گزارش بازار امروز سه شنبه آخرین روزبهار ۱۴۰۱

بهار گرم و سرد !

بهار هم تمام شد ولی امروز اخرین روزبهار عکس و چهره خوبی از بهار ثبت نشد و بازار در عین منفی بودن بسیار کم حجم و بی رمق و به اصطلاح کم اشتها ظاهر شد. انگار حسی شبیه حال خرابی که دیگر نمیتواند غذا بخورد و میلی به غذا ندارد غذا هست ولی میلش نیست ! بازار امروز اینطور بود و امروز کسی میلی به خرید نداشت نمیدانیم به واقع چرا چنین بود برخی چارتیست ها این را یک نشانه خوب میدانند و برخی دیگر خیر …ولی هر چه که بود بهار هم تمام شد و وارد تابستان شدیم …

امروز ۳۱ خرداد به پایان دفتر بهار رسیدیم و از فردا تابستان است که آغاز می شود شرایط ویژه فصل بهار شاید درسه فصل بعدی هم تکرار نشود .روزهایی که به خصوص در نیمه اول آن فضا بسیار مثبت و هیجانی و در نیمه دوم آن فضای پر عرضه و ناامید کننده را داشت .بهار دو نیمه متفاوت و دو نیمه خاص داشت . نیمه اول با رونق خودرویی ها و پالایشی ها شکل دیگری به خود گرفته و فضای بسیار خاصی را رقم زد که البته آغاز آن از اواخر بهمن و اسفند بود اما در نیمه دوم و بخصوص از انتهای اردیبهشت تا انتهای خرداد تحولات مختلف بازار را زمین گیر کرد و این روند را تا حدودی متوقف نمود.

که البته عوامل مختلفی در آن دخیل بودند نکته بسیار جالب و مهم بازار این است که ما در دو ماه اول بهار وضعیت سود شرکت ها ،سود عملیاتی و موارد این چنینی و حتی اقتصاد کلان و بازار های جهانی خیلی خاص نبود ولی بازار خاص و شارپ و خوب حرکت میکرد اما در خرداد وضعیت دلار و بازارهای جهانی و بورس کالا و … پیشرفت خوبی داشت اما بازار پیش نرفت.

در مجموع می‌توان گفت در خرداد و انتهای این فصل بهار تلخی داشتیم ولی در مجموع و در این ۳ ماه وضعیت نسبتاً خوبی برای بازار بود

از بهار گفتیم که یک مزیت عمده در آن وجود داشت اولین آن این بود روند منفی که بازار مدتها بود با آن سرشاخ شده بود و مبارزه میکرد و نمی توانست از آن خارج شود در فرایند اسفند تا بهار شکسته شد و بازار با قدرت از ان فاصله گرفت. به نظر فعلاً هم روی این موضوع ایستاده و فعلاً اتفاقی که بخواهد او را تهدید کند وجود ندارد .

اتفاق مهم دیگر بهبود جریان پول و افزایش گردش جریان پول در فصل بهار در بازار بود که به ۸ هزار میلیارد هم نزدیک شد و این نشان دهنده جریان پولی قوی در بازار و بیدار شدن سرمایه ها و به نوعی یک آشتی نرم و آرام جریان پول با بازار بود البته این رقم به لطف تصمیمات غیر کارشناسی نزولی شد … در واقع در بهار جریان پول لباسش را درآورد و مایو پوشیده و کمی تن خود را خیس کردم ولی دل سیر از عزا در نیارود و خلاصه فقط سعی کرد هم دمایی کرده باشد و از سردی آب نترسد

واما تابستان…

تابستان همیشه برای بازار سرمایه فصل داغ و پر رونقی بوده . همیشه تابستان فصل پر خبر و پرهیاهوی با زار بوده . از ریزش ها بگیر تا رشد ها ! همیشه داستان های عجیبی را در تابستان داشتیم چه در ۹۹ و چه حتی در سال قبل که بعد از انتخابات بازار تابستان طلایی را پشت سر گذاشت حقیقت امر اگر نگویید خوش بین شده ای امسال هم به تابستان امید های بسیاری داریم و احساس میکنیم بتواند فضای خوبی را بخصوص در تیر و مرداد برای باز ار رقم بزند.

به تقویم تابستان بازار اگر نگاه کنید از همان ابتدای پر خبر و پر هیاهو ظاهر می شود به خصوص تیر و مرداد بازار که همیشه پر خبر بودند به عنوان مثال شما به تقویم کدالی این دو ماه نگاه کنید گزارش ماهانه خرداد شرکت ها که از همین آخر هفته آغاز می شود ، گزارش های ۱۲ ماهه و سپس گزارش های ماهانه تیر و از آن مهم‌تر گزارش سه ماهه شرکت ها و به طور کلی کدال در تابستان به خصوص در دو ماه اول بسیار پر خبر است.

در این دو ماه فصل مجامع را داریم که تقریباً از دو هفته دیگر شتاب برگزاری مجامع در بازار افزایش خواهد یافت در تابستان تحولات خاص زیادی در انتظار بازار است از جریانات بورس کالا بگیرید ، افزایش نرخ نیما و روشن شدن ابعاد سیاست های ارزی از همه مهم تر احساس میکنیم تابستان داغ هسته‌ای در انتظار اقتصاد کشور و بازار است. نمیدانیم شاید ما زیادی خوشبین هستیم ولی تابستان را فصل آشتی هسته‌ای می بینیم و امیدواریم که این طور باشد.

تابستان فصل مهمی برای با زار است و همیشه اتفاقات خوبی برای بازار در این فصل رخ داده و همه نسبت به فصل تابستان خوشبین و امیدوار هستم و به نظر امیدواریم این اتفاق رخ بدهد و شاهده فصل خوب و بهتری برای بازار باشیم جریان پول های بازار هم می توانند به این نکته فکر کنند که بازدهی خوبی را در تابستان در بازار شاهد خواهیم بود و می شود جریان پول بیشتری را به سراغ این بازار فرستاد.

فقط یک نکته را عرض کنیم دیروز در بخشی از گزارش نوشتیم نرخ ارز نیما برای پتروشیمی ها بالای ۲۶۱۰۰ است و امروز در مجمع پارس تا۲۶۳۰۰ هم گفته شد که انجام شده این دقیقا همان چیزی است که دیروز بیان کردیم …فردا مفصل صحبت خواهیم کرد که در نیما و نرخ ارز ازاد چه خبراست .

بگذریم … در چنین روزهایی حرف مثبت زدن خیلی سخت است و نمیدانیم واقعا باید چه گفت فقط امیدواریم بازار هر چه سریعتر مبانی فکری و عملیاتی خود را روشن تر کرده و فضای حرکتی را بررسی بیشتر و دقیق تری نماید .

امروز بازار شاید فقط چند دقیقه اول خوب بود و بعد با کاهش حجم و افت خرید و فروش و به طور کلی افت قیمت ها همراه بود و چالش افرین ظاهر شد تا برای فردا کار کمی سخت تر باشد . البته موج اخر هفته بودن و تحولات ان هم میتواند مهم باشد …

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *