سوت پایان بازی سرخابی ها ؟!

بعد از سال‌های طولانی و گذر از پیچ‌وخم‌های مختلف حسابرسی و چندین بار تا پای لغو شدن عرضه رفتن، این بار باشگاه استقلال و پرسپولیس به درج در بازار پایه رسید اما همانطور که اما رو ارقام نشان میدهد استقبال گسترده ای از سهام این دو باشگاه صورت نگرفت و تعداد زیادی از سهام این مجموعه ها باقی مانده است اما در حال حاضر راهکار دولت برای پایان دادن به این عرضه چیست؟ آیا راهکاری برای روی میز نماندن این عرضه از طریق دولت وجود دارد؟

می‌توان گفت تاکنون جمعاً ۱,۵۳۴,۸۰۹ میلیارد نقدینگی برای این دو سهم جمع‌آوری‌شده است، به تفکیک بیش از ۷۲۱ میلیون ریال استقلال و ۸۱۳ میلیون ریال پرسپولیس که بیانگر استقبال سرد سهامداران از عرضه این دو باشگاه است در همین راستا سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه هم در این خصوص در یادداشتی گفت: نگاهی به آمار پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها حاکی از روند کاهشی روزانه مشارکت سرمایه‌گذاران در پذیره‌نویسی سرخابی‌ها در طول ۵ روز معاملاتی گذشته است.
در همین راستا با یک حساب‌وکتاب ساده می‌توان گفت که سهام باقی‌مانده استقلال ۹۸۸,۰۷۹,۹۳۰ و سهام باقی‌مانده پرسپولیس ۷۹۴,۷۸۲,۹۴۷ میزان است.

اما سناریو پیش رو برای عرضه این مقدار و فروش سهم باقی مانده چیست؟

آیا شرکت‌های دولتی و شبه دولتی و خصولتی و یا نهاد های مرتبط خود خواسته و یا از سر اجبار مجبور به خرید سهام این دو باشگاه خواهند شد؟

امروزه با توجه به محدودیتی که وجود داشت محدودیت خرید برای خرید حقوقی ها بود ولی با اطلاعیه منتشر شده دیروز سقف خرید برای اشخاص حقوقی در استقلال ۱۰۳,۰۰۰,۰۰ و برای پرسپولیس ۸۸,۵۰۰,۰۰۰ سهم در نظر گرفته شده است و با احتساب این تعداد می توان گفت در حال حاضر ۱۰ کد حقوقی می‌توانند این عرضه را به پایان برسانند.

در سوی دیگر حتی راه برای خریداران حقیقی نیز باز شده است و این امکان برای حقیقی های علاقه مند به خرید نیز فراهم شده است تا از طریق ایجاد کد prx و مراجعه به شرکت های سبدگردانی و‌ مشاورسرمایه گذاری این دوسهم را خریداری کنند. به نوعی از این طریق افراد به سرمایه گذاری غیر مستقیم نیز تشویق شده اند و افرادی که اطلاعات لازم را ندارند به این واسطه میتوانند با اشراف کامل و توضیح نهاد های مشاوره مربوط اقدام به خرید سهم کنند. که احتمالا با این دو راهکار به زودی پذیره نویسی سهام این دو باشگاه به پایان رسیده و شاهد سوت پایان عرضه این دو و سوت آغاز بازی سهامی عام شدن و روی تابلو نشستن و رویداد های بعدی این دو باشگاه خواهیم بود .

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *