تاثیر جنگ احتمالی روسیه و اوکراین بر بازارهای کالایی

روسیه بزرگترین کشور جهان است که مساحتی حدود ۱۷ میلیون کیلومتر مربع دارد. روسیه دومین کشور تولیدکننده گاز طبیعی بعد از آمریکا و سومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت و میعانات پس از آمریکا و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ بوده است.

روسیه حدود ۳۰ درصد نفت اروپا و ۳۵ درصد گاز طبیعی این منطقه را تامین می کند. در صورتی که تمامی کشورها خریدشان از روسیه را متوقف کنند قیمت نفت احتمالا به ۱۷۵ دلار و گاز اروپا به ۲۵۰ دلار افزایش پیدا کند. البته چنین چیزی غیر محتمل است زیرا چین از روسیه حمایت خواهد کرد و اروپا نیز به طور کامل خرید انرژی را متوقف نخواهد کرد. پیش بینی ها حاکی از آن است که در صورت چنین حمله ای قیمت نفت به ۱۲۵ تا ۱۵۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

در رابطه با فلزات

ارزیابی ها حاکی از آن است که روسیه از صادرات نیکل سهم ۴۹ درصد، از پالادیوم سهم ۴۲ درصدی از آلومینیوم سهم ۲۶ درصدی، از پلاتینیوم سهم ۱۳ درصدی، از فولاد سهم ۷ درصدی و از مس هم ۴ درصدی را داراست. هم جنگ و هم تحریم می تواند بخش های پایین دستی این فلزات از جمله گوشی های همراه، تجهیزات پزشکی، حمل و نقل و … را تحت تاثیر قرار دهد.

سایر کالاهای کلیدی

با توجه به اینکه روسیه بزرگترین تولیدکننده گندم و اوکراین در بین ۵ کشور اول قرار دارد، می تواند به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند. تولید بالای جو، ذرت، آفتابرگردان و کلزا نیز می تواند آسیب ببیند. در شرایطی که چین تولید اوره و فسفات را برای مصارف داخلی ذخیره کرده است، از دست دادن روسیه می تواند کمبود زیاد را به بازار مواد غذایی تحمیل کند و قیمتها را افزایش دهد.

در صورت جنگ تقاضا برای دارایی امن از جمله طلا افزایش پیدا خواهد. قیمت طلا علی رغم اینکه انتظار می رود فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست ماه مارس افزایش دهد، در واکنش به احتمال وقوع درگیری در معاملات هفته جاری تا ۱۸۷۸ دلار نیز افزایش پیدا کرده است.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#تحلیل_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *