گزارش بازار امروز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

حواس جمعی !

امروز سه شنبه بازار با وضع دیروز طبیعی بود که منفی آغاز کند ولی یک نکته بیش از همه در بازار امروز به چشم امد و ان حواس جمعی نسبی بود که صندوق های تثبیت و توسعه در بازار داشتند و حمایت های خوبی از بازار به عمل امد و یک پیام خاص برای بازار ارسال شد که حواسم هست و این نکته خوبی است البته بالا نکه داشتن مصنوعی بازار خیلی منطقی نیست ولی این که در منفی ها خریدار جدی در بازار حضور داشته باشد نکته مناسب و منطقی است و این پیامی بود که امروز برخی اردرهای حمایتی به سهامداران فرستاد … البته چشمک زیرچشمی نرخ ارز در بازار هم چیزی نبود که کسی نبیند و روزهای بعد عیان ترو اشکار ترخواهد شد .

ولی در کل وضعیت بازار با وجود تمامی این تنش ها و اتفاقات بد نبود هر چند خوب اغاز نکرد ولی هر چه پیش رفت بهتر شد تحلیل های متفاوتی در بازار وجود دارد برخی اعتقاد به روند میان مدت و بلند مدت بازار دارند و میگویند در فضای این چنینی سیاست های انبساطی مالی همیشه بازارهای سرمایه پیروز بوده اند و برخی دیگر عوامل دیگری را در کوتاه مدت برای بازار برمیشمازند که سعی میکنیم امروز در مورد عوامل کوتاه مدت و میان مدت تا حدودی صحبت کنیم

روز گذشته در مورد چهار عاملی صحبت کردیم که در فضای فعلی بازار می توانند عوامل تاثیر گذار و موثر در اصلاح و یا رشد بازار باشند

به واقع این چهار عامل از عوامل کوتاه مدت تری هستند که طی این چند روز و نهایت چند هفته با آن درگیر بوده و فضای بازار می تواند بعد از آن روشن تر و شفاف تر باشد. برخی ازاین عوامل کوتاه مدتی در دل خود بازار و عوامل دیگر تا حدودی بیرون بازار است . مورد گام اول و دوم یعنی گزارش پالایشی ها و اتفاقات بلوک خودرو همانطور که این دو عامل باعث رشد بـازار شدند و موتور بازار را در مقطعی روشن کردند حالا نیز میتوانند در هفته های آتی با فضایی که ایجاد می کنند تحولات دیگری را برای بازار رقم بزنند .

در مورد انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت ها و کاهش نگرانی بازار نسبت به آن چه دستکاری دولت در سود برخی شرکت ها به خصوص پالایشی ها وجود دارد باعث خواهد شد بخشی از نگرانی بـازار کاهش یافته و به خصوص در پالایش بتواند با ثبات رفتار خود را پیش ببرد.

نکته بعد گزارش خودرویی هاست گزارش خودرویی ها منظور گزارش قیمت گذاری بلوک این گروه است که الته خبرهای ان طی هفته های اتی به بازار می رسد و می‌تواند بـازار را تحت تاثیر و تغییر خود قرار دهد البته این دو گروه درجا زدن خود زمینه ساز حرکت قوی دوره بعد را نیز می توانند فراهم کنند اما در کل دو سه هفته آتی هفته های پر خبری برای این دو گروه است که نبض بـازار را در اختیار داشته و می توانند با تحولات خود هموچون اول ایجاد موج مکزیکی ورزشگاه ها تحولات و تحرکات بعدی را رقم بزنند.

اما دو تحول دیگر

که اتفاقاً آنها نیز با حرکات و رفتار خودشان در بازار میتواند موثر و تاثیر گذار باشد یکی بازارهای جهانی است که یک ماه است نگران کننده تر شده و دیگری رفتار خود دولت در برخی اتفاقات است .

بازارهای جهانی بعد از اتفاقات و تحولات آمریکا و همچنین موارد مختلف در چین و سایر کشور ها کمی با چالش مواجه شده و افت ان را شاهد هستیم با بی تدبیری مسئولین از رشد بازارهای جهانی در فصل مناسب خود استفاده نکردیم و حالا در ریزش آن بازار نگران و ملتهب است. به واقع باید از دانشمندان در دولت پرسید اگر در این شرکت ها ریزش قیمت محصولات را داشته باشیم همانطور که در بالا رفتن قیمت‌ها دولت دست خود را دراز می‌کرد در پایین آمدن دست این شرکت ها را می گیرد ؟! قطعا نمی گیرد و این نشان می‌دهد کسانی که در آن مقطع این برنامه‌ریزی‌ها را داشتند هیچ فهم درستی از اقتصاد و بازار نداشته و صرفا دنبال پر کردن جیب دولت بودند !

اما در کل بازارهای جهانی در حال حاضر یکی از ریسک های بازار شده و اتفاقاً رفتار او در این مدت کمی نگران کننده است و بخش مهمی از بازار را درگیر خود خواهد کرد. اما بخش چهارم شاید بزرگترین ریسکی است که تا مدتها همراه بازار می ماند و آن هم نقش آفرینی دولت در اتفاقات و رویدادهایی است که با آن مواجه ایم اتفاقات مختلف وسیاست های دستوری نرخ ارز و مواردی از این دست همه در این طبقه می گنجند ! اما در حال حاضر سه عامل اولی که نام بردیم اثرات ضربتی و کوتاه‌مدت تری در بازار دارند اما اثر تصمیمات دولت همراه بازار بوده و ماندگار است.

اما دیشب رئیس جمهور با مردم صحبت کرد

و بحث یارانه ها را باز کرد و البته از این به بعد اسمش بسته های کمک معیشتی است اما هرچه که هست قرار بر این شده به دهک های مختلف در کشور بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت گردد با محاسبات بسیاری این عدد تقریباً به ازای هر ماه ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود چرا که همه اقشار کشور یارانه نمی گیرند و طیف گسترده نیز عدد ۳۰۰ هزار تومان را دریافت میکنند و هر حال این ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان هم عدد بالایی است از این پس ارز ۴۲۰۰ به تاریخ می رود و عدد آن در حساب شهروندان شارژ میشود.

این تصمیم به نوعی شاید فزاینده تورم و پیش بردن جریان نقدینگی در کشور باشد اما معتقدیم با وجود اینکه این طرح تورم زاست اما اجرای بد تخصیص ارز ۴۲۰۰ و عدم نظارت درست و منطقی و ارز چند نرخی باعث شد تا همه به این نتیجه برسند این یارانه مستقیم اگر به دست مردم برسد شاید بهتر باشد . البته به نظر سیاست سنگینی بر کنترل قیمت ها وضع خواهد شد که کمی میتواند مایه نگرانی بـازار باشد .

چند نکته مثبت و منفی این میان وجود دارد

نکته اول آن چیزی است که بسیاری از آن واهمه دارد یعنی دولت دوباره در نرخ‌گذاری ها دخالت کرده و اجازه افزایش نرخ اندازه جبران هزینه این موضوع به شرکت های تولید کننده ندهد نکته دوم بحث دیگری است که دیدگاه مثبت دارد و معتقد است هرگاه در اقتصاد سیاست های مالی انبساطی در پیش گرفته شده چیزی شبیه این رویداد ، بازار سرمایه هم رونق داشته و شاهد رشد بازار بودیم . البته تاخیر و تقدم ان را باید بحث کرد ولی تورم انتظاری احتمالی و داستان های مختلف نقدینگی باعث بروز این رویداد می شود .

البته معتقدم با این پول می توانستیم کارهای بسیاری انجام دهیم از طرح‌های عمرانی بگیرد و موارد دیگر ولی امروز معیشت مردم نقطه پررنگ‌تری در رفتار سیاسی و اقتصادی دولتمردان دارد در مورد این موضوع ای کاش میشد فکر های بهتری کرد و با این پول های کوچیک سرمایه های قوی تر و بزرگتری را برای بازار ایجاد کرد و یا حداقل بخشی از این پول صرف سرمایه گذاری شود برای خود این مردم

ای کاش فقط جنبه مصرف گرایی این موضوع دیده نشود … فردا و روزهای اتی سعی میکنیم در مورد اثرات احتمالی این طرح در بازار بیشتر صحبت کنیم

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *