گزارش بازارامروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

تولد تردید در تریدرها !

امروز یکشنبه بازار را در حالی آغاز کردیم که تولد اردیبهشت و آغاز این ماه با تولد تردید تریدرها و سهامداران در بازار آغاز شده است .برخی این اتفاق را ناشی از از تعطیلی این چند روز اخیر و گیج و ویج شدن بازار برخی دیگر تنش و ترس در روند بازارهای جهانی می‌دانند اما به طور کلی اردیبهشت با خبرهایی که در دل خود دارد می تواند تحولات متفاوتی را رقم بزند.

در مورد تردید فعلی در بازار و کمی بازتاب آن در تابلو و قیمت ها وکم شدن حجم معاملات می توان اینطور گفت که برخی نسبت به رشد ایجاد شده در بازار و عدم استراحت بازار تردید داشته و بدبین ها اصلاح قیمتی و زمانی و کمی خوش بین تر ها اصلاح زمانی را برای بازار متصور هستند.

در سوی دیگر برخی معتقدند قیمت های جهانی در نقاطی است که با یک افت احتمالی شوک بدی به بازار وارد می‌کند چراکه بازار در سود و رشد قیمت قرار داشته و سریعتر فروشنده پیدا میکند .

اما فارغ از تمام این موارد معتقدیم هنوز بازار به نقاطی نرسیده که بخواهد افت آنچنانی را شاهد باشند اما اصلاح زمانی گزینه متصوری برای بازار خواهد بود چراکه در این حالت بازار با گذر زمان و روشن شدن ابعاد اتفاقات مختلف انرژی خود را جمع می کند و یک بار دیگر حرکت جدیدی را آغاز می‌کند که البته برای حرکت مجدد نیاز به یک محرک و یک عامل بسیار خاص برای رشد داریم چیزی که در حال حاضر نیز بازار از نبودآن رنج می برد .

دقت کنید در رالی رشد قبلی تحولات گروه پالایش و خبرهای خودرویی موتور بازار و استارت رشد او شد و در حال حاضر بازار روی یک و نیم میلیون بندبازی می‌کند و برای گذر از این محدوده به یک شوک قوی شبیه ان زمان و حتی قوی تر نیاز دارد

یک نکته را نیز در نظر بگیرید در پاسخ به دیدگاه برخی از افراد که مدام زمزمه می کنند بازار رشد سریعی را داشته و یا افزایش آن عجیب بوده است باید گفت آن طرف موضوع را هم نگاه کنید! که ریزش بازار و توقف و درجا زدن های چند ماه در نقاط منفی و ارزنده هم عجیب بود یعنی بازار فنرش بیش از اندازه فشرده شده و وقتی فنری بیش از اندازه فشرده شده باشد در واکنش و هنگام رها شدت و برگشت رشد انفجاری را خواهد داشت .

وقتی این فنر در یک نقطه به تعادل می‌رسد ، که به نظر در نقطه فعلی است ، برای حرکت دوباره اتفاقات مختلفی دوباره باید رخ بدهد تا این فنر باردیگر جمع تر و بعد حرکت بعدی اسان تر شود .

درست نقطه افتراق بین برخی از افراد از همین جا آغاز می شود . برخی معتقدند به زودی با مشخص شدن معاملات بلوکی خودرویی ها ، گزارش های ۱۲ ماهه، بهبود روند نرخ ارز و دلار ، مذاکرات برجامی و موارد دیگر قیمت ها رشد می کنند و در سوی دیگر برخی دیگر داستان های مختلفی را برای احتمال اصلاح بازار می آورند . روز چهارشنبه از چهار موردی که می‌تواند بازار را منفی کند صحبت کردیم اولین آن نیروهای داخلی خود بازار بود که استدلال آوردیم رشد غیرمنطقی قیمت‌ها باعث این اتفاق شود که بعد در توضیح و تکمیل آن گفتیم شرایط فعلی بازار چنین چیزی را نشان نمی دهد

مورد دوم بازارهای جهانی بود اتفاقات دوباره در مورد کرونا و یا لاک دان چین بازار را مردد کرده اما به نظر از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد اما نمی‌توان از این نکته چشم‌پوشی کرد که بازارهای جهانی در نقاط حساسی قرار دارد البته درد ماجرا آنجاست که زخم‌های دولت نیز کم از زخم بازارهای جهانی نیست، (البته امروز شنیده هایی به گوش می رسید که تجدید نظر احتمالی را در سیاست های وزارت صمت و تعرفه و عوارض شاهد باشیم)

اما دو عامل دیگر که به نظر می تواند در بازار ما موثر بوده و عامل منفی برای ریزش بازار شود …

اولی تحولات سیاسی است و اتفاقات ناگواری که چشم‌انداز سیاسی بازار را تیره و تار کند شاید عدم نتیجه‌گیری برجام و منعکس نشدن قیمت آن در دلار یکی از ریسک های بزرگ بازار باشد اما در حال حاضر شیوه یک سال گذشته نشان می‌دهد تحولات سیاسی رو به بهبود بوده نه رو به وخامت !

از ماجرای نازنین زاغری و مذاکرات فعلی با عربستان تا برجام چنین چیزی را نشان نمی‌دهد که مسیر تحولات سیاسی به سمت ریسک و تنش بیشتر پیش می رود و اتفاقاً این موضوع از نظر شخصی به سمت بهبود و تعامل پیشرفته و حتی طی روزهای آتی این موضوع را به شکل جدی تر شاهد خواهیم بود.

و اما موضوع چهارم معتقدیم سه موضوع بالا یعنی رفتار خودجوش در دل بازار ، تحولات بازارهای جهانی و تنش‌های سیاسی هیچ یک نمی تواند چالشی برای بازار باشد و این یک عامل یعنی دولت و دولت و دولت به تنهایی برای چالش آفرینی در بازار کافی است چالش‌هایی که هر یک به تنهایی می‌توانند بازار را با یک شوک و تنش مواجه کند که نمونه های آن را طی مدت اخیر در بودجه و عوارض و هشدارهای قطع گاز و برق ،سیاست دستوری قیمت و دستکاری بهای تمام شده و لیست بلند بالایی از این اتفاقات در نظر گرفت . ایام شهادت حضرت علی همیشه مثالی میزنند که ایشان گفته : اگر از پای یک زن یهودی خلخال به ظلم و جنایت دربیاورند، انسان رواست تا از این غصه بمیرد.

این موارد را در بازار هم میبیمیم و حالا امروز با این بلایی که دولت سر شرکت ها و سهامداران می آورد اگر کسی گوشه بنشیند و سهم خرد نظاره گر باشد رواست !!

به واقع نمی دانیم واقعاً چه طرز فکری پشت این تصمیمات است که اینطور تیشه به ریشه اعتماد بازار می زنند اما در مجموع عاملی که می تواند باعث ریزش احتمالی در بازار شود همین موارد است و اگر دولت سر عقل باشد و اتفاقات عجیبی را برای بازار به وجود نیاورد، در مسیری که بازار قرار دارد و با توجه به نرخ تورم و شرایط کالاها طی می‌کند مسیر منطقی و معقول و صعودی است .

از همین رو که درست بعد از تکرار ماجرای عوارض برخی سهامداران به دلیل این که فکر می‌کردند بعد از جریان بودجه دولت دیگر تصمیمات اینچنین نمی گیرد دوباره از بازار فاصله گرفته و ترجیح داد نظاره‌گر این بازی باشند این دقیقاً همان تولد تردیدهایی است که از آن صحبت می کردیم و می تواند در بازار خود را با کاهش حجم و افزایش ترس و تردید نشان دهد …

اما پادزهر این موضوع چیست پادزهر این موضوع و آنچه که می‌تواند این موضوع را به فراموشی بسپارد رسیدن اخبار مثبت پی در پی از شرکت ها و صنایع است که در وزن کشی در مقابل این جریان وزنه سنگین تر و قوی تری را قرار داده و بازار را به سمت دیگری هدایت کند در این شرایط معتقدیم گزارش پالایشی ها ، مشخص شدن قیمت بلوک خودرویی ها و مشتری های احتمالی ، تجدید نظر در موضوع عوارض، منطقی شدن نرخ دلار نیما و ثبات در بازار های جهانی می تواند اتفاقاتی باشد که این دیدگاه و این طیف منطقی را در بازار به وجود آورد اگر به این سمت حرکت کنیم کم‌کم دوباره پول‌هایی که از بازار فاصله گرفتند در بازار جریان یافته و مسیر بعدی را طی خواهیم کرد.

البته این را هم بگویم که تکنیکالیست ها معتقدند از یک میلیون و پانصد تا آرزوها و آمال بسیاری که سقف ۲ میلیون است سنگرهای محکم و متفاوتی پیش روی بازار است که برای شکستن هر کدام از این سد ها و متر به متر ان جنگیدن زیادی لازم است .

از همین روست که کار بازار در هفته‌ها و ماه‌های آتی کار آسانی نیست اما نشدنی هم نخواهد بود در مقایسه با وضع اقتصاد کشور بازار سهام و سرمایه در ارزان ترین حالت ممکن خود قرار دارد که می تواند با کمی رفتار درست و صحیح دولت جذابیت های ویژه و خاصی برای سهامداران داشته باشد . این بازار نیاز به شوک های قوی تری برای حرکت مجدد داشته و منتظریم تا طی روزهای آتی به خصوص در دو گروه پالایش و خودرو زمینه این شوک فراهم آمده و فضا برای ایجاد آنها بیشتر شود…

اما سراغ بازار امروز برویم که بازار نسبتاً خوب و مثبت و با انگیزه و با انرژی آغاز کرد ولی هر چه پیشرفت زوربازار به فروشنده آن نرسید و فشار فروش در بازار بیشتر بود و حتی تلاش‌هایی در طول بازار برای بهتر شدن وجود داشت که در معاملات خودرویی ها به چشم می‌آمد اما بی‌تأثیر بود و بازار نه اینکه منفی یکپارچه باشد اما مثبت قوی را هم نداشت و به نظر کار بازار فردا با توجه به این رویدادها و اتفاقات کمی سخت خواهد بود…

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

 

سهامداران  سهامداران  سهامداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *