تحلیل جالبی از تیم پلنر در ارتباط با پیش بینی وضعیت فولاد جهانی

افت ادامه دار قیمت فولاد در بازار جهانی و چین باعث ایجاد نگرانی هایی در میان خریداران و تولیدکنندگان این حوزه شده و حجم تجارت در بازار داخلی چین و بازار جهانی را تا حد زیادی کاهش داده است. از جمله عوامل افت تقاضا می توان به گسترش مجد ویروس کرونا در چین، جنگ میان روسیه و اوکراین و اقدامات فدرال رزرو در راستای مبارزه با تورم در آمریکا و افزایش ارزش دلار اشاره نمود.

گسترش همه گیری کرونا در شهرهای مهم چین باعث شده تا بسیاری از فعالان بازار دستیابی دولت چین به هدف رشد اقتصادی ۵٫۵ درصد در سال جاری را جاه طلبانه تلقی نمایند. مختل شدن فعالیتهای ساختمانی و افت داده های صنعتی چین به خوبی نشان میدهد که چینی ها حداقل در ۶ ماهه ابتدایی ۲۰۲۲ از هدف تعیین شده توسط حزب مرکزی عقب خواهند ماند و در بهترین حالت می توان رشد اقتصادی ۳٫۵ درصد را برای نیمه ابتدایی امسال برای چین متصور بود.

کاهش مصرف فولاد چین در نتیجه شیوع دوباره همه گیری موجب شده تا در طول ۱۰ هفته گذشته، موجودی انبارهای فولاد چین تنها ۱٫۶۳ میلیون تن افت نماید. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته، موجودی انبارهای ۵ محصول اصلی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش داشته است.

اما باید در نظر داشت که

مانند سال ۲۰۲۰، فنر تقاضای فولاد در حال فشرده شدن است و سیاست های انبساطی دولت چین خصوصا در بخش مسکن و زیرساختها در ۶ ماهه دوم سال سیگنال افزایش تقاضای فولاد را می دهد. دولت چین نشان داده که در رسیدن به اهداف خود مصمم است و از ابزارهای در اختیار خود برای نیل به آنها استفاده میکند.

از سوی دیگر، یکی از ابزارهای حمایت از قیمت فولاد، هزینه بالای تولید و مواد اولیه میباشد. چینی ها تنها در ۴ ماهه ابتدایی امسال یه هدف کاهش ۱۰ درصدی تولید فولاد خود دست پیدا کرده اند و فولادسازان در نیمه دوم امسال فشاری برای کاهش بیشتر تولید حس نخواهند نمود. تمنا برای تولید بیشتر فولاد، تقاضا برای مواد اولیه را افزایش خواهد داد و انتظار می رود قیمت مواد اولیه نیز به تناسب افزایش یابد.

از این رو، بدبینی بیش از حد به روند قیمتها می تواند باعث اشتباه محاسباتی فعالان بازار شود. پلنر معتقد است در کمتر از یک ماه آینده احتمالا قیمت ها در بازار جهانی به کف خود نزدیک خواهند شد و پس از ان باید منتظر بازگشت قیمتها در نیمه دوم سال باشیم.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#تحلیل_بنیادی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *