اروپا در مذاکرات وین چه می‌خواست؛ توافق خوب یا خواسته‌های فرابرجامی؟

با پایان یافتن دور اول مذاکرات ایران و ۴+۱ اخبار و تحلیل‌های مختلفی پیرامون نتایج این دور مذاکرات در حال انتشار است.

تیم ایرانی در این دور تمرکز خود را بر روی پیشبرد مذاکرات بر اساس پیش نویس‌های ارائه شده از سوی خود قرار داد و همین مساله باعث شد تا طرف‌های اروپایی حاضر در مذاکره به دلیل عملیاتی بودن پیشنهادات ایران و نبود دستورالعمل، تقاضای تعویق مذاکرات را برای کسب تکلیف از پایتخت‌های خود، مطرح کنند.

نکته قابل تامل مواجهه اروپا در مذاکرات وین با پیش‌نویس ایران است که بر مبنای فضاسازی رسانه‌ای برای فشار به عملکرد تیم ایرانی طراحی شده است.

سه کشور اروپایی با محوریت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ابتدای نشست وین تاکید کردند که «مذاکرات بر مبنای ۶ دور قبلی (مذاکرات انجام شده در دولت پیشین) ادامه خواهد داشت.»

این اظهارنظر با واکنش مذاکره کننده ارشد ایران مواجه شد؛ علی باقری تاکید کرد که متون قبلی تنها پیش نویس است نه توافق.

کشورهای اروپایی در تلاش برای اجرای عملیات روانی خود، سعی داشت پیش نویس ایران را در تعارض با مذاکرات قبل عنوان کند؛ این در حالی است که برخلاف ادعای اروپا مبنی بر افزایش سطح خواسته‌های طرف ایرانی، دو پیش نویس ارائه شده از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی دقیقا بر اساس توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده.

بر اساس اطلاعات موجود، سه کشور اروپایی خواهان پذیرش تعهدات فرابرجامی از سوی ایران بودند، اما پیش نویس‌های ایران مانع طرح این خواسته‌ها از سوی اروپا به نمایندگی از آمریکا در جریان مذاکرات شده است.

در این بین پیروی سه کشور اروپایی از خواسته های آمریکا و اختلافات جناح‌های داخلی این کشور در مواجهه با ایران، باعث اثرگذاری منفی در مذاکرات شده تا جایی که نشریه سعودی الشرق الاوسط در یادداشتی آورده است که «سردرگمی و اختلاف در دولت آمریکا درخصوص اتخاذ رویکرد در قبال ایران موجب اختلال در مذاکرات هسته‌ای وین شده است.»

مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی نیز پس از پایان مذاکرات با اشاره به شیوه مواجهه تیم‌های اروپایی با پیش نویس‌های ایران، تاکید کرد که «هیچ کدام از تیم‌های اروپایی نگفتند که پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی مورد قبول دو طرف را ندارد.»

تلاش اروپا برای کشاندن مسیر مذاکرات به درخواست‌های فرابرجامی مطرح شده در دوره‌های پیشین را می‌توان عامل اصلی توقف مذاکرات تا هفته آینده دانست.

پافشاری ایران بر پیش‌نویس‌های عملیاتی خود باعث تا کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات تلاش کنند تا مسئولیت عدم نتیجه گیری از مذاکرات را متوجه تیم ایرانی کنند.

ایرنا

#گزارش_بازار  #برجام

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *