نوسانات محدود قیمت #میلگرد در بازه ۱۴ تا ۱۶ هزار تومانی در بورس کالا


نمودار اول روند قیمتی ماهیانه کل میلگرد معامله شده در بورس کالا را نشان می دهد. قیمت ریالی میلگرد از سال گذشته به طور کلی روند صعودی داشته است که محرک اصلی رشد قیمت از مرداد ۹۹ تا آبان ۹۹ رشد قیمت دلار بوده و از آذر ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ با بهبود قیمت های جهانی بالا رفته است. از تیر تا شهریور نیز قیمت ها همگام با وضعیت مساعد قیمت های جهانی و نوسانات محدود دلار نیما رشد خوبی داشته است.

در پاییز روند قیمتی میلگرد در  کانال ۱۴ تا ۱۶ هزار تومانی بوده است. در مهر با قیمت حدود ۱۴ هزارتومان (۵۹۵ دلار) معامله شد. با توجه به افزایش بهای تمام شده تولیدکنندگان و چشم انداز صعودی نرخ دلار قیمت این کالا در آبان مجدد به کانال صعودی بازگشت و رقم ۱۵ هزار تومان (۶۴۱دلار) را ثبت نمود. در آذر هم با اصلاح جزئی در محدوده ۱۴،۳۰۰ تومان (۶۰۴ دلار) معامله شد.

در هفت ماهه امسال تولید کنندگان این محصول جمعا ۵ میلیون ۱۳۷ هزار تن محصول تولیدکرده اند که ۳ میلیون و ۸۳۷ هزار تن آن در داخل مصرف شده است و ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن صادر شده است. در بورس کالا نیز در طی ۸ ماهه امسال بیش از ۴ میلیون تن محصول عرضه شده است که ۱٫۶ میلیون تن آن مورد تقاضا واقع شده است.

علت افزایش عرضه های بورس کالا در سال جاری برداشتن محدودیت کف عرضه و تامین نیاز بازار بیشتر از مقدار کف عرضه تعیین شده است. در آبان ماه ۵۵۸ هزار تن عرضه میلگرد در بورس کالا ثبت شده که کمتر از نیمی از آن مورد تقاضا بوده و معامله شده است. در سه هفته ابتدایی آذرماه هم حجم عرضه و معاملات مشابه ماه قبل و عدد ۵۵۱ هزار و ۲۱۲ هزار تن بوده است.

#ذوب #فجهان #کویر #فخاس

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#تحلیل_بنیادی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *