عوارض سقوط لیر برای اقتصاد ایران

🔹لیر ترکیه از آغاز سال جاری میلادی تاکنون حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سایه این وضعیت فشار بر بانک‌ها و افزایش تورم در سال آینده میلادی در این کشور ادامه خواهد یافت، اما کاهش ارزش لیر چه تبعاتی برای اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت؟

تهدید صادرات ایران

🔹ادامه سقوط نرخ برابری لیر نسبت به دلار می‌تواند نفوذ کالاهای ترکیه در بازارهایی همچون عراق را به زیان کالاهای ایرانی تسهیل کند. به‌عبارتی ترکیه با کاهش مصنوعی ارزش لیر بازارهای منطقه را بیشتر از گذشته در دست می گیرد.

چرخ تولید در ایران کند تر می‌شود

🔹سقوط ارزش لیر به نفع تجارت ترکیه خواهد بود چرا که واردات برای آنها گران‌تر و صادرات شان ارزان تر می‌شود. از سوی دیگر این مسئله سبب می‌شود که واردات کشور ما از سوی کشور ترکیه افزایش یابد در حالی که این موضوع به نفع ما نیست و باعث می شود چرخ تولید در کشور ما کندتر بچرخد.

کاهش بیشتر نرخ برابری ریال

🔹با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا، رکود حاصل از شیوع کرونا و سقوط ادامه دار لیر، تامین ارز از بازار ترکیه و عراق برای ایران دشوار خواهد شد و این احتمال به وجود خواهد آمد که سقوط لیر ترکیه به کاهش بیشتر نرخ برابری ریال نیز منجر شود.

افزایش تقاضای ارز در ایران

🔹مسافرت ایرانی ها به ترکیه به دلیل عدم نیاز به ویزا تا کنون راحت تر بوده است و پیش بینی می شود این سفرها در آستانه تعطیلات افزایش چشمگیری پیدا کند به این ترتیب اگر چه رونق گردشگری ترکیه باز می گردند اما در شرایطی که ایران در مضیقه ارزی است تقاضای ارز را بالا می‌برد.

ضرر خریداران ایرانی ملک در ترکیه

🔹مرکز آمار ترکیه اعلام کرد که در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۱ ایرانی‌‌ها با خرید ۳۶۸۹ خانه در این کشور به طور متوسط هر ماه ۵۲۷ خانه در ترکیه خریداری کردند و در جایگاه دوم پس از عراقی ها قرار گرفتند بنابراین با بروز بحران اقتصادی این کشور بسیاری از خریداران ایرانی مسکن در ترکیه متضرر شده اند.

تجارت فردا

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *