گزارش بازار امروز شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰

دو نیمه پُر !

امروز بعد از مدت ها طی این چند روز بازار نیمه اول و دوم نسبتا مشابهی داشت و جو نیمه دوم منفی نشدو به اصلاح بدن بازار نیمه دوم خالی نکرد ! البته طبیعی بود که فشار عرضه در بازار زیاد باشد ولی در کل امروز وضعیت بازار کمی فقط کمی امیدوار کننده تر بود ولی نه ان طوری که بگوییم شرایط تغییر کرده و فضا عوض شده است البته جو بازار به شکل خاصی چرخیده و اخبار بهتری به گوش میرسد ولی تردید بازار کم نیست و این باعث شده با وجود خبرهای مثبت جریان پول بازهم پشتش به بازار باشد و بیشتر ترجیح بدهد زیرچشمی بازار را نگاه کند .

البته امشب قرار است شوک هایی از جنس اخبار خاص به بازار واردشود ولی چهره بازار نشان میدهد که شاید خیلی این شوک ها هم به او موثر نباشد و البته امیدواریم بازار در مسیر درستی گام برداشته باشد . مسیری که ابتدای روند است و این استارت زدن ها کار سختی است برای همین میگوییم انتظار عجیبی از بازار نباید داشت و شاید شوک درمانی فقط حفظ و ثبات شرایط فعلی بازار باشد .

ولی یک اتفاق خوب در جریان است . به نظر می رسد که همه به این نتیجه رسیدند که بازار سرمایه نیاز به یک حرکت جدی برای تغییر دارد.

۲ احتمال مطرح است این حرکت یا نمایشی است و برای ساکت کردن منتقدین انجام می‌شود و یا واقعی است… اگر نمایشی باشد(که معتقدیم این طور نیست ) اثرات آن خیلی زود در تابلوها نمایش داده خواهد شد اما واقعی بودن این اثر را می تواند در تصمیمات و اتفاقات پیش رو دید البته برای رهایی ازاین شرایط باید در دو محور جلب اعتماد بازار و همچنین جریان پول گام بردارد نکاتی که بارها در روزهای گذشته در مورد آن صحبت کردیم گویا همه چیز از برنامه ۱۰ بندی وزارت اقتصاد آغاز می‌شود و این قرار است منشا تحولات باشد . امیدواریم مبدا خوبی برای آغاز حرکت در مسیری باشد که این دو جریان را رقم زده و بتواند مسیر بازار را نیز تغییر دهد.

فکر می‌کنیم جریان اعتماد به بازار باید با تصمیمات خواص از سوی دولت همراه باشد که شفاف سازی و بیان نکات مثبت بودجه و ساده تر بگوییم راحت کردن خیال سهامداران یکی از آنهاست و البته آن چیزی که به نظر می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد حرکت دلار نیما به سمت واقعی شدن است که بارها گفته ایم مبنای حرکت بازار خواهد شد کاهیش جریان هزینه ها در شرکت ها و منطقی تر شدن نرخ ع و همچنین کاهش نرخ خوراک و سوخت و البته کمک به سایر صنایع نظیر ثبات قوانین بهره مالکانه و همچنین نرخ تسعیر بانک ها می تواند بخش‌هایی از این فرایند اعتماد سازی و جلب اعتماد بازار باشد .

اما در سوی دیگر یک جریان بسیار مهم وجود دارد که باید بتواند استارت حرکات قوی بازار را بزند و آن جریان پول خواهد بود در مورد جریان پول بارها و بارها صحبت شد حتی روز چهارشنبه از احتمال اخذ مالیات از سپرده ها و گردش این جریان در بازار صحبت کردیم …

دولت در بازار سرمایه ابزار و صندوقی دارد به نام صندوق تثبیت و همچنین صندوق دیگری وجود دارد به نام صندوق توسعه بازار در صندوق توسعه بازار عمدتاً کارگزاری ها سهامدار هستند و همچنین بانک ها در صندوق تثبیت خود دولت است که برای کمک به بازار می‌تواند فضای بهتری را رقم بزند در مورد صندوق تثبیت احتمالاً باید شاهد اتفاقات جدیدی باشیم وقتی صحبت از آغاز یک روند و اثرگذاری در تابلو می‌کنیم باید جریان پول خود را در این اثر گذاری تابلو نشان دهد.

بازار چند روزی بتواند خود را در قیمت‌های فعلی حفظ کرده و به نوعی یک کف سازی عجیب و محکم و قوی داشته باشد آرام آرام خبرها و گزارشات بازار را به سمت ارزندگی بهتر و حرکت دقیق تر سوق می دهد از همین رو معتقدیم در این چند ماه پیش رو حرکات صندوق تثبیت و فعالیت او در بازار می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد

بسیاری از حقیقی و حقوقی ها در بازار دنبال نقطه برگشت بازار می گردند که در واقع او را نقشه گنج بازار می بینند . به این نقطه بهینه برای برگشت بازار باید امیدوار باشیم آنجایی که قیمت ها ثبات نسبی گرفته و چند روز پر حجم معامله می شوند و افت آنچنانی نداشته باشند و در سوی دیگر خبرها نیز با هدایت و شرایط خوب به دل بازار سرازیر شوند در این شرایط است که میتوان گفت که کم کم پیدا شدن یک نقطه قوی برگشت بازار خواهد بود که اتفاقاً احساس می‌کنیم با توجه به شرایط و گارد گرفته شده نزدیک است

بگذریم و سراغ بازار برویم

به نظر بازی بازار میتواند جالب باشد و باید بتواند بر ترس و شرایط سخت خود غلبه نماید . یک نکته خاص در بازار این است که بسیاری فکر میکنند حتی اگر خبرهای مثبت اعلام شود و برسد ممکن است بازهم بازار فقط تماشاچی باشد ولی به این نکته دقت کنید قبول داریم این موضوع را ولی روند تخریب شده اعتماد باید جایی متوقف گردد و معکوس شود . بالاخره این روند بازسازی باید از جایی آغا شود که فکر میکنیم این موضوع بتواند آغاز خوبی باشد

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

فشار عرضه در بازار  فشار عرضه در بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *