بانک ملت

مهم برای #وبملت

پیگیری موضوع حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی تسعیر دارایی های ارزی؛

آیا بانک ملت ذخیره ای بابت مالیات در نظر گرفته؟ تراز ارزی این بانک چقدر است؟ این عوامل چه تاثیری بر سودآوری وبملت خواهد داشت؟

بر اساس حکم دیوان عدالت اداری تسعیر دارایی های ارزی معاف از مالیات هستند. اگر این حکم توسط سازمان امور مالیاتی کشور نیز تائید شود منجر به بازگشت ذخایر مالیاتی سال قبل و همچنین تاثیر مثبت در تسعیر ارزهای شرکت ها به ویژه بانک های دارای ذخایر ارزی در سال جاری و سال های آتی خواهد داشت. بانک ملت یکی از شرکت هایی است که دارای بیشترین تراز مثبت ارزی است و این حکم می تواند تاثیر قابل توجهی بر سود وبملت داشته باشد.

کاظم چاوشی عضو هیئت مدیره بانک ملت در گفت و گو با همفکران درباره حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی درآمد تسعیر دارایی های ارزی گفت: به طور کلی این حکم خبر خوشی برای بانک هایی است که تراز ارزی مثبت دارند. اما طبیعتا باید منتظر نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی با این موضوع باشیم. بانک ملت نیز مانند سایر بانک ها پیگیر این موضوع است.

او در خصوص میزان مانده تراز مثبت ارزی بانک ملت اعلام کرد: تراز ارزی بانک ملت حدود ۷،۵ میلیارد دلار مثبت است. اما زمانی که آثار ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ارزی و همچنین اقلام غیر قابل تسعیر را لحاظ کنیم خالص وضعیت باز مثبت ارزی تسعیر شونده بانک ملت حدود ۴،۸ تا ۴،۹ میلیارد دلار خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که تسعیر این دارایی های ارزی چه تاثیری بر سود و زیان بانک ملت خواهد داشت، تصریح کرد:

پاسخ این پرسش به این موضوع بستگی دارد که  بانک مرکزی چه نرخ ارزی را برای تسعیر به بانکها اعلام کند. چنانچه بر اساس روش مندرج در ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، یعنی حداقل ۹۰ درصد میانگین شش ماهه نرخ نیمایی باشد، قطعا تاثیر قابل توجهی بر سودآوری بانک ملت خواهد داشت. اما برای روشن شدن این موضوع باید منتظر بخشنامه بانک مرکزی باشیم تا نحوه و نرخ تسعیر را اعلام کند.

او در ادامه تاکید کرد:

البته همانطورکه قبلا هم عرض کردم، برای این موضوع بانک مرکزی می تواند در صورت صلاحدید با استناد به نامه معاون اول رئیس جمهور بدون اعلام مقطعی نرخ ارز، یک سازوکار مشخص و مستمر تعریف و طی بخشنامه به بانک ها ابلاغ نماید تا هر بانک بر اساس روش ابلاغ شده، به صورت مستمر و روزانه و با نرخ ۹۰ درصد میانگین شش ماهه نرخ نیمایی منتهی به هر مقطع سرفصل های ارزی خود را تسعیر نماید که البته این روش منجر به شفاف سازی هر چه بیشتر عملکرد روزانه هر بانک و انعکاس بهتر در بازار سرمایه می گردد.

از ایشان در پایان پرسیدیم که آیا این بانک در سال های گذشته بابت مالیات تسعیر دارایی های ارزی، ذخیره ای را در نظر گرفته بود که در حال حاضر برگشت آن بر روی سودآوری شرکت تاثیرگذار باشد؟ چاوشی در پاسخ گفت:

با توجه به برگه های تشخیص مالیاتی ابلاغی طی سالهای گذشته ، بانک ملت به میزان کافی برای پرداخت مالیات ذخیره گرفته است. همانگونه که در یادداشت شماره ۲۴ همراه صورت های مالی میان دوره ای وبملت افشا شده،کل مانده ذخیره مالیات بانک ملت حدود ۱۰۶ هزار میلیارد ریال است که بخشی زیادی از آن مربوط به سود تسعیر است. بنابراین چنانچه موضوع رای دیوان عدالت اداری بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی قابل تسری به بانک ها نیز باشد ملت، ذخیره مازاد مذکور قابلیت آزادسازی دارد. البته تاکید می کنم باید منتظر نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی با این موضوع باشیم و قطعا بانک ملت حامی سهامداران خود و پیگیر مجدانه این موضوع است.

همفکران

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *