گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۲دی ۱۴۰۰

یه دل میگه برم برم یه دلم میگه …

در بی حال ترین و بی رمق ترین روزهای بازار هستیم که نه خریداران میل به خرید دارند و نه فروشنده ها انگیزه فروش …

البته شاید فردا روز دیگری باشد و انگیزه ها و نیت ها تغییر کند …چه در خرید و چه در فروش !

امروز حفظ بازار و عدم ریزش در اولویت همه بود ..

بازار امروز سعی داشت هر طور شده بماند و این نیمچه اعتمادی که هنوز وجود دارد را حفظ کند و این طناب هر طور شده به موهم شده بند باشد و پاره نشود . البته دیدیم که چهره عمومی بازار خیلی حال خوبی نداشت ولی کلیت بازار بد نبود و خیلی منفی نبود . البته امروز یکی از افتضاح ترین حجم های اخیر را شاهد بودیم و شرایط عجیب شده بود به نظر اگر حجم افزایش پیدا نکند و پول ها درگیر نشود حفظ بازار در این سطوح هم سخت خواهد شد ولی انگار مدیریت بازار هم روزانه شده و استراتژی خاصی پشت سر ان نیست… باید برای تحریک تقاضا و ورود پول فکری کرد .

بازار امروز باید برای امیدوار ماندن می جنگید هر طور شده امروز باید از این وضعیت فاصله می‌گرفت و به نوعی خود را در یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد قرار میداد جنگیدن برای حفظ بازار امروز برای برخی حقوقی‌ها نیز مهم بود تا دوباره بازار را دچار اما و اگر نکنند از همین رو اهمیت بازار از همان دقایق اول برای همه روشن و آشکار شد .

البته چارتیست های بازار همچنان امیدوارند ولی حجم را که می بینند کمی مردد می شوند با این حال در بازار همواره نمودارها یکی از ابزارهای مهم کمکی برای بهبود و تشخیص شرایط بازار بوده است و همیشه بسیاری از فعالان بازار تصمیمات خود را بر این مبنا منطبق می‌کنند یکی از نمودارهای مهم این چند وقت که کمک زیادی به بازار کرد نمودار p/e ttm بازار بوده که به نوعی از دید ما یک ابزار ارزندگی قیمتی در بازار به شمار می رود یعنی به نوعی نسبت قیمت ها و سودآوری شرکت‌ها را در بازار نشان می دهد و دماسنج ارزندگی بسیاری از تحلیل گران است و یک نمایش خوب برای اینکه بازار اگر در بخشی دچار هیجان شده و از تحلیل فاصله گرفته.

این نمودار این هیجان را به خوبی نشان میدهد از سوی دیگر هر بار به نقاط خاص و حساس خود رسیده برگشت جدی را شاهد بوده این روز ها این نمودار در نقاط خوبی است و ارزندگی را نشان میدهد و احتمالاً با انتشار گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها دوباره در مقاطع منطقی و مناسب قرار می گیرد که خود نشان دهنده ارزندگی قیمت هاست و یک آلارم و نشانه خوب برای جرانی که می‌خواهند فضای ارزندگی بازار را تحلیل کنند احتمالا بعد از گزارش های نه ماهه این نمودار کمک زیادی به آنها خواهد کرد … این نمودار را ذیل این گزارش بازار اوردیم که بدانیم واقعا در کجای این نقشه قرارداریم هر چند جریان پول کر و کور و لال شده و هیچ چیزی را درک نمیکند .

به طور کلی

حرکت بازار برمبنای نمودار را خیلی قبول نداریم اما معتقدیم به هرحال ابزاری است که می تواند در جهت گیری بازار موثر باشد این موضوع در شاخص کل و در بسیاری از اتفاقات دیگر هم رخ داده و خود را نشان می‌دهد اما نمودار فوق به نوعی پیاده کردن شاخص های بنیادی در نمودار است و از این نظر اهمیت مضاعفی دارد …

و اما یک بحث خاص …

امروز و فردا در سالگرد ترور شهید سردار سلیمانی مطلبی را می نویسیم که البته جنبه سیاسی و مواردی از این دست ندارد و بیشتر به بازار می پردازد به روزهای شهادت سردار نزدیک شدیم و سال ۹۸ این روزها روزهای پر چالشی برای همه بود. ما می خواهیم نگاهی به آن روزها و آن اتفاقات خاص در سال ۹۸ داشته باشیم منتهی از زوایه بورسی ! شهادت سردار شوک بزرگی به بازار بود و ۵ روز جهنمی را برای بازارسرمایه رقم زد اما یک اتفاق خاص در دل این رویداد وجود داشت که به نظر تاریخی و شاید تکرار ناپذیر باشد .

تقریبا از سال ۸۲ در بازار حضور داریم در هیچ مقطعی از تاریخ بازار سرمایه به یاد نداریم که اینطور حقوقی ها و همه ارکان که هزار اختلاف سلیقه و کاری و شکلی دارند دور یک میز جمع شوند و هم قسم شوند و یک تصمیم واحد بگیرند که از بازار حمایت شود.

این پیام صبح روز شنبه بازار بود که پس از شهادت سردار گرفته شد و تقریباً همه حقوقی ها دست به کار شده و بازار را می خریدند و حمایت می کردند اینکه سمت فروشنده که بود و چه اتفاقاتی رخ داد را سعی میکنیم فردا سربسته و دربسته بیان کنیم اما امروز با این موضوع کار داریم که نشان می دهد ارکان بازار سرمایه در اوج بحران ها می توانند با کنار هم قرار گرفتن مشکلات بزرگ بازار را حل کنند اگر آن مقطع شد در مقاطع فعلی هم می تواند بشود اما انگار خواست آن موقع چیز دیگری بود و این مقطع اتفاق دیگر…

قبول داریم موضوع شهادت‌سردارسلیمانی یک موضوع حیثیتی برای همه بود اما این روزها هم حیثیت اقتصاد و سرمایه و سهامداران در گرو این تصمیمات است جایی که این اتحاد دیده نمی شود و هر کسی ساز خودش را می زند به خاطر داریم در آن مقطع همه هم قسم شده بودند برای جلوگیری از چالش و اتفاقات عجیب در بازار و معتقدیم به این که چقدر موثر بودند خیلی مهم نیست این که واقعاً متحد شده و حرف و عملشان یکی بود مهم است.

امروزه نه ان عزم از سمت حقوقی های ما دیده می شود و نه سمت دولت و تصمیم گیران ما … فقط یک چیز روشن است که اگر فعل خواستن بخواهد صرف شود و رخ دهد با همین امکانات بازار هم می شود…

وقتی در بازار صحبت از کمبود نقدینگی می کنیم و میگوییم بلای جان بازار شده می دانیم مشکلات بسیار زیادی وجود دارد اما شاید صرف درست فعل خواستن و تلاش همگانی بتواند اتفاق بزرگی را برای بازار رقم بزند . حقیقت امر شهادت سردار سلیمانی در آن مقطع این موضوع را برای همه روشن کرد که اگر بخواهیم میشود منتها درد این است که امروز هر جریانی یک جور فکر می‌کند و تصمیمات تحت تأثیر بازی‌های سیاسی شده است.

بگذریم فردا بُعد دیگری از رویدادهای بازار و شهادت سردار سلیمانی را بیان خواهیم کرد که بیشتر به سمت فروشنده می پردازد یک نکته دیگر را هم فراموش نکنیم کسانی که در آن وقت خریدار بازار بودند خیلی زود خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید پاداش این خرید خود را گرفتند چرا چون در شرایط ارزنده در بازار خرید کرده و در مقطعی که همه چیز خوب بود فروشنده بودند این نشان می‌دهد گذر زمان هم می‌تواند سناریو های فعلی را دوباره رقم بزند…
حقوقی ها کمی بیشتر فکر کنند …

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

خریداران خریداران خریداران خریداران خریداران خریداران خریداران خریداران خریداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *