طی روز گذشته بر اساس مدل های معاملاتی و بررسی بازار، نمادهای #ومدیر #شبصیر #شپدیس #مادیرا #لوتوس #فاما #چفیبر #مدیریت در کانون توجه بازار بودند. در اینجا برخی از اطلاعات بنیادی این نمادها را جهت آشنایی بیشتر به صورت خلاصه گزارش خواهیم کرد.

ومدیر

#ومدیر اواخر خرداد ماه در بازار بورس عرضه شد. p.e ttm این نماد روی تابلو ۱٫۸۵ است و سال مالی آن منتهی به آذر است. سود محقق شده این شرکت طی گزارش ۹ماهه منتهی به شهریور ۹۷۶ريال بوده البته نیمی ازین سود مدیون فروش سرمایه گذاری ها است.

در آبان هم ومدیر ۱۷۰میلیارد تومان سود فروش سهام داشته که معادل ۱۸۸ريال سود به ازای هر سهم است. در بخش غیر بورسی، نوآوران مديريت سبا در سال مالی گذشته سود با اهمیتی از محل فروش سرمایه گذاری ها داشت که طبعا طی سال جاری تکرار ناپذیر بود. کارگزاري صبا جهاد، مديريت ثروت صندوق بازنشستگي کشوري، ثبات ويستا و واسپاري آتيه صبا از دیگر شرکت های سرمایه پذیر غیر بورسی این نماد هستند. در بخش بورسی نیز ونوین، ومعادن، فخوز ،البرز، فملی، فولاد، بیمه ملت، وخارزم، تیپیکو، اخابر، شپدیس، زاگرس، جم، وصندوق، شاراک و شخارک از جمله سرمایه گذاری های ومدیر هستند. به نظر می رسد توجه بازار به این سهم طی روز جاری به دلیل نزدیک شدن به پایان سال مالی و تقسیم سود باشد.

شبصیر

#شبصیر از پتروشیمی های نام آشنای بازار است که نیازی به معرفی مانند ومدیر ندارد. این پتروشیمی در محدوده P.e ttm 6.5 واحدی است. به دلیل تولید ABS مصرف چندان بالایی در گاز به عنوان سوخت ندارد و خوراک آن نیز یک محصول پتروشیمی است و در واقع گاز خوراک مصرف نمی کند. p.s نماد ۲٫۷ است که می تواند به ۲٫۲ برسد. حاشیه سود بهار ۳۸درصد و تابستان ۵۸درصد بوده است. یکی از دلایل توجه بازار به سهم احتمالا این است که خوراک گازی مصرف نمی کند و گاز سوخت اندکی مصرف می کند.

شپدیس

#شپدیس امروز مورد اقبال بازار بود. مجددا گزارش رسید که ایران اوره را ۹۰۰دلار فروخته است. به دلیل جلوگیری روسیه و چین از صادرات اوره و نگرانی هند، اوره ایران در این کشور به بالاتر از متوسط قیمت فوب خلیج فارس رسیده است.

هرچند رشد با اهمیت قیمت گاز به عنوان یک تهدید محسوب می شود اما خبرها در خصوص تصویب پیشنهادات وزیر اقتصاد در دولت مبنی بر تعیین سقف قیمت گاز، منجر به توجه بازار به این سهم شد. شپدیس که سال مالی منتهی به شهریور دارد ۶ دی ماه مجمع تقسیم سود برگزار می کند و از ۲۱٫۳۱۴ريال EPS محقق شده بخشی ازان را تقسیم خواهد کرد. سال گذشته شپدیس ۷۰درصد سود را تقسیم کرد.

مادیرا

#مادیرا طی هفته های اخیر افت سنگین قیمتی را تجربه کرد. تغییر گزارشات شرکت از اصلی به تلفیقی باعث شد تا اعداد گزارش این شرکت قابلیت مقایسه را از دست بدهد با این حال بازگشت ارزش بازار مادیرا به آذر ۱۳۹۸ یعنی دو سال قبل، باعث شد تا نگاه ها به این سمت معطوف شود.

لوتوس

#لوتوس دیگر نمادی است که سال مالی منتهی به دی دارد. با نزدیک شدن به آخرین ماه از سال مالی این تامین سرمایه و ثبات نسبی قیمت در محدوده جاری تا حدی اعتماد به این نماد بازگشته است. هرچند بازار طی ۳ماه اخیر نزولی بوده اما لوتوس تقریبا در همین حوالی ثابت مانده است. حق تقدم های افزایش سرمایه اخیر ۱۰ آذر با پایان مهلت مواجه شده و همکنون باید منتظر حراج حق تقدم های استفاده نشده باشیم که می تواند نوساناتی در قیمت سهم ایجاد کند.

مدیریت

#مدیریت ۲۰ مرداد در بازار عرضه شد که همکنون ۸۰درصد بالای قیمت عرضه اولیه است اما حدود ۲۵درصد از سقف قیمتی پایین تر است. سال مالی این سرمایه گذاری منتهی به آذر ماه است و ۵۳۴۷ريال EPS روی تابلو دارد که P.e ttm را ۱٫۷۴ نشان می دهد با این حال ۸۰ – ۸۵ درصد این سود محقق شده روی تابلو ناشی از فروش سرمایه گذاری ها است. طی دو ماه مهر و آبان نیز مدیریت سهام در بازار فروخته و ۱۰۰ريال دیگر EPS ازین ناحیه ساخته است.

فاما / چفیبر

#فاما #چفیبر دیگر نمادهایی بودند که در بازار امروز مثبت بودند اما تقریبا P.e fw آن ها در سطح همین p.e ttm روی تابلو بوده و حجم معاملات امروز آن ها نیز از متوسط یک ماه اخیر پایین تر است لذا هرچند تا حدی به لحاظ معاملاتی تقویت شدند اما هیجان معاملاتی نداشتند. p.e فاما حدود ۱۲ و چفیبر بالای ۴۵ واحد است.

ولید هلالات

#تحلیل_بنیادی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *