نوسانات چشمگیر بازارهای جهانی در سایه جنگ روسیه و اوکراین در هفته‌ای که گذشت

 افزایش شدید‌ قیمتهای‌ انرژی

🔹نگرانی ها از اختلال در عرضه نفت در نتیجه جنگ، قیمت نفت را در هفته ای که گذشت با حدود ۲۰ دلار افزایش به ۱۱۸ دلار رساند که بالاترین قیمت از آوریل ۲۰۱۲ تاکنون است. قیمت گاز انگلیس هم با افزایش بی سابقه ۱۲۰ درصدی در هفته گذشته، سقف تاریخی جدیدی را ثبت کرد. علی رغم اینکه تحریم های شدید کشورهای غربی، جریان نفت و گاز را هدف قرار نداده است، خریداران اصلی نفت روسیه در تامین تضمین هایی از بانک های غربی و یا پیدا کردن کشتی هایی برای گرفتن نفت خام، با چالش مواجه بودند. روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان است که ۳۵ درصد گاز اروپا و ۵۰ درصد گاز آلمان را تامین می کند.

 افزایش انتظارات تورمی

🔹افزایش شدید قیمتهای انرژی، انتظارات تورمی را بالا برده و منجر به افزایش قیمت اوراق قرضه مرتبط با تورم شده است. رویدادهای اخیر انتظارات نرخ بهره ای را کاهش داده است و انتظار می رود که بانکهای مرکزی دنیا کندتر به سمت افزایش نرخ بهره برای مهار تورم بروند زیرا نگرانی از آسیب به رشد اقتصادی وجود دارد.

سقوط بازارهای سهام

🔹بازارهای سهام در روز پنجشنبه سقوط سنگینی داشتند که در روز جمعه نیز ادامه پیدا کرد. سقوط روز پنجشنبه تقریبا ۱ تریلیون دلار از ارزش کل بازارهای سهام جهان را از بین برد و افت شاخص های اصلی را تسریع کرد. افت شاخص های سهام با نگرانی سرمایه گذاران در مورد افزایش نرخ های بهره اغاز شد و با شروع جنگ و پیامدهای آن تشدید شد. شاخص نزدک به عنوان شاخص فناوری آمریکا از سقف تاریخی خود ۲۰ درصد افت داشته است. شاخص سهام انگلیس در هفته گذشته با افت حدود ۶٫۵ درصدی مواجه شد. شاخصهای سهام اروپا بیشترین افت هفتگی را ثبت کردند.

وضعیت روسیه و اوکراین

🔹شاخص MSCI روسیه با افت ۳۸ درصدی مواجه شده که به نظر می رسد یکی از ۳ سقوط بزرگ بازار سهام در طول تاریخ بوده است. اوکراین نیز به همان شدت ضربه خورده است. ارز و اوراق قرضه دولتی با شدت سقوط کرده و باید دید که آیا این کشور می تواند از یک نکول دولتی دیگر جلوگیری کند.

سر‌به‌فلک کشیدن قیمت گندم‌و‌غلات

🔹قیمت گندم با افزایش ۳۴ درصدی در هفته گذشته به بالاترین سطح از بحران مالی ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است. بازارها تلاش می کنند عواقب درگیری روسیه و اوکراین را بر روی عرضه غلات و دانه های روغنی ارزیابی کنند. ارتش اوکراین روز پنجشنبه پس از حمله نیروهای روسی به این کشور، حمل ونقل تجاری در بنادر را به حالت تعلیق درآورد. روسیه نیز پیش از این تردد کشتی های تجاری در دریای آزوف را ممنوع کرده بود اما بنادر روسیه در دریای سیاه را برای کشتیرانی باز نگه داشته بود.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#بازار_جهانی  #گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *