گزارش بازار امروز شنبه ۴ دی ۱۴۰۰

حجم بگیر!

دوستی داشتیم به شدت علاقه مند به غذا بود و به قول خودش در مقابل غذا نمی توانست مقاومت کند اما یک خصوصیت خاص داشت و ان هم این بود که خیلی کیفیت غذا برای او مهم نبود و حجم غذا بود که برایش اولویت داشت . مثلا بین  ۲ سیخ کوبیده با کیفیت و ۵ سیخ  کوبیده  کم کیفیت قطعا انتخاب او ۵ سیخ  بود و حجم غذا برای او مهم  بود ! امروز هم  بازار به دنبال همین حجم  بود و شاید خیلی مثبت و منفی این روز و احتمالا  فردا  برای او  به اندازه  حجم مهم نباشد.

بازار امروز خوب اغاز کرد و خوب هم پیش رفت ولی کمی در میانه های راه فشار عرضه ها فشار او را پایین اورد که  صد البته مسیری که آغاز شده تحمل این  فشار ها و اتفاقات  طبیعی است و باید دوباره  به ریل درست  گام برداشت و صد البته تحمل کند. باید این چند روز هر طور شده بازار را حفظ کنند.

بارقه های امید باید همچنان  باشد  روزنه حتی کوچک هم بدرخشد و نور بتابد .

بازار این روزها بهبود داسته و شرایط بهتر و امیدوار شده و هر طور شده باید مقدماتی را فراهم کرد که این امید به یاس و ناامیدی تبدیل نشود . این مسیر اعتمادسازی و برگشت اعتمادها هر کاری برای بهبود و بازار می‌شود باید رو کرد … امروز هم دیدیم که بازار حجم  نسبتاً خوبی را داشت و البته طبیعی بود که بعد از چند روز مثبت به واسطه عدم اطمینان کافی به روندها کمی فضا پر عرضه دنبال شود. این برای معاملات چند روز آتی نیز احتمالاً وجود خواهد داشت بخصوص این که چارتیست ها نیز معتقدند محدوده ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ هزار واحد محدوده افزایش فشار فروش و افزایش عرضه ها برای بازار خواهد بود

اما واکنش بازار و سهامداران و دست اندرکاران چه باید باشد؟

بخشی از این فرایند طبیعی است بسیاری هنوز به بـازار اطمینان و اعتماد ندارند و نشستند تا در شرایط بهتری با اطمینان خاطر قوی‌تری خرید کنند در مولفه های ذهنی آنها هنوز پول با بازار آشتی نکرده و جریان پول قابل قبول را در بازار شاهد نیستیم

اما به نظر می رسد این روزها این اتفاقات زمینه‌ساز حضور همان جریان پول در بازار باشد به شکلی که احتمالاً بازار بعد از چندین بار دست به دست شدن و تغییر فاز گرفتن دوباره روند صعودی را در پیش گرفته و پول های مرددی که منتظر ریزش بـازار بودند را مجاب خواهند کرد و به این فکر وا می دارند که بازی تغییر کرد و باید در این بازی حضور داشته باشیم.

این یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که می تواند رخ دهد به نظر اگر کسانی می‌خواهند به بـازار کمک کنند باید در راستای این سناریو و این جریان حرکت کنند که برای بازگشت اعتماد به بـازار این چنین شرایطی داریم که در لحظات حساس و پیچ‌های مهم بازار این فضا حفظ شود.

از همین رو معاملات این چند روز از این نظر حساس خواهد شد که به همگان اثبات می کند برای بازار می‌تواند همچنان جذاب و محیطی برای جذب پول باشد.

اما این یک روی  ماجراست سوی دیگر ماجرا به بدنه خود بازار باز میگردد و اینکه قرار است چه اتفاقی برای نمادها و شرکت ها رخ دهد به نظر تجربه این چند وقت اخیر نشان داده است که شرکتهایی که در دل خود سودآوری منطقی و مناسبی دارند حداقل فضای ریزشی ضعیف‌تر را داشته و در برگشت هم بیشتر مورد توجه قرار می گیرند از همین رو گزارش‌های پیشروی ماهانه و نه ماهه یک  غربالگری حرفه ای و درست برای بـازار خواهد بود که در فضایی که پول زیادی وجود ندارد بی‌گدار به آب نزنید یا بهتر بگوییم بتواند در بهترین موقعیت قرار گیرد.

از همین رو دنبال کردن گزارش های آذر ماه به واسطه این اتفاقات می‌تواند بیشتر مورد اهمیت قرار گیرد و یک نکته مهم دیگر وجود دارد که سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ و گزارش ماهانه آذر ماه  میتواند مدل خوبی برای پیش بینی جریان سودآوری شرکت ها در سال های آتی باشد

و در واقع می توان گفت این سه ماهه را می توان با قطعیت و اطمینان بیشتری به کل سال ۱۴۰۱ تعمیم داد که به نوعی ارزندگی سهم ها را نیز می تواند به ما نشان دهد و این رویداد مهم نیست که باید به آن توجه ویژه کرد و در این چند روز و سپس آخر دی ماه با آن بیشتر درگیر خواهیم بود.

لابلای صحبت هایی که در مورد گزارش می‌شود یک نکته را بگویم بارها و بارها دفعات قبل از این موضوع گلایه کردیم که چرا شرکت‌ها گزارش‌های خود را به روز آخر بـازار موکول می‌کنند و این ابهام در دل شرکت ها باقی می ماند به نظر نهاد ناظر می تواند به شرکتها فشار آورد تا اگر گزارشی آماده شده و وجود دارد آن را به روزهای آخر موکول نکنند بازار به شدت به اخبار و اتفاقات خوب نیاز دارد و احساس می‌کنیم گزارش‌های خوب می توانند این نقش را بازی کرده و البته ابهام را نیز از بازار دور می‌کنند یکی از دلایلی که بازار این روزها شرایط بهتری را تجربه می‌کند این است که ابهاماتی که بسیاری فکر می‌کردند اثر بازار برداشته شده و حداقل برای بازار روشن شده است.

به هر حال بازار خوبی را امروز از نظر حجم داشتیم و شبیه یک بدنساز تازه کار باید بازار مکمل های متعددی را به بدن بزند تا حجم بگیرد.

این اخبار و اتفاقات مثبت می تواند در صورت ادامه بازار را دوباره سر کیف اورد و در واقع بهترین سناریو این است که چند روزی بازار پر حجم پیش برود و دست به دست شود و دوباره مسیر جدیدی را اغاز نماید . هر بازار که بازار این رویداد را تکرار میکند بخش های دیگری از جریان پول پارک شده را به خود جذب میکند ولی مهم دفعات اول و دوم این بازی است که همه باید همه جوره حواسشان به بازار باشد …

 

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *