گزارش بازار امروز دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰

این شام سیه را سحری نیست ؟؟!

هر روز به این ماتمکده می آییم تاشاید فرجی شود و اتفاقات خوبی رخ دهد ولی درد و غصه ما را رها نمیکند و ابهام و اتفاقات جدید بازار را …

چند روز قبل بود که مثالی را از قول یکی از دوستان نوشتیم که وقتی کسی را میخواهند شکنجه کنند چند باری سر او را زیر آب می کنند و نگه می‌دارند و یک بار هم بالا می آورند تا نفسی بکشد و دوباره زیر اب !! حکایت برخی روزهای بازار شبیه همان نفس کشیدن های حین غرق شدن است !! بیشتر تحمل این روزها شبیه شکنجه شده و در این بازی شکنجه فقط بازجوها فرق می‌کنند یک بار دولت می زند یک بار مجلس وگرنه شکنجه همان شکنجه است… بسیاری می گویند خوب راه چاره چیست به جای غر زدن و انتقاد کردن پیشنهاد بدهید !! عزیزان دیگر چه بگوییم مگر گوش شنوایی هم هست ! پیشنهاد های متفاوت ، بارها و بارها عنوان شده آن چیزی که امروز جای خالی آن حس می‌شود این است که هنوز دوستان به مرحله پذیرش بحران نرسیده اند.

این نکته بسیار ساده و اولیه ماجراست

یعنی باید بپذیریم که اینجا سیل آمده اینجا زلزله آمده اینجا بحران است و باید برای بحران کارهای سریع فوری انقلابی انجام شود در بحران کسی بحران را تشدید نمی کند شما تا به حال دیده اید که زلزله بیاید دیواری نیمه خراب و لرزان باشد یکی از مسئولین هم بیاید لگد به ان دیوار بزند !! آن لگد ها و بازار خراب ، حکایت برخی گفته‌ها و خبرها وضع بازار ماست.

ما باید بپذیریم در شرایط بحران قرار داریم و این حس بحرانی بودن بازار را به نظر باید طیف سازمان و شبه دولتی ها به بالا منتقل کنند وقتی مرحله بحران پذیرفته شد و پذیرفته شد که باید در سریعترین زمان ممکن به حل بحران کمک کرد آن وقت می شود راه کارهای فعلی را که بارها و بارها فعالان بازار عنوان کردند اجرا کرد.

باور کنید شنونده این موضوع اگر کمی عاقل باشند می بینند که کسی از رانت خواری و رانت صحبت نمی کند امروزه همه اذعان دارند قیمت نرخ بسیاری از نهادها از برق و گاز از کشورهای منطقه کمتر شده و آن مزیت رقابت پذیری صنایع را از بین برده ،در سوی دیگر قیمت‌گذاری دستوری روی سر شرکت‌هاست دلار آنها در سامانه نیما نرخ گذاری می شود و موارد دیگر ! در این فضا می خواهید چه کنید ؟

به نظر فرایند اعتماد سازی باید از جایی آغاز شود تا به امروز هر چه زدید بردر بی اعتمادی و خراب کردن زدید . نمیدانیم واقعا یک دستور قاطع برای نرخ گاز و سوخت و عوارض و … چرا نمی شود ؟!

یا واقعا میخواهید به بازار کمک کنید پس مسیر روشن است و یا واقعا نمیخواهید و به فکر پر کردن جیب دولت از جیب سهامداران و شرکت ها هستید پس خواهشا شعار بیخود هم ندهید ! فرایند اعتمادسازی به بازار گام به گام است و شک نکنید گام اول قدم برداشتن در همین مسیر است …

همه این ها را گفتیم یک نکته کمی نموداری هم بگویم چارتیست ها معتقدند بازار در کف یک ۱۲۳۰ و ۱۲۴۰ یک واکنش جدی را خواهد داشت و شاهد یک برگشت موقت از سوی بازار خواهیم بود و یا بهتر است بگوییم بهتر است باشد … آن طرف قضیه را هم بیان می‌کنیم که شکست این موضوع ریزش بازار را سخت‌تر و بی اعتمادی بازار را قوی‌تر می‌کند به نظر کسانی که قصد حمایت از بازار را دارند این موضوع را درک کنند که به نقاطی رسیده‌ایم که نقاط حساسی است و باید هر چه سریعتر واکنشی را شاهد باشیم.

یک موضوع در مورد مالیات …

دیروز خبرهایی از مالیات بر مسکن و خودرو وضع شد … حالا خودرو که هیچ ولی وقتی جدول مالیات بر مسکن رسید تقریبا همه به این نتیجه رسیدند مالیات گرفتن از این بخش حرف است و یک وعده بیخود و دهن پر کن ! و این نشان میدهد چقدر پول های عزیزان درگیر این بازار است … تازه مالیات گرفتن ازاین بخش سخت است به هرحال به قول ان دیالوگ قهوه تلخ اونی که چند خانه ۵۰ میلیاردی دارد!

دستش به ۴ جا بند است و ۴ نفر را می شناسد مالیات گرفتن از او سخت است ولی سهامدار بدبخت و شرکت بیچاره که کسی را ندارد مالیات را میگرند ۲ تا اردنگ هم بهش میزنند ! این حکایت اشنای بازار امروز ماست که گرفتار افرادی شده که به وضوح قوانینی وضع میکنند که دلالی و اقتصاد ناسالم را ترویج میکند و مسیر اقتصاد صحیح را سرب داغ میریزد!

و حرف آخر

خیلی با خود کلنجار رفتیم این را نگوییم ولی نشد … در اتفاق رویدادهای اخیر صدای بسیاری از افراد در آمد که عمده آنها سهامداران حقیقی بودند اما جای خالی اعتراض مالکان اصلی شرکت ها و هئیت مدیره و مدیران این شرکت ها خالی بود یا به عبارت دیگر مدیران و هیئت مدیره شرکت ها و از آن بالاتر صندوق ها و نهادهای عمومی غیر دولتی و یا صندوق‌های بازنشستگی و بیمه و تامین اجتماعی که خیر سرشان بایدپاسدار و نگهبان و امنت دار دارایی‌های مردم باشند، در مقابل چنین فشار آشکار و دست کردن در جیب مردم سکوت کردند ! البته پاسخ واضح است چرا ؟؟!

چون طرف دولت هستند و برای ۴ صباح بیشتر ماندن در این میز فقط حرف می زنند ! حقیقتاً این نهادها در این آزمون بدجوری بازنده شدند نشان دادند که چیزی جز میز و صندلی و حقوق خاص و منافعی که از پشت میزها می برند برایشان مهم نیست

شما باختید بد هم باختید ! از این به بعد هم ژست بازار سرمایه و دفاع از حقوق سهامداران و دارایی مردم و و این موارد را قطعاً شما نمی توانید بگیرید شما در اولیه ترین بحث این موضوع سکوت کردید . هیچ حرکتی نکردند تا دل خوش باشیم به فکر دارایی مردم هستید . این خوش رقصی شما برای ۴ روز بیشتر ماندن در پشت این میزها تا سال‌ها در ذهن سهامداران خواهد ماند که با چه مدیران بی خاصیت و بی درایتی در این صندوق ها و هلدینگ‌ها طرف هستند

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

گزارش بازار گزارش بازار گزارش بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *