گزارش بازار امروز چهارشنبه ۲۴آذر ۱۴۰۰

نفس بریده !

روزهای سخت یکی یکی میگذرد و این عمر ماست که میرود . امروز در یک روز نه خیلی بد و نه خیلی خوب هفته تلخ روز های پایانی پاییز را بردیم در حالی که در یکی از تلخ ترین پاییز های بازار قرار داشتیم و البته این حسی که کسی به داد ما اینجا نمیرسد و هر کسی از راه میرسد لگدی هم نثار بازار میکند بدتر بود .

یکی از مدیران و دست اندرکاران در مورد مطلبی که چند روز پیش در مورد اعتماد و اطمینان و جریان پول نوشته بودیم سوال میکرد چرا جریان پول و اعتماد از بازار رفته و حالا باید چه کار کنیم که برگردد؟! این دو یعنی اعتماد و جریان پول مولفه های جدا از هم نیستند و یک دفعه و یک شبه و ضربتی نیز از بازار نمی روند… به قول دیالوگی در فیلم اصغر فرهادی میگفت انسان چطور گاو می شود ؟!

شهاب حسینی پاسخ داد ! به تدریج!! اینجا هم به تدریج تیشه به ریشه زدید ! شما نگاه کنید چطور جریان اعتماد از دولت قبل آسیب دید و تابه امروز نه تنها تلاشی برای ترمیم آن صورت نگرفت بلکه با تصمیمات غیر منطقی و غیر عقلایی به این موضوع دامن زده شد و هر کسی پیدا شد یک لگدی به بازار زد !

چرا عرض می‌کنیم غیر عقلایی

باور کنید کمی دانشمندان دولتمرد ما در بودجه‌ریزی فکر می‌کردند متوجه می شدند منفعت بهبود بازار سرمایه برای آنها بیشتر از آسیب آن است. برای ده پانزده هزار میلیارد تومان افزایش درآمد در بودجه چه بلوایی به پا کردند در صورتی که همین عدد را و یا حتی بیشتر در سال بعد می توانستند از واگذاری دارایی ها و مالیات و سایر عوامل به دست و باز چرا تاکید می کنید دانشمندان دولتمرد غیرعقلایی ! چون به خاطر همین تصمیمات چند ده برابر سرمایه های خود دولت اینجا اب شده است ! و به نوعی انگار ده هزار میلیارد گرفته و صد هزار میلیارد پس داده !! به این عزیزان نگوییم دانشمندان و پرفسورهای مالی چه بگوییم ؟!!

به واقع هر کسی منطقی به موضوع نگاه کند متوجه خواهد شد

به واقع هر کسی منطقی به موضوع نگاه کند متوجه خواهد شد که جریان اعتماد و اطمینان با این تصمیمات نابخردانه از بازار کوچ کرده اما برای برگشت آن کار بسیار دشوار است خراب کردن آسان و دوباره ساختن بسیار سخت.

که البته معتقدیم بازسازی یک بنای تقریباً کامل تخریب شده از ساختن دوباره آن بدتر است ! حالا دولت حتی اگر برابر آن ده هزار میلیارد را هم بگذارد بعید است بتواند به سرعت به این موضوع دست پیدا کند اما باید سلسله تصمیماتی جدی گرفته شود تا این موضوع یعنی اعتماد به بازار برگردد مشکل این است که در حال حاضر دولتمردان ژست این کار را هم نمی گیرند و بعد ما چطور بگوییم و امیدوار باشیم که آنها می‌خواهند به بازار کمک کنند؟!

انگار گفتن کلمه بورس و بازار سرمایه برای روسا و عزیزانی که قبل از انتخابات پاشنه در بازار سرمایه را از جا کنده بودن حرام شده اما به هر حال تصمیماتی باید گرفته شود بخشی از این تصمیمات در اختیار دولت است و آنقدر باید قوی ، محکم با اراده و دقیق اعلام شود که همه باور کنند کمی فرمان چرخیده است و بازار بخشی از آن جریان اعتماد از دست رفته را دوباره به دست بیاورد…

در بین این تصمیمات یک نکته به ذهن ما رسید که به نظر اثرات بسیار شگرفی در بازار دارد .

اگر به خاطر داشته باشید چند هفته قبل نوشتیم حتی این تصمیم می تواند نقطه عطف بازار باشد و آن تغییرات در سامانه نیما ست که مستقیم بر سود و زیان شرکت ها اثر دارد و به نوعی بسیاری از ریسک های وارده به شرکت ها را پوشش می دهد .

نرخ در سامانه نیما در همین چند روز افزایش پیدا کرده و طبق آنچه شنیده می شود سیاست بانک مرکزی این است که نرخ سامانه نیما در دامنه ۵ تا۸% اختلاف با نرخ سنا باشد اتفاقی که می تواند تغییرات مهمی در بازار به وجود بیاورد اما این موضوع نیز آنقدر آهسته و با صدای آرام گفته می شود که در حال کسی حاضر به وزن دادن به آن نیست البته با کمی گذر زمان و نشستن نرخ ها روی تابلو موضوع شکل دیگری خواهد گرفت

این یکی از مولفه های برگشت اعتماد و اطمینان به بازار است که باید آرام آرام شاهد بهبود ان باشیم …

اما جریان پول ماجرای دیگری دارد و خود یک مثنوی هفتاد من است

موتور جریان پول در سال ۹۹ آنقدر قوی استارت زد که همه انگشت به دهان مانده بودند و حالا شاهد این هستیم که بخش عمده‌ای از جریان پول از بازار فاصله گرفته و در بازارهای رقیب به خصوص بازار کریپتوکارنسی ها فعال است . طبق گفته برخی فعالین این روزها بازار رمز ارزها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد میلیارد تومان گردش مالی و نقدینگی را در دل خود دارد که متاسفانه جریان پولی بود که عمده آن از بازار سرمایه با آن طرف کوچ کرد و باز با خود می‌گویند دولتمردان ما چقدر در این حوزه ضعیف عمل کردند که می توانستند از این جریان پول بیشترین استفاده را ببرند و فقط تماشا کردند !

اما حسرت آنچه رفته را نباید خورد و بعید است آن جریان پول هم به راحتی به این بازار برگردد احتمالاً این جریان همان جا می ماند و دفع می شود. و شاید چند ماه بعد ۲۵ اقتصاد دان پیدا شوند و بگویند رمز ارزها باعث تورم می شوند !!

اما در در بازار سرمایه جریان پول یک استارت قوی لازم دارد استارت قطعاً از سمت حقیقی ها نیست و حقوقی های بازار باید این استارت را بزنند اما نگاه به قیافه حقوقی ها می کنیم یکی از یکی داغان تر آن یکی لنگ حقوق ماهیانه بازنشسته هاست و یکی دیگر جبران کسری بودجه دولت می کند و بقیه هم نشستند و به در نگاه می کنند تا فضا بهتر شود و خرید کنند اما این بازی جایی باید آغاز شود

در مورد آنچه می نویسیم مطمئن نیستیم اما به هر حال ممکن است رویدادی باشد که اتفاق بیفتد و اغاز همان بازی باشد.

در بودجه ۱۴۰۱ نکته ای گنجانده شده که البته هنوز تفسیر نشده ولی شاید یکی از مهمترین بخش‌های بودجه ۱۴۰۱ بود و آن هم اینکه به سود سپرده اشخاص حقیقی مالیات ۲۰ درصدی وضع میشود باز هم می گویم هنوز نمی دانیم این موضوع چقدر درست است اما طبق پرس و جوی که انجام شده گویا این موضوع با جدیت دنبال می‌شود و وجود دارد اما برنامه چیست احتمالاً دولت برای فروش اوراق خود نیاز به این دارد که این پول‌ها یکبار در سیستم اوراق منتشر شده از سمت او بچرخد و دوباره وارد بازی شود به این شکل که احتمالاً شرکت های حقوقی مجبور خواهند شد سپرده‌های بانکی را شکسته و وارد چرخه اوراق کنند البته این ضربه مهلکی به جریان تولید و اعطای تسهیلات و اعتبار می زند اما به هر حال تصمیمی است که گرفته شده

اما جریان بازی بازار کجای این موضوع است؟

به نظر هوشمندی بازار سرمایه را در این تصمیم نیاز داریم. این هوشمندی میتواند خود را در جذب بخشی از پول ها به کار گیرد و در سوی دیگر یک راهکار ویژه برای جذب پولها به بازار سرمایه داشته باشد .ابزار مهم این کار صندوق درآمدهای ثابت و تقویت و افزایش سقف نگهداری آنهاست (البته واقعا نمیدانیم بزرگ شدن این صندوق ها خوب است یا بد ) که البته معاف از مالیات هستند و بخشی از این پول ها جذب این صندوق ها گردد.

طبق برنامه ای که وجود دارد و بخشی از دستورالعمل هاست بخشی از این پول ها که جذب صندوق ها میشوند در بانک سپرده می شود ، بخشی در اوراق و البته بخشی هم در بازار سهام حضور پیدا خواهد کرد و این دقیقاً همان نقطه ای است که می تواند موتور استارت جریان پول بازار باشد اما هوشمندی بسیار بالایی را می طلبد و باید برای آن آمادگی لازم وجود داشته باشد این فقط بیان و طرح مسئله بود و همین و بس

در روزهای آتی با روشن شدن موضوع سعی می‌کنیم ابعاد دقیق تر آن را اثرات آن را در بازار بررسی کنیم

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *