حواسم هست !

امروز بازار سعی میکرد خود را از فضای منفی که ایجاد شده به خصوص برای گروه خودرو دور کند و صد البته تا حدودی هم موفق بود و اگر بازار بتواند حتی برای مدت کوتاهی این وابستگی عمیق خود را به خودرویی و پالایشی کم کند مسیر بهتری را پیش می رود ولی چه کنیم که انکار کودک را از شیر میگیرند و این وابستگی طی این مدت زیاد و قطع شدن ان با مصیبت هایی همراه است و سخت خواهد بود

امروز بازار یک چشمک ریز را به مثبت ها زد و فضای خوبی را به وجود اورده بود.

دیروز نکات مهمی را در مورد فضای بازار و این که نگران کننده نیست نوشته بودیم و البته در یک بخش نوشته بودیم شبیه سال ۹۹ که برخی بد متوجه شدند و لازم است یک باردیگر عین همان جمله را تکرار کنیم که واقعا ان مقطع کجا و امروز کجا ! در ان مقطع همه با اطمینان نسبی می گفتند قیمت ها بالاست و ارزندگی نیست و جریان پول بازار را هدایت میکرد و حالا این جریان ارزندگی در مسیر فعلی نقش بسیار مهمی را دارد.

مسیر بازار سال ۹۹ با امسال فرق میکند و بهتراست کمی هم در مورد این صحبت کنیم …

حسی به طور قوی در بی برخی فعالان بازار در جریان است که دست اندر کاران بازار خیلی علاقه ای به حرکت تند و سریع بازار نداشته و دوست دارند در یک مسیر ارام حرکت کنیم .

یک باراین موضوع را بیان کردیم که خیلی حس خاصی به این نظریات نداریم ولی اگر هم چنین فرضی وجود داشته باشد به نظر تا وقتی که بازار قربانی این طرز فکر نشود و دست های پنهان بازار را به سمت یک مسیر معقول هدایت کند و دست نامرئی هوای بـازار را داشته باشد بد نیست ولی اصل موضوع قابل پذیرش نیست اما بپذیرید که برخی اوقات بازار ما هنوز انقدر حرفه ای نشده و لازم است تا این دست نامرئی گاهی اوقات وجود داشته باشد .

مطالب دیروز سایت و کانال در مورد گزارش بـازار و بحث نگران بودن یا نگران نبودن نکات بسیار مهمی را دارد اگر دقت کرده باشید در بحث اینکه حواس برخی به بازار هست روی دو موضوع مصاحبه اخیر و صندوق توسعه صحبت کردیم و دیروز رئیس سازمان خصوصی سازی هم وارد گود شد تا در مورد این موضوع صحبت کرده باشد و یا صندوق توسعه دیروز و چند روز گذشته به طور کلی خریدهای قوی را داشت.

از همین روست که معتقدیم بازار نه اینکه نگرانی نداشته باشد اما آن نگرانی که برخی از ریزش های سنگین صحبت میکنند به نظر در چهره بازار دیده نمی شود مگر اتفاقات عجیب و غریبی رخ دهد و احساس میکنیم آن دست نامرئی که وجود دارد همچنان بازار را هدایت و حمایت خواهد کرد…

اما در روزهای پیش رو اتفاقات مهمی می تواند برای بازار رخ دهد . بسیاری منتظر گذر از مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد هستند به نظر با گذر از این مرز چند اتفاق رخ خواهد داد و می‌تواند فضای متفاوتی برای بازار رقم بزند و البته گذر ازان نیاز به محرک های قوی است .

مهمترین آن باز شدن ابهام و اتفاقات از دو گروه پالایش خودرو است ادامه انتشار گزارش های خوب ماهانه و همچنین گزارش های خوب ۱۲ ماه نیز می تواند موثر باشد و از همه مهم تر طی این مدت دولت نباید شمشیر به بازار زده و زخم های قبلی را برای یادآوری باز کند به نظر اگر این اتفاقات رخ دهد ما با این حجم معاملات و این اتفاقات گذر از مرز ۱٫۶ را به زودی خواهیم دید اما این حرکت شارپ و سریع نخواهد .

هنوز گزارش ها نگران کننده است هر چند ماهانه های خوبی راهی بازار می شود

اما پس ذهن بازار بسیاری معتقدند بازار این روزها حس خوبی ندارد و این حس از جهات مختلف به بازار وارد شده یکی از مهمترین دلایل آن رفتار دولت است و البته به نظر رفتار برخی بازیگران که در بلوک هایی مثل بلوک خودرو سایپا نمایان است و رفتار آنها به نوعی این حس را منتقل میکند که بخشی از بازار خواسته یا ناخواسته گروگان این بلوک ها هستند و به نظر تا مشکلات این صنعت و این دو شرکت و بلوکها حل نشود بازار به این راحتی واکنش مثبت نشان نخواهد داد

اگر قصد کمک به بازار را داریم حل کردن حواشی دو گروه پالایش خودرو می تواند نقش بسزایی در این موضوع داشته باشد.

به نظر مهمترین اتفاق و رویداد این است که از شرکت هایی که گزارش های جالب و جذابی ندارند خواسته شود تا توضیحات کاملی در مورد گزارش و یا سناریوهای احتمالی آن ارائه دهند اما یک نکته دیگر هم وجود دارد گزارش ها یک حاشیه بعد از انتشار دارد طی مدت اخیر در برخی روزها بحث شرکت های کوچک و بزرگ بازار داشتیم !!

حالا گزارش ها منتشر شده و بسیاری از این شرکت ها با هر سایز و اندازه ای ! با دست خالی سودآوری مواجه شدند سهامداران آن ها می بینند که اوضاع آنطور که فکر می‌کردند نیست چند حالت وجود دارد ! یا باید چشم انداز خاصی از افق سودآوری برای آنها ترسیم شود ، یا جریان پول قوی و بسیار خاصی به دل بازار بزند و این شرکت ها را بخرد و یا احتمال آخر ، اصلاح احتمالی این شرکت ها فرا رسیده است

اگر رفتار سوم حتی محقق نشود به نظر رفتار عاقلانه هر سهامداری است که با بررسی صورتهای مالی و وضعیت فروش ماهانه و قیمت روی تابلو این تصمیم گیری را در مورد وضعیت قیمت و رفتار روی سهم داشته باشد پس نباید منفعل بود و منتظر معجزه !

باید بسیار مراقب بود که انتشار گزارش های مختلف مسیر بررسی و تحلیل را برای سهامداران باز می کند . بازار به مانند سال ۹۹ نیست که جریان پول بیاید و همه چیز را تغییر دهد ، ممکن است گرفتار بسیاری از شرکت‌هایی شوید که فضای ارزش بازار و قیمت با سود همخوانی نداشته و به زودی جایی این ریزش و حرکت خود را نشان خواهد داد و این موارد را برای این ذکر می کنیم که بار دیگر بدون در نظر گرفتن اندازه شرکت ها از کوچک یا بزرگ و یا شاخص ساز و غیر شاخص سار به این موضوع دقت کنید و نگاه کنید و آن را در تجزیه و تحلیل های خود لحاظ کنید فارغ از هر چیزی به روند سه ماهه چهارم و گزارش های ماهانه پیش رو دقت بیشتری داشته و آن را در خرید و فروش لحاظ کنید …

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *