کمبود عرضه، #استایرن منومر پارس را طلا کرد ! رقابت ۵۷ درصدی در هفته اخیر ! آرام شدن بازار با افزایش عرضه ها و واردات در روزهای پیشرو !

تحلیلی بر روند معاملات #استایرن در بورس کالا

🔹در سال ۹۹میانگین نرخ معاملات بورس کالا، ۱۴ هزار تومان (۶۵۰ دلار) بوده و همچنین ۳ درصد رقابت نیز در این بازه زمانی صورت گرفته است. در فصل بهار سال جاری با وجود کاهش قیمت دلار، شاهد رشد چشمگیر قیمت های جهانی بودیم و قیمت این محصول در بورس کالا ۲۵ هزار تومان (۱,۱۲۵ دلار و رقابت ۴ درصدی) رسید. در تابستان با اصلاح جزئی قیمت جهانی و صعود نرم دلار نیما، قیمت ۲۴ هزار تومان (۱,۰۵۶ دلار با رقابت ۶ درصدی) گزارش شده است.

در دوماه اخیر شاهد جهش چشمگیر نرخ های استایرن منومر پارس بوده ایم. در حالی قیمت های جهانی با ثبات نسبی در حدود ۱,۱۰۰ دلاری قرار داشته است، اما شاهد رقابت ۱۷ و ۲۴ درصدی در بورس کالا هستیم و قیمت های استایرن در مهر برابر ۲۹ هزار تومان و در هفته اخیر به ۴۱ هزار تومان رسیده است.

🔹این محصول آغازگر زنجیره ارزش کلیدی هزاران مصرف‌کننده بزرگ و ‏کوچک صنایع پلاستیک، لاستیک، عایق، ظروف غذا، لوله و… است. در ایران ۶۰۰ هزار تن استایرن تولید می شود، اما مجوز ساخت مجتمع های پلی استایرنی بیش از ۶۰۰ هزارتن خوراک است، به همین دلیل محصول شاهد مازاد تقاضا است.

🔹میانگین عرضه ماهانه در سال ۹۹، ۲۷ هزار تن و میانگین ماهانه تقاضا ۳۲ هزار تن بوده است.در مجموع در بهار ۶۴ هزار تن استایرن منومر عرضه شده است که تمامی عرضه ها جذب شده است (درصد تقاضا ۱۱۸ درصد). در تابستان نیز ۶۰ هزار تن محصول عرضه شده که با درصد تقاضای ۱۱۷ درصدی مواجه شده است. در دو ماه اخیر برخی منابع خبری از توقف غیر منتظره پتروشیمی پارس خبر دادند که سبب شد حجم عرضه ها در مهرماه تنها ۱۵ هزار تن باشد و در آبان نیز شاهد کاهش ۲۵ درصدی عرضه ها بودیم تا رقابت سنگینی در هفته های اخیر شکل بگیرد.

موضوع مذکور سبب شد

کمیته تخصصی پتروشیمی مصوب کند تا پایان آبان ماه، پتروشیمی پارس که خود تولیدکننده استایرن منومر است برای تأمین کسری عرضه، نسبت به واردات استایرن منومر اقدام کند. قیمت استایرن منومر وارداتی با قیمت تلفیقی و به صورت یکسان برای همه مصرف کنندگان (بورس و بین مجتمعی) محاسبه خواهد شد. تا زمان التهاب در بازار، انجام بارگیری استایرن، مطابق لیست اعلام شده توسط دفتر توسعه انجام می شود.

#پارس #شبصیر #شجم #تحلیل_بنیادی

کارگزاری بانک صنعت و معدن

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *