#نفت

بهای نفت روز جمعه پس از افزایش شدید در اوایل روز، به دلیل نگرانی از اختلالات احتمالی عرضه جهانی ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه صادرکننده عمده نفت خام، کاهش یافت.

قرارداد آتی نفت خام برنت (تحویل آوریل) ۱٫۲ درصد کاهش یافت و پس از صعود به ۱۰۱٫۹۹ دلار به ۹۷٫۹۳ دلار در هر بشکه رسید.
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱٫۲۲ دلار کاهش به ۹۱٫۵۹ دلار در هر بشکه رسید و پس از رسیدن به بالاترین سطح ۹۵٫۶۴ دلار به پایان رسید.

طی هفته، برنت حدود ۴٫۷ درصد افزایش یافت، در حالی که WTI در مسیر رشد حدود ۰٫۶ درصدی قرار داشت.

روز پنجشنبه، تهاجم روسیه به اوکراین قیمت‌ها را برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش داد و برنت به ۱۰۵ دلار رسید، قبل از اینکه تا پایان معاملات کاهش یابد.

این حمله بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم بود که ده‌ها هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد. روز جمعه، موشک‌های روسی کیف را مورد اصابت قرار دادند، خانواده‌ها در پناهگاه‌ها رفتند و مقامات به ساکنان گفتند برای دفاع از پایتخت اوکراین کوکتل مولوتف آماده کنند.

روز پنج‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با موجی از تحریم‌ها که مانع از توانایی روسیه برای انجام تجارت با ارزهای اصلی و همچنین تحریم‌ها علیه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی می‌شود، به این حمله واکنش نشان داد.

بریتانیا، ژاپن، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا نیز از تحریم هایی رونمایی کردند، از جمله اقدام آلمان برای توقف صدور گواهینامه ۱۱ میلیارد دلاری خط لوله گاز روسیه.

یک مقام آمریکایی گفت، با این حال، جریان نفت و گاز روسیه را به طور خاص هدف تحریم‌ها قرار نخواهد داد. این کشور دومین تولید کننده بزرگ نفت خام در جهان و تامین کننده بزرگ گاز طبیعی به اروپا است.

وود مکنزی در یادداشتی گفت: «حدود ۲٫۳ میلیون بشکه در روز از ۴٫۶ میلیون بشکه صادرات نفت خام روسیه به غرب می رود». ما شاهد کاهش سرعت در خرید نفت خام روسیه هستیم.

بایدن گفت که ایالات متحده در حال کار با سایر کشورها برای آزادسازی ترکیبی نفت اضافی از ذخایر نفت خام استراتژیک آنها است.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد در گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو گفت:

«بدیهی است که بحث در مورد SPR (ذخایر استراتژیک نفت) هنوز وجود دارد و این یک عامل منفی بوده است، اما عدم قطعیت در آخر هفته حمایت کننده خواهد بود.

داده‌های صنعتی نشان می دهد که چین امسال خرید برای ذخایر نفت خود را افزایش داده است، حتی با وجود افزایش قیمت نفت، علی‌رغم درخواست‌های واشنگتن برای آزادسازی هماهنگ جهانی برای کمک به آرام شدن بازارها.

منابع به رویترز گفتند که خریداران بزرگ نفت روسیه در تلاش برای تضمین در بانک های غربی یا یافتن کشتی هستند.

منابع اوپک پلاس به رویترز گفتند که توافق بین تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس تاکنون هیچ شکستی را نشان نداده است و این گروه احتمالاً به افزایش برنامه ریزی شده تولید ۴۰۰ هزار بشکه ای در روز در ماه آوریل علیرغم رسیدن قیمت نفت خام به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه پایبند است.

این ائتلاف که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان از جمله روسیه را تشکیل می‌دهد، روز چهارشنبه برای تصمیم‌گیری تشکیل جلسه می‌دهد.

اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

#گزارش_بازار

بهای نفت/بهای نفت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *