گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰

چشمک نیما !

این همه خبرخوب را به مرده میزدید زنده میشد … بازار امروز البته این حجم اخبار را شنید و کمی بهتر بود ولی نه انچنان ولی در کل بازار طوری شده است که حفظ و ثبات بازار هم برای او پیروزی حساب می شود … ولی در مجموع شیب خبرهای بازار خوب است ولی واکنش بازار خنثی … البته این روزها برخی برای نخریدن بهانه های جدیدی می آورند و دلار جدید تر ان است که دیروز مفصل در مورد آن صحبت شد .

قبل از هر چیز یک نکته را بیان کنیم …

دیروز در مورد عدم اعتماد فعالان اقتصادی به رفتارهای دولت صحبت کردیم وقتی انتقاد می کنیم اگر کار مثبتی انجام می شود باید مزیت و خوبی های آن را نیز بیان کرد مطلعیم که در تصمیم تاکیدی رئیس جمهور مبنی بر نرخ گاز و … وزیر اقتصاد و سازمان بورس تلاش مضاعفی داشته و در نهایت با دستور شخص رئیس‌جمهور این موضوع امضا شده و با وجود مخالفت های دقیقه ۹۰ برخی سازمانها برای گنجاندن همان نرخ های قبلی این موضوع برای دفاع از ‌تولید و تولید کننده و کمک به بازار سرمایه و سهامداران به مجلس اعلام شد.

این اتفاق خوبی است که می تواند پالس خوبی هم برای بازار بفرستد حداقل حواس ها اندکی جمع تر است اما حالا که اینطور فضا در راستای کمک به بازار شکل گرفته به نظر کمک های صندوق توسعه به صندوق تثبیت و توسعه بازار نیز باید شکل جدی تری به خود بگیرد بازار امروز تشنه نقدینگی است و همین چند قطره آب هم انگار می تواند حداقل او را سرپا و زنده نگه دارد بی تعارف امروز دیدیم که همین چند حمایت اندک از بازار هم موثر بود .

اما در مجموع این هفته بازار شیرینی را نداشتیم …

نه حجم خوب بودو نه خیلی قیمت ها منطقی بود … هفته سختی را به پایان بردیم به واقع انتظار نداشتیم این هفته اینقدر سخت باشد و اندک دلبستگی به زمستان داشتیم اما گویا به قول آن جمله معروف زمستان سختی در راه است حداقل این هفته اولش سخت و سرد و دندان شکن بود زمستان که در دل دو هفته ماه اول آن دو رویداد مهم وجود دارد یکی گزارش های میان دوره ای و دیگری تحولات مذاکرات سیاسی
هر چند واکنش بازار تقریبا هیچ است … بازار از انتهای تابستان تا به امروز از تماشاچی بودن ضرر نکرده و سود هم برده و به نظر همچنان این سیاست را در پیش می گیرد و آنقدر این نمایش ژانگولر عوامل مختلف جذاب بوده که همچنان خیلی ها ترجیح می‌دهند به جای بازیگر تماشاچی باشند

دیروز از دلار و شرایط دلار صحبت کردیم اتفاقاتی که در سامانه نیما در حال رخ دادن است به نظر باید قوی‌تر تحلیل شود و البته فعلا انتظاری از بچه های بازار نیست که در این حال و با این حال خراب تحلیلگر منطقی باشند اما به نظر می رسد فضای فعلی نرخ ارز به سمتی پیش می‌رود که احتمالاً در سال ۱۴۰۱ نرخ ارز تک نرخی باشد دلار بازار ازاد زیر ۲۹ شده و نیما آرام آرام افزایش پیدا کرده. به نظر این دو جایی به هم نزدیک خواهند شد که همان نقطه بهینه تک نرخی شدن ارز است و قطعاً به سود بازار سرمایه خواهد بود هر چه سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت شفاف تر و روشن تر باشد فضای بازار هم می تواند قاعده مند تر رفتار کند با سیاست این چنینی به نظر حداقل همه چیز قابل تحلیل و قابل درک خواهد بود .

همچنان میگوییم جمیع اخبار مثبت در حال انباشت پشت سد قیمت ها و ترس و بدبینی بازار بوده و این اتفاقات در هیچ کجای قیمت ها واکنشی را ندارد ولی این موضوع دایمی نیست و کم کم رویدادهای بهتری را برای بازار خواهیم دید .

و حرف آخر

دوباره برگردیم به موضوع پیش نویس قانون بازار سرمایه این روزها سر و صدای زیادی را به راه انداخته معتقدیم این این نظر که مطرح شدن بحث این پیش نویس عامل منفی شدن بازار است اشتباه بزرگ تحلیلی است درست شبیه این اشتباهات که یکی می‌گوید الگوریتم عامل منفی بازار بوده یا یکی عرضه اولیه را عامل ریزش بازار می دانست . پیش نویس بی شک عامل منفی شدن بازار نیست ولی در بی اعتماد کردن بازار و ایجاد بستر بی اعتمادی بین فعالانش موثر بوده و البته باز هم تاکید می‌کنیم نکات خوبی هم در دل این پیش نویس وجود دارد مثل بحث سود سهام و یا نرخ گذاری دستوری و مواردی از این دست.

اما آنچه موجب بی اعتمادی فعالین بازار سرمایه شده…

اما آنچه موجب بی اعتمادی فعالین بازار سرمایه شده این است که ما در بستری کار می‌کنیم به نام سرمایه گذاری از قدیم در کلاس ها به ما می‌گفتند سرمایه همچون آهو ترسو و گریزان است وقتی متولی بازار فعالان آن را با جرم انگاری های مختلف به زندان تهدید می کند نشان از عمق بی اعتمادی نهاد متولی به فعالان خود است این موضوع باعث بروز رفتارهای این‌چنینی شده و کار را دشوار می کند و تلخ ترین بخش ماجرا این است که دست ناظر های بازار هم در این بین با رفتار سلیقه ای باعث بروز ناهنجاری های بیشتری شده است .

باز خدا پدر قوه قضاییه و دادگستری تهران را بیامرزد که حداقل آنها که محل مراجعه و دادخواهی و قضاوت هستند صدایشان درآمد !! ببین چقدر آش شور بوده !! البته هیچ کس از آدم متخلف دفاع نمی‌کند اما راه دارد روش دارد با دوشکا و ارپیجی گنجشک شکار نمی کنند ! ای کاش سلاح سنگین خود را برای تخلفات بزرگتر استفاده می کردید.

اما به هر حال هنوز می‌توان بخش‌هایی از این پیش‌نویس را اصلاح کرد و به نظر چه بهتر که خود سازمان بورس متولی این موضوع شده و یک پالس مثبت به فعالان بازار ارسال کند …

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

خبرهای بازار  خبرهای بازار  خبرهای بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *