گزارش بازار امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰

یک روز تلخ و نا امید کننده!

پلاسکوی بورس !

اینجا انگار هر روز ساختمانی شبیه پلاسکو فرو میریزد ! چه ریالی و چه روانی ! چه ضرر و زیانی ببینید حتی بیش از ان فاجعه است و روانی هم که تقریبا اثار ان برای همه روشن است …

واقعا نمیدانیم بازار باید چه بشود که برخی به فکر باشند و صدای این مردم بیچاره را بشنوند ، نمیدانیم دیگر چه اتفاقی باید رخ دهد تا عزیزان چشم و گوش خود را بازکنند و ببیند که اینجا فاجعه ای در حال رخ دادن است … بیش از همه این هیچ کار نکردن و تماشای مسئولان است که بازار را ازار میدهد و بیچاره سهامدارانی که هر روز ذره ذره پول خود را در حال اب شدن می بینند .

دوستی تعریف میکرد از خاطرات کودکی خود که یکی از تفریحات خاص او برداشتن یواشکی و دزدکی خوراکی ها از مغازه ای بود که مرد میانسالی اخمو صاحب آن بود و البته از هر چند بار یک بارهم مچ او را میگرفت !

بعدها که بزرگتر شد روزی آن حالا پیرمردشده اخموو و صاحب مغازه به او گفته بود من می دانستم تو هر روز می آیی و خوراکی برمیداری و میروی اما میگذاشتم پای بچگی و کم حوصلگی خودم و چشم خود را می بستم .

اما تقریباً هر چند بار که این کار را می کردی یک بار با تو برخورد سفت و سخت می‌کردم . از او می پرسید چرا ؟؟ تو که میدانستی! چرا هربار این برخوردار را نمی کردی؟؟ و چند بار را چشم پوشی می کرد… جواب جالبی داشت … تاکید میکرد که من یک بار را این برخورد را میکردم چون نمیخواستم حداقل پیش خودم فکر کنم که این بچه متوجه نمیشود و من احمقم !!

حالا شد حکایت بازار ما

دولت نه یک بار که چند ده بار دست در جیب سهامداران انداخته و به منافع سهامداران دست درازی می کند و از آن طرف سهامدار هیچ حرفی نمی زند ! وقت آن رسیده که حداقل سهامداران مطالبات خود را با صدای رسا و بلند تری به گوش دولت برسانند .به واقع این حجم از رفتار غیر منطقی و غیر معمول عجیب است !

حق ندارد که در این سرمای ویرانگر سنگ را بسته و سگ را رها کند ! برای جبران کسری بودجه بهای تمام شده شرکت‌ها را چندین برابر نرخ‌های جهانی لحاظ می‌کند و به وضوح در هزینه ها و نرخ گذاری ها دخالت می کند و بعد برای خوش آمد مردم و شعار کنترل تورم از جیب همین سهامداران خرج میکند !! بعد انتظار دارند که بازار سرمایه رونق بگیرد و به آنها اعتماد شود !

این مسیر درست نیست این آن چیزی نیست که دنبالش هستیم و شک نکنید به گند کشیدن این ویترین به زودی منجر به ضربه به کل محیط کسب و کار می شود … تولید کننده را هنوز ناامید تر و دلال را هر روز خوشحال تر خواهد کرد این هشداری است که بسیاری پیش از این داده اند و متاسفانه گوش ها بدهکار این حرف‌ها نیست…

به واقع در این چند وقت هر چه به اتفاقات رخ داده حول محور بازار دقت میکنیم عمق بی اهمیت بودن سرمایه و سرمایه‌گذاری را برای تصمیم گیران بیشتر درک می‌کنیم که از تفکرات دولتی ناشی شده است . دولتی که برای جبران کسری بودجه به بهانه حذف رانت !!! هزینه‌های شرکت‌ها را چند برابر کرده و حالا گوشه نشسته و برای بازار سرمایه مرثیه سرایی می کند. فعالین بازار هم سکوت کرده اند .

به واقع نقش فعالان بازار چیست ؟؟ شاید راحت ترین و ساده ترین کار را بسیاری کردند که فروخته و تماشاچی شدند اما این وظیفه سرمایه و سرمایه‌گذاران نیست اینجا محیط کسب و کار ماست چه نقد باشیم چه سهم !!

به واقع اگر دولت هزینه این شرکتها را با نرخ جهانی حساب می کند دیگر دلیلی مبنی بر نرخ گذاری دستوری و این موارد وجود ندارد چرا باید خودرو با نرخ دستوری فروخته شود یا چرا باید اوره کشاورزی یارانه داده شود آن هم از جیب سهامدار !! برای چه باید کمک های عجیب و غریب به نهادها از جیب شرکت ها داده شود ! نرخ ارز دستوری از کجا امده و به جیب چه کسی می رود ؟! این فضایی نیست که دیگر بتوان از آن چشم پوشی کرد دولت هیچ رحم و مروتی نسبت به سهامداران نداشت و دست در جیب آنها کرده و نباید انتظار داشته باشد که سهامداران مطالبه‌گر نباشند

و متاسفانه در این بازی سهامداران خرد تنها هستند

اندک امیدی به سازمان بورس بود که آن هم به نظر در این وادی کمی عقب نشینی کرده این انتظار از سازمان بورس وجود دارد که حداقل در این موارد مطالبه گر باشد فرمانده این لشکر و سپاه اوست ! باید به این باور برسد که اون نماینده دولت نیست دولت یکی از مشتریان اوست… در ان سو مدیران شرکت‌ها که خدا خیرشان بدهد همه وصل به همین دولتی‌ها هستند و زبان آنها در این مواقع خاموش !! بیچاره سهامدار که باید داد و فریاد بزند
به نظر با رفتار اخیر بازی تمام شده دولت با ما سهامداران تقریبا حجت کرده دولتی که حاضر نیست برای کمک به بازار سرمایه قدمی بر دارد !! و فاجعه ای عظیم تر از پلاسکو هر روز در این بازار در حال وقوع است !

اما راه چاره چیست ؟!

بازار در مسیر بهبود اگر بخواهد گام بردارد بناچار شوک درمانی باید صورت بگیرد و از آن مهم تر جریان پول به سمت بازار هدایت شود. دیگر تعارف که نداریم با حرف و وعده درست نمی شود ؟!

یک ماه پیش این موضوع را عرض کردیم که اگر جریان پول از سمت نهادهای مرتبط با بازار هدایت نشود موتور بازار روشن نخواهد شد از آن روز تا به امروز جریان حجم بازار هر روز کمتر و کمتر می شود و این روند ادامه داشته باشد با توجه به فضای آخر سال بدتر هم خواهد شد از همین روست که معتقدیم اهمیت تزریق نقدینگی به صندوق‌های توسعه و تثبیت برای کمک به بازار دوچندان شده؟!! برای کمک به همه جا بودجه داریم به بازار سرمایه که می رسد یکی میگوید ای وااای نظام سرمایه داری در خطر است !! یکی از اصل ۴۴ میگوید، آن یکی دغدغه چاپ پول و تورم را رو می‌کند … البته معتقدیم بسیاری از آن از روی عداوت با بازار سرمایه مطرح می شود

حرف اخر

اگر قصد کمک به بازار را دارید بازار نیاز به شوک دارد شوکی که باعث شود به داد بازار برسند . نمیدانیم ولی در این مسیر بی خیالی رفتن چیزی جز خرد شدن اعصاب و روان چند میلیون سهامدار و ضرر و زیان هنگفت جامعه ای چیزی نخواهیم داشت .

این اتفاق اگر جمع و جور نشود شک نکنید اثار مخربی خواهد داشت …

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *