صنعت نفت روسیه که منبع مهمی برای درآمدهای بودجه است نشانه های روشنی از افول را نمایان کرده است آن هم در شرایطی که خریداران غربی واردات از مسکو را به شدت کاهش داده اند.
اویل پرایس نوشت: روسیه برای جایگزین کردن مشتریان نفتی غربی با بازارهای نوظهور آسیایی با چالش های جدی روبرو شده است.

🔹جنگی که پوتین در اوکراین آغاز کرده است به ضرر اقتصاد روسیه نیز بوده است: ظرفیت ذخایر نفتی پر شده است، مشکلات زیرساختی و لجستیکی در بخش کشتیرانی مانع از آن شده است که روسیه بتواند همه نفتی را که غرب نمی خرد، به هند و چین صادر کند.

پالایشگاه های روسیه نیز ظرفیت تولید خود را کاهش داده اند و شرکت ها نیز در حال کاهش دادن تولید نفت خام هستند.

🔹این در شرایطی است که اوپک پلاس به روسیه اجازه داده است تا تولید نفت خود را روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. روسیه هنوز رسما با تحریم نفتی اتحادیه اروپا مواجه نشده است، اتحادیه اروپا ۴۸ درصد نفت مورد نیاز خود را از مسکو تامین می کند.

🔹درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز بیش از ۴۵ درصد بودجه روسیه در ژانویه ۲۰۲۲ را تشکیل داده است. آمارهای سازمان بین المللی انرژی نشان می دهد روسیه هم اکنون روزانه ۷۰۰ میلیون دلار از صادرات نفت خام و گاز کسب می کند.

🔹آمارهای Energy Intelligence نشان می دهد در ده روز نخست آوریل تولید نفت خام و میعانات روسیه به ۱۰٫۳۶۵ میلیون بشکه رسیده که ۶۰۰ هزار بشکه کمتر از میانگین تولید ماه مارس است.

🔹برخی تحلیلگران انرژی بر این باورند که “اعتصاب” خریداران، پالایشگاه های روسیه را مجبور کرده است تا تولید را کاهش دهند. این بدان معناست که روسیه مجبور است نفت خام بیشتری را به جای فرآورده های نفتی صادر کند و این مساله نیز در شرایط فعلی غیرممکن است. بنابر این روسیه مجبور است تولید نفت خام را نیز کاهش دهد.

🔸سبدگردان مانی

#تحلیل_بنیادی

برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه آنلاین معاملات بورس و خرید و فروش سهام ، و همچنین ثبت نام در سامانه سجام ، به وبسایت www.kargozari.org مراجعه نمایید. با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

صنعت نفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *