گزارش بازار امروز یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰

ایستگاه آخر …

امروز اول اسفند ، اولین روز از آخرین ماه سال ۱۴۰۰ را آغاز کردیم تا به این ایستگاه اخر برسیم. این ایستگاه به نظر دشواری های خاص خود را دارد و انگار فشارهای بیرونی از محیط به بازار روز افزون می شود . نمیدانیم همین هاست یا بیشتر ولی از یک سو فشار توافق و دلار و در سوی دیگر فشار اخر سال بودن و تسویه و جریان پول لازم شدن برخی حقوقی ها نمیتواند نکات کوچکی باشد که سپری شدن هر روز این ماه اخر را سخت و دشوار میکند .

بازار هنوز از زخم های کاری بودجه سرحال نشده که چالش های توافق و مذاکرات و اثرات نرخ ارز در این وادی وارد شده است .کار به جایی رسیده که باید ارزو کنیم هر چه سریعتر هر چه هست خوب یا بد تمام شود این بلاتلکیفی بیش از هر چیز بازار را رنج میدهد….

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که با توافق می‌تواند رقم بخورد فارغ از تمام اثرات مثبت و منفی و اتفاقات ارزی و غیره بحث پایان یافتن یک اتفاق و رویدادی است که بازار تا مدتها ذهنش درگیر این موضوع بوده است ببینید به طور مثال برخی هر روز با خود نشسته و تحلیل میکنند که توافق می‌شود و فلان اتفاق روی می‌دهد و یا فلان اتفاق روی نمی‌دهد و یا دلاری این می شودو آن می‌شود و هزار حرف دیگر …

این بلاتکلیفی ناشی از مذاکرات بیش از هر چیز دیگری در ذهن بازار مانده و باعث شده تا بخشی از جریانات نقدینگی برای خرید مردد باشند به نظر توافق چه خوب چه بد ، چه اثر منفی داشته باشد و چه مثبت می‌تواند این بلاتکلیفی را برطرف کرده و موج مثبت خوبی را از جهت روشن شدن فضا ایجاد نماید .

معتقدیم اثر هر چیز در قیمت روشن می‌شود و توافق حتی اگر از دید برخی اثر منفی داشته باشد با نشستن در قیمت کار را تمام کرده و این اثرپذیری اتفاق افتاده و تمام میشود و اینطور نیست که بلاتکلیف و استخوان لای زخم باقی بماند . به نظر این یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که باید برای بازار رخ داده و می تواند خیال بازار را از این جهت راحت کند . بازار خیالش راحت می شود که هرچه هست همین بود و چیزی پس و پیش این ماجرا نیست …

بازار اگرو مگرهای خودرا کم میکند و میتواند بهتر تصمیم بگیرد …

اما این روزها از یک سوفشارهای این چنینی به بازار وارد می شود و در سوی دیگر جریانات نقدی بازار هم به واسطه اخر سال بودن به شدت تحت فشار است چه از سمت حقیقی و چه حقوقی !

نکته بسیار مهم دیگر در مورد بازار بحث اعتبارات است به گفته برخی رقم اعتبارات حقیقی و حقوقی نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده که حقیقی۱۲ و حقوقی ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد …

البته برای بازار ما این حجم اعتبار خیلی عدد بالایی نیست ولی تسویه آن می تواند فشار زیادی را در این مقطع به بازار بیاورد .حتی معتقدیم تسویه بخش کوچکی از ان دشوار است و اگر بخواهد رخ بدهد این موضوع کار را کمی سخت خواهد کرد .

لازم به ذکر است بخشی از فشار فروش آخر سال همیشه و همواره بابت نیاز به نقدینگی برخی از افراد بوده و طبیعی است و ما احتمالا در دو هفته آخر بازار این فشار فروش را لمس خواهیم کرد اما اگر بخشنامه سازمان در مورد پرداخت وجه بدون تسویه اعتبار نهایی شود می تواند بخشی از این فشار فروش را کنترل نماید به شکلی که فرد حتی اگر اعتبار داشته باشد برای دریافت وجه نقد نیاز نیست کل اعتبار را تسویه کند و میتواند نسبت به فروش سهم و اندازه که نیاز دارد اقدام نماید این اتفاق بسیار خوبی است و البته یک الزام را به همراه دارد و آن هم این است که به خوبی بر این موضوع نظارت شود تا کارگزاران هم وظایف خود را به درستی انجام داده و فشار فروش غیرمنطقی به بازار وارد نکنند

بگذریم و سراغ بازار حوصله سر بر امروز برویم که تقریبا میتوان گفت عمده توجه بازار به ۳ گروه خودرو و بانک و حملو نقل بود و البته اخر وقت خوبی را داشت و خوب پیش رفت . هر چند بازار از افت نرخ ارز میترسد ولی فردا کمی مفصل تر در مورد این ترس او صحبت میکنیم و میگوییم که چرا این ترس در ظاهر درست ولی در اصل یک رویداد خاص خواهد بود.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

 

دلار  دلار  دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *