مورد بودجه …

بعد از این تحولات نرخ گذاری دستوری و جریان نرخ ارز ۴۲۰۰ و نرخ نیما به نظر بودجه مهمترین چالش بازار طی هفته ها و ماه های آتی خواهد شد نکات مثبت و منفی بودجه را در یک مطلب جدا بحث خواهیم کرد ما اگر اتفاق عجیبی در نرخ ها و قوانین رخ ندهد با تحولات کسری بودجه و جریانات تصمیم گرفته شده برای نرخ ارز امیدواری بازار شاید بیشتر شود

و سر آخر این که همه می‌دانیم چقدر مسیر پیش رو مسیر سخت و مسیر پر چالش و پر خبر و پر استرسی است و چه فشاری روی سهامداران خواهد بود اما قبول کنید این فشار و استرس است که سودهای قوی‌تر و بزرگ‌تری را سبب می‌شود به نظر سهامداران همچنان باید کار شناسایی سهم ها و ان شناسایی شرکت‌ها را پی بگیرند تا از این فرصت احتمالاً ۴ الی ۶ ماهه بتوانند بالاترین بازدهی را نصیب خود کنند.

نمی‌گویم بازدهی شبیه سال ۹۹ نصیب بازار می شود اما احساس میکنیم یک رویه منطقی و با شیب مناسب شبیه خرداد تا مرداد ۱۴۰۰ در بازار خواهیم داشت البته بازهم میگوییم اگر دولت در جیب صنایع دستکاری نکند اتفاق بدی در پیش نیست

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *