نوسان وین- تهران !

بازار در گیرو دار خبرهای مثبت و منفی مذاکرات است به قول شاعر چون کشتی بی لنگر کج میشد و مج میشد ! و در سوی دیگر نیم نگاهی به بازارهای جهانی دارد ولی خیلی وزن خوبی را به این بازارها نمیدهد و بیشتر چشم به مذاکرات دارد . امروز بازار خیلی حرفی برای گفتن نداشت ولی در ۶ ۷ روز کاری باقی مانده تا پایان سال خیلی ها در سمت خرید ریسک نمیکند و بیشتر تماشاچی شده اند . بازار نه بازارهای جهانی را باور میکند ، نه به دلار توجهی دارد و نه مذاکرات را مثبت می بیند و درست در بدبین ترین شرایط فعلی قرار گرفته در حالی که محیط اطراف او درست برعکس در خوش بینانه ترین و بهترین شرایط از نظر خبری و بنیادی قرار دارد .

البته بسیاری معتقدند بازار قرار نیست یکضرب رشد کند و این منفی طبیعی بود ولی این را هم باید ذکر کرد که روند تا وقتی قابل اطمینان است که خدشه ای در خبرهای جهانی و مذاکرات وارد نشود به محض بروز چنین تردیدهایی نظیر امروز واکنش بازار بسیار حساس و سریع و فوری انقلابی است .

عجب بالا و پایین دارد !! بازار را عرض می کنیم به قول شاعر عجب بالا و پایین داره دنیا… به هر حال چند روز مثبت و یک روز این چنین عرضه را در بازار داشتیم در مورد دلایل رشد دیروز صحبت شد دلایل ریزش امروز متفاوت است از ترس مقاومت های تکنیکالی بگیرد تا جریان خروج پول برخی سهامداران و یا از عرضه حقوقی ها برای تامین نقدینگی و شناسایی سود گرفته تا تسویه اعتبار کارگزاری ها و البته مهم تر از این دو چشم بازار به مذاکرات بود که با هر رفت و برگشت باقری بازار رنگ جدیدی چاق میکند و سهم میفروشد

شرکت ها در بازار به سه دسته تقسیم می شوند در حال حاضر دسته اول گروه‌های مرتبط با برجام هستند که اهمیت زیادی در بازار دارند این گروه یعنی خودروبانک تقریباً نبض بازار را در دست گرفته و روزی که خودرو بانک مثبت می شوند باقی بازار هم روز خوبی دارد این گروه چشم به وین داشته و آب خوردن تیم مذاکره کننده را هم برای خود تجربه و تحلیل کرده و در قیمت تابلو لحاظ می کند گروه دوم گروه مرتبط با بازارهای جهانی و دلار است البته دلار که فعلاً گوشه ای نشسته و خیلی حرکت خاصی ندارد.

اما این بازارهای جهانی است که روند متلاطم بالا و پایینی دارد و فعلاً به سود بازار پارو میزند لیدری در این گروه به عهده پالایش بوده که البته پالایش هم نیم نگاهی به خودروبانک می‌کند اما در هر صورت قیمت نفت و سایر کالاها وفلزات رنگی و محصولات پتروشیمی در این گروه موثر بوده و فکر می‌کنیم پایداری قیمت‌های جهانی اتفاق خوبی را برای این گروه زقم میزند .

گروه سوم گروهی که خیلی نه با این کار دارد و نه با آن ! نه برجام را نگاه می‌کند و نه بازارهای جهانی ز غوغای جهان فارغ البته این گروه نیز از تبعات اتفاقات اخیر مصون نیست بازار که رنگ عوض میکند و ابرهای منفی میرسد این گروه نیز خود به خود تحت تاثیر قرار گرفتهو منفی می‌شوند اما به نظر توانسته اند که خود را از تلاطم های منفی سیاسی و جهانی دور کند هرچند اگر به جریان نقدینگی بازار دقت کنید متوجه خواهید شد که ۸۰ درصد خرید و فروش های بازار در گروه های مرتبط با بخش اول و دوم قرار دارند و این یعنی بازار ما در حال حاضر به مذاکرات وزن زیادی می‌دهد و البته گرم به گرم و درصد به درصد بازار های جهانی و مذاکرات برای او مهم است

و اما حرف آخر در این چند وقت اقدامات خوبی از سوی سازمان بورس صورت پذیرفته که به نوعی در کشاکش مذاکرات و شرایط بازار گم شد و خیلی دیده نشد یکی از مهمترین آنها که امروز اهمیت آن را متوجه می شویم بحث سقف گذاری روی نرخ گاز و اعمال آن در این دو ماه باقیمانده سال و سال ۱۴۰۱ بود که به نوعی به جرات می‌توان گفت موتور محرک بازار شد چراکه اگر قرار بود با فرمول های قدیم به مصاف نرخ گاز برویم امروز با هر موشکی که در اکراین زده می‌شود ما هم زانوی غم بغل گرفته بودیم ! این کار بزرگی برای حمایت از سهامداران بود که با راهبری سازمان بورس انجام شده به نظر رویداد بزرگی بود و اهمیت آن این روزها روشن است

رویداد دومتصمیمات اخیر است که وثیقه شدن سهام و داراییهایی سهام رسمی می شود این هم یکی دیگر از کارهایی است که به واقع نیاز بود و هم برای بانک ها اتفاق خوبی است و هم برای سهامداران که متوجه باشند دارایی که در اختیار دارند ارزشمند بوده و به راحتی قابلیت وثیقه گذاری دارد سیستم سنتی مدیران کشور تا همین چند وقت پیش چیزی جز ملک را برای وثیقه نمی‌شناختند و این تلاش مهمی برای گذر از دوران فعلی به دوران دارایی‌های مالی مدرن تر است.

و رویداد سوم که بسیار با اهمیت بوده بحث اجبار شرکتها به تقسیم سود از طریق سجام میباشد اتفاقی که به نظر آغاز مسیری برای تقویت و تشویق سهامداری کردن در بازار است که البته باید با اقدامات دیگر نظیر پرداخت سود سهامداران حقیقی در کمتر از چهار ماه و موارد این چنینی ادامه یابد. به شدت به این گونه تصمیمات که بتواند فضای سهامداری را شفاف‌تر و امتیازات سهامداری کردن را بیشتر کند نیاز داریم تا به امروز بازار و به طور کلی قوانین کسی که قصد سرمایه گذاری و سهامداری میان مدت و بلندمدت دارد را تنبیه می کند و ظرفیتی برای او قائل نیست و به نظر این تصمیمات و مصوبات گام هایی در مسیر بهبود این اتفاق است .

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *