قیمت نفت

اوایل معاملات امروز قیمت نفت افزایش یافت و ارزش سهام در معاملات پر هیاهو افت کرد زیرا ریسک تحریم ایالات متحده و اروپا در مورد روسیه و تاخیر در مذاکرات ایران باعث شد تا شوک رکود تورمی بزرگ برای بازارهای جهانی شکل بگیرد.

با افزایش بیش از ۱۰ درصدی در لحظات اولیه، برنت تا بیش از ۱۳۰ دلار رشد کرد، در حالی که نفت خام آمریکا با ۶٫۶۷ دلار افزایش به ۱۲۲٫۳۵ دلار رسید.

این جهش به عنوان مالیات بر مصرف کنندگان عمل می کند و پبش بینی ضربه احتمالی به رشد اقتصادی جهانی باعث شد تا معاملات آتی سهام S&P 500 1.5٪ کاهش یابد، در حالی که معاملات آتی نزدک ۱٫۹٪ کاهش یافت. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله ایالات متحده نیز به پایین ترین حد خود از اوایل ژانویه رسیده است.

معاملات آتی EUROSTOXX 50 3% و آتی FTSE 2.5% کاهش یافت. نیکی ژاپن ۳٫۲ درصد سقوط کرد

 با افزایش ۲۱ درصدی در هفته گذشته، نفت خام برنت و بدلیل احتمال تحریم نفت روسیه توسط ایالات متحده و اروپا انرژی بیشتری گرفت.

اتان هریس، اقتصاددان ارشد BofA گفت: «اگر غرب بیشتر صادرات انرژی روسیه را قطع کند، شوک بزرگی برای بازارهای جهانی خواهد بود.

او تخمین می زند که از دست دادن ۵ میلیون بشکه نفت روسیه می تواند منجر به دو برابر شدن قیمت نفت به ۲۰۰ دلار در هر بشکه و کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان شود.

آقای BofA می‌گوید این فقط نفت نیست، زیرا قیمت کالاها قوی‌ترین شروع خود را از سال ۱۹۱۵ تاکنون داشته است. در میان بسیاری از محرک‌ها در هفته گذشته، نیکل ۱۹ درصد، آلومینیوم ۱۵ درصد، روی ۱۲ درصد و مس ۸ درصد افزایش یافت، در حالی که معاملات آتی گندم ۶۰ درصد و ذرت ۱۵ درصد افزایش یافت.

این تنها به نبض تورم جهانی اضافه می کند زیرا داده های قیمت مصرف کننده ایالات متحده در این هفته انتظار می رود رشد سالانه ۷٫۹ درصد را نشان دهد.

تاپاس استریکلند، اقتصاددان گفت: «با توجه به اینکه پتانسیل رکود تورمی بسیار واقعی است، بانک مرکزی اروپا احتمالاً حداکثر انعطاف را با برنامه خرید دارایی با ۲۰ میلیارد یورو در سه ماهه دوم و احتمالاً فراتر از آن حفظ خواهد کرد، بنابراین به طور مؤثر زمان افزایش نرخ را به عقب می اندازد».
با این حال، پیش‌بینی‌های بالاتر CPI، افزایش متوسط نرخ لازم خواهد بود.

اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *