رکورد تاریخی ارزش معاملات هفتگی و روزانه بورس‌کالا شکسته شد

دنیای‌اقتصاد : هفته گذشته، با ثبت معامله بیش از ۲میلیون تن انواع محصول در بورس‌کالای ایران، رکورد تاریخی ارزش معاملات هفتگی بازار فیزیکی با ثبت رقم ۴/ ۱۸‌هزار میلیارد تومان شکسته شد. همچنین چهارشنبه گذشته با عبور ارزش معاملات از ۹‌هزار میلیارد تومان، رکورد جدیدی در تاریخ معاملات روزانه بورس‌کالا به ثبت رسید.
رکورد تاریخی ارزش معاملات هفتگی و روزانه بورس‌کالا شکسته شد
این مطلب چند سیگنال متفاوت را نشان می‌دهد که ساده‌‌‌ترین آن، بازگشت تقاضای واقعی در اواخر هفته گذشته با سیگنال رشد بهای ارز در بازار آزاد بود؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که شاهد روند صعودی بهای نیمایی ارز بودیم.

نکته دیگر این است که این رکود قیمتی پیش از ریزش بزرگ بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی ثبت شده است، بنابراین احتمال تعدیل در خوش‌بینی‌‌‌ها همراه با رونق را باید در کنار توجه به این خبر لحاظ کرد. در هر حال با جریان کاهشی در قیمت‌های جهانی روبه‌‌‌رو هستیم، ولی در کنار آن، روند صعودی بهای ارز فضای چندانی برای افت نرخ در بازار داخلی مهیا نکرده است.

رکوردشکنی معاملات هفتگی

به گزارش کالاخبر، در هفته منتهی به ۵آذرماه، ۲میلیون و ۳۳‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۴/ ۱۸‌هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته قبل به ترتیب رشد ۴ و ۱۲درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد تا رکورد ارزش معاملات هفتگی بورس‌کالا که پیش از این با ثبت ارزش ۳/ ۱۸‌هزار میلیارد تومان به هفته دوم آبان‌ماه امسال اختصاص داشت، شکسته شود.

طی هفته اخیر در تالار محصولات صنعتی و معدنی یک‌میلیون و ۷۱۸‌هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱/ ۱۳‌هزار میلیارد تومان معامله شد. در این تالار یک‌میلیون و ۴۲تن سیمان، ۵۵۸‌هزار و ۴۹۶تن فولاد، ۵۱‌هزار تن سنگ‌آهن، ۴۹‌هزار و ۵۰۰تن آهن اسفنجی، ۱۰‌هزار و ۴۰۰تن آلومینیوم، ۷‌هزار و ۲۹۰تن مس، یک‌هزار و ۹۳۰تن روی، ۲۱تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۱۱کیلوگرم شمش طلا مورد دادوستد قرار گرفت. در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۳۱۰‌هزار و ۲۳۰تن انواع کالا به ارزش ۵‌هزار میلیارد تومان به فروش رسید. در این تالار ۸۴‌هزار و ۳۸۰تن قیر، ۷۷‌هزار و ۳۶۳تن مواد پلیمری، ۷۴‌هزار تن وکیوم‌باتوم، ۳۵‌هزار تن لوب‌کات، ۳۱‌هزار و ۱۷۸تن مواد شیمیایی، ۴‌هزار و ۷۱۸تن روغن‌پایه، ۷۲۰تن گوگرد و ۵۰تن آرگون معامله شد. همچنین ۴‌هزار و ۷۲۰تن کالا در بازار فرعی بورس‌کالای ایران به فروش رسید.

رکوردشکنی معاملات روزانه

روز چهارشنبه هفته قبل با ثبت معامله ۴۶۸‌هزار و ۵۶۵تن انواع محصول در تالارهای مختلف بورس‌کالا، ارزش معاملات روزانه بازار فیزیکی به بیش از ۰۶/ ۹میلیارد ریال رسید که رکورد تازه‌ای به شمار می‌رود. این در حالی است که دو رکورد قبلی ارزش روزانه بازار فیزیکی به ۴مهرماه سال‌جاری با ۷۴۰۰میلیارد تومان و ۱۰آبان‌ماه امسال با رقم ۷‌هزار میلیارد تومان اختصاص داشت.

روز چهارشنبه، بیشترین حجم و ارزش معاملات ثبت‌شده متعلق به تالار محصولات صنعتی و معدنی بود. در این تالار ۳۷۸‌هزار و ۹۶تن انواع کالا شامل ورق گرم، میلگرد، تیرآهن، ورق سرد، نبشی، هیدروکسید آلومینیوم و خاک روی مورد معامله قرار گرفت و در نتیجه ارزشی معادل ۷‌هزار میلیارد تومان را به ثبت رساند. در معاملات روز چهارشنبه ۱۴۷تن کنسانتره فلزات گرانبها و متیلن دی‌فنیل دی‌ایزوسیانات خالص موسوم به MDI نیز در تالار حراج باز معامله شد.

همچنین ۶۳‌هزار و ۳۷۷تن وکیوم‌باتوم، مواد شیمیایی، لوب‌کات، مواد پلیمری، سلاپس‌واکس، قیر، اسلاک‌واکس و روغن پایه در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و ۲۴‌هزار و ۴۸۴تن قیر و مس کاتد در تالار صادراتی مورد معامله قرار گرفت. در روز مورد بررسی، بازار فرعی بورس‌کالا میزبان معامله ۲۴۶۱تن انواع محصول شامل بوتادین، منوکلرو استیک اسید و دی‌اکتیل فتالات بود.

بتا سهم

#گزارش_بازار

برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه آنلاین معاملات بورس و خرید و فروش سهام ، و همچنین ثبت نام در سامانه سجام ، به وبسایت www.kargozari.org مراجعه نمایید. با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

معاملات هفتگی بازار فیزیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *