تردید ترمزساز!

بازار امروز روز خوبی را نداشت ولی از شدت منفی ان هم کمی کاسته شده بود ولی نه انقدر که بخواهیم بگوییم نجات یافته است . نکته مهم بازار امروز این بود که حجم خوبی در بازار وجود نداشت و جز چند نماد انگار بقیه سهم ها و معاملات یخ زده بود و کسی خرید و فروش نمیکرد . گویی خریدار و فروشنده هردو خسته شده منتظر تحولات جدیدی هستند .

تردیدهای ترمزساز بازار تمامی ندارد و هر روز بساط جدیدی برای بازار ایجاد می شود که این بار برخی تردید های ارزی را مطرح کرده اند .

تا دیروز بازار کمی از نرخ ارز خیالش راحت بود و حتی نرخ ارز پشتوانه‌ای برای خرید برخی سهامداران شده بود که دیروز در این نرخ نیز اتفاقات عجیب و جالبی رخ داده است قبل از هر چیز به رویدادی اشاره کنیم که دیروز رخ داد و کلیه سایتها و نرم‌افزارها موظف شدند زین پس نرخ صرافی ملی را به عنوان نرخ رسمی دلار اعلام کنند یعنی عملاً ما دیگر نرخی به نام نرخ بازار آزاد نداریم و نرخ همان است که صرافی ملی می‌گوید … یادش بخیر … درست شبیه آنچه در دلار ۴۲۰۰ اتفاق افتاده آقای جهانگیری تاکید کرد هیچ نرخی بجز نرخ ۴۲۰۰ وجود ندارد و باقی قاچاق است !!

البته آقای صالح آبادی که مدت ها عمر خود را در بازار سرمایه گذرانده قطعاً به دست نامرئی بازار معتقد است ما احتمالاً او هم ناچار شرایط شده ولی اگر روسای قبلی بانک مرکزی توانستند با بگیر و ببند و دستور نرخ دلار را کنترل کنند این دستورات هم موثر خواهد بود …

این دستورات صف های جلوی صرافی ها را بیشتر میکند و کار را سخت تر ولی به هر حال دیروز کندل جالبی را در نرخ دلار شاهد بودیم اما بحث ما این نیست بحث این است که دلار بنا به دلایلی افزایش یا کاهش می یابد که مثلاً در افزایش آن بیشتر مولفه های سیاسی و ریسکهای سیاسی موثر است و در کاهش علاوه بر مولفه های سیاسی تحولات اقتصادی نیز باید همراه باشد.

یعنی مثلاً ممکن است ما حتی تحریم ها را لغو کنیم و همه چیز همراه شود اما شرایط کسری بودجه و دلار و فروش نفت و هزینه های دولت باعث شود نرخ ارز خیلی کاهشی نباشد بحث ما این هم نیست بحث ما این است که امروز مصائب و مشکلات بازار را همه می دانیم بی پولی دولت او را به زنگی مستی تبدیل کرده که تیغ در دست دارد و به صرفه و صلاح هیچ چیز فکر نمی کند و می بُرد… این مستی و شرایط اضطرار ناشی از همین تحریم هاست که اثرات خود را اینطور در اقتصاد ما نشان داده کسری بودجه باعث بی پولی دولت شده بی پولی دولت او را به فکر واداشت که دست در جیب شرکت‌ها کند و اوراق منتشر کند که هر دو فشار مضاعفی به بازار سرمایه آورده

در چنین فضایی برخلاف بسیاری از دوستان و همراهان و تحلیلگران معتقدیم ادامه این شرایط خیلی به سود بازار نیست چرا که دولت با همه ابزار و توانایی دلار را سرکوب می کند و از آن سو فشار به بازار را بیشتر ،به نظر معتقدیم باید شاهد توافق سیاسی باشیم تا بازار از برخی بن بست های خود خارج شود باز هم می‌گویم برخلاف بسیاری از عزیزان توافق و برجام را به سود بازار می‌بینیم حتی اگر موقتاً سقوط نرخ ارز را داشته باشیم که تازه از دید ما ، آن هم بعید است با این شرایط اقتصادی و کسری بودجه و هزینه های دولت محقق شود

از همین‌رو نرخ ارز را چالش بزرگ و گسترده بازار نمی بینیم چرا که اگر دستور باشد که کاهش یابد به نظر موقتی بود و خیلی دوام نمی آورد و اگر واقعاً بر اساس اصول سیاسی و کاهش ریسک ها باشد به نظر در نهایت به سود بازار خواهد بود بازهم معتقدیم افت نرخ ارز اعداد بالایی نخواهد بود و توافق نمی تواند ریسک بازار باشد… این را نوشتیم که تحلیل گران بازار در دام سیاسی بازی ارزی گرفتار نشوند … در ابتدای سال ۱۴۰۰ بود که در دولت صحبت از نرخ ۱۸و ۱۵ بود !! گوینده که داشت شوخی میکرد و میدانست شوخی است ولی این طرف برخی جدی گرفته بودند ! نتیجه البته گذر زمان همه چیز را نشان داد و فقط این را می نویسیم که حواسمان بخ واقعیت های اقتصادی باشد …

اما موضوع دوم …

یکی از دردهای این روزهای بازار ، در کنار تمامی مشکلات ، این حجم بی خیالی مسئولان در مقابل بازار سرمایه است که سهامداران را آزار میدهد سهامداران و فعالان بازار روزهای قبل از انتخابات را با روز های فعلی مقایسه می کنند که همه کاندیدا بازار سرمایه و بورس را محوریت کار خود قرار داده بودند.

یکی که قرار بود چند هفته ای مشکلات را تمام کند حالا معاون شده،ان یکی که به بالا و پایین بازار واقف بود سمت دیگری گرفته و کاندیدی که از تالار‌بورس بازدید کرد رئیس جمهور شد!! در هیچ دوره‌ای در تبلیغات انتخابات اینقدر حرف بورس و سهام زده نشد اما نتیجه فعلی بی خیالی محض سیاستمداران نسبت به بازار سرمایه است و این بی خیالی در سطوح وزرا و سایر مسئولان نیز دیده می‌شود.

بازار سرمایه و فعالان انتظار ندارند که پمپاژ پول عجیب و غریب بازار صورت بگیرد به صندوق توسعه ملی قانون بوده که از قبل وجود داشته و تازه بسیاری از فعالان بازار هم به آن فکر می کند . انتظار بازار این نیست که مسئولان برای بازار اشک بریزند !

انتظار فعالان بازار این است که محیط و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه فراهم آورد و حداقل آنها را با قوانین و خبرهای عجیب سورپرایز نکنند چیزی که امروز به وفور مشاهده میکنیم و هیچ ثباتی در تصمیمات اقتصادی دیده نمی شود این حداقل کاری بود که برای مملکت داری و بهبود اقتصاد می توانستند انجام دهند و آن هم دیده نمی شود این حس سرخوردگی نسبت به تصمیمات اقتصادی بیش از هر چیزی ذهن بازار را آزرده کرده و به نظر باید اتفاقات مهمی در این حوزه رخ بدهد و شاهد بهبود قوانین و شرایط و شفافیت آن باشیم.

همچنان معتقدیم حتی اگر اتفاق منفی رخ بدهد بهتر از این است که اینطور لنگ در هوا بماند چرا که اتفاق منفی را بازار یکبار در قیمت لحاظ می‌کند و خلاص… ولی لنگ در هوا بودن هر روز لحاظ کردن رویداد منفی در قیمت‌هاست !!

این خاصیت بازار است که همیشه در بدبینی های افراطی و در خوشبینی ها نیز بیش از حد خوش بوده…

و حالا بحث سوم …

این روزها یکی از دغدغه های خاص سهامداران شرایط تکنیکال بـازار است بسیاری به ان وزن بالایی میدهند و پرتفوی و خرید و فروش ها را بر اساس ان چیده اند همیشه سعی کردیم در مقاطع خاص از نظر چارتیست ها استفاده کرده تا در مورد بازار بیشتر فکر کنیم و بررسی و تحلیل قوی تری را داشته باشیم …

با کمک یکی از دوستان تحلیلگر تکنیکال یکی از سناریو های محتمل برای بازار را مرور میکنیم و البته تاکید میکنیم ممکن است این موارد درست نباشد و فقط یک تحلیل است

نمودار را با هم ببینیم .

شاخص کل بعد از تکمیل الگوی دیامتریک، حرکتی صعودی تا ۱۵۸۵۰۰۰ انجام داد و سپس وارد اصلاح قیمتی و زمانی شده است، از لحاظ قیمتی محدوده ۱۳۸۰۰۰۰ و از لحاظ زمانی نیمه اول آذر ماه میتواند شرایط کفسازی و صعود شاخص کل را فراهم نماید. این بدین معنی نیست که ممکن است دقیقا طبق همین الگو پیش برود ولی شرایط نشان میدهد احتمالا ما کمی با شیب کم منفی شدن را طی روزهای اتی داشته باشیم و و شاید هم روزهای اول آذر به واسطه گزارش ها و مذاکرات برجام کمی بیشتر به تفکر وارد شود ولی در کل بـازار در نقاطی نیست که بخواهد منفی های عجیبی را ببیند

به نظر اگر این سناریو درست باشد احتمالا منفی ها به نقاطی رسیده که دیر یا زود نقاط حمایتی فعال شده و احتمالا دست های پنهان و یا حامیان معنوی و مالی بازار و یا حتی اخبار مانع از افت بیشتر شده و شرایط را برای یک رشد رقم می زند . نمیخواهیم دلخوشی بیخودی برای کسی ایجاد شود ولی اگر حتی احتمال وقوع چنین رویدادی کم باشد نشان میدهد هفته های آتی جایی است که بازار میتواند کم کم افت را کمتر کرده و به فکر بهانه هایی برای برگشت باشد .

امروز هم شنیده ها و زمزمه هایی مطرح شد که کمی از منابع صندوق توسعه ملی قرار است برای بـازار شارژ شود که کمک خوبی برای روحیه بخشی به بـازار می شود . البته همچنان معتقدیم بازار بتواند بهانه های منفی را از خود دور کند مسیر خود را پیدا خواهد کرد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *