ایران، بازنده‌ی بزرگ و بی‌رقیب بازار انرژی!

قطر، کشوری که به اندازه کوچک‌ترین استان ‎ایران یعنی ‎قم است، حالا یکی از سه بازیگر بزرگ بازار گاز جهان است و یک پنجم گاز دنیا را تامین می‌کند. بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که درآمد قطر از صادرات گاز امسال به ۱۱۴ میلیارد ‎دلار برسد و به زودی ‎آمریکا را پشت سر گذاشته و اصلی‌ترین مالک شیر‏فلکه گاز جهان شود.

وزارت انرژی عراق اعلام کرده درآمد ماهانه این کشور از صادرات نفت به ۱۱ میلیارد دلار رسیده و موج سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی به سمت این کشور سرازیر شده. از توتال ‎فرانسه تا ‎چین. به گزارش رویترز، عراقی‌ها حالا برای برقراری توازن سرمایه‌گذاری در کشورشان ۳ پیشنهاد‏ قرارداد چینی‌ها را رد کرده‌اند.

عربستان پارسال از نفت درآمد خیره‌کننده‌ی ۲۰۵ میلیارد دلاری را داشته و امسال نه تنها دچار مازاد بودجه شده، که به راحتی جای نفت روسیه را در بازار اروپا پر کرده. به گزارش بلومبرگ عربستان حالا به مشتریان آسیایی خود دست رد زده و به دنبال ایجاد اهرم قدرت‏ در بازار نفت اروپاست.

امارات دیگر نیازی به نفت ندارد! این کشور سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار از بنادر و صنعت هوایی پیشرفته، تجارت دریایی و گردشگران خود درآمد دارد. آن‌ها همچنین اقتصاد دیجیتال خود را توسعه داده‌اند و کارشناسان می‌گویند به زودی ‎سنگاپور خاورمیانه می‌شود. امارات‏ ۷۰ درصد درآمد نفتی خود را در صندوق توسعه کشورش سرمایه‌گذاری می‌کند و بقیه کشورهای نفتی نامبرده حدود ۳۰ درصد درآمدشان را.

و اما در ‎ایران خبر از نفت‌کش‌های معطل، نفت بی‌مشتری، بازی خوردن از ‎روسیه در بازار نفت تحریمی شنیده می‌شود و رایزنی‌های مکرر برای واردات گاز …

مریم شکرانی

#گزارش_بازار #تحلیل_بنیادی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *