گزارش بازار امروز چهارشنبه اولین روزتابستان ۱۴۰۱

بازم تابستون اوومد !

و باز تابستان و باز اتفاقات و خبرهای مختلف . اغاز تابستان بد نبود نه این که خوب باشد ولی بد هم نبود و کمی پرحجم تر و مثبت تر حرکت میکرد البته بدنه بازار در عمده سهم ها روند خوبی نداشت ولی خودرویی ها روز بهتری را داشتند و تک سهم ها نیز بازی بهتری را گرفتند . به طور کلی بازار از سهم های بزرگ فاصله گرفته و سراغ کوچکترها رفته است که یک چالش برای بازار خواهد بود چرا که ممکن است در صورت ادامه این روند بازهم بحران های عدم ارزندگی و سپس عرضه های مستمر تکرار شود و ریزش ها عمیق تر و خاص تر پیش برود . بازار باید متعادل و همگام با هم رشد کند و صد البته نزدیکی به مجمع کم کم این وضعیت را تغییر خواهد داد .

تابستان آغاز می‌شود و فکر می‌کنیم یکی از داغ ترین تابستان های بازار سرمایه باشد البته به داغی سال ۹۹ قطعا نخواهد بود اما از نظر اخبار و تحولات به نظر تابستان امسال تابستان متفاوتی در بازار سرمایه خواهد بود . دیروز با هم کمی رویدادهای احتمالی و تقویم تابستان را مرور کردیم به نظر در ماه‌های پیش رو به خصوص دو ماهه ابتدای فصل تحولات متفاوتی را داریم که می تواند زمینه ساز تغییرات مهم چه منفی چه مثبت در بازار گردد

این چند روز در مورد نرخ دلار نیما و تحولات و تحرکات آن صحبت کردیم یکبار به اهالی بازار یاد آوری کردیم که در سال ۹۷ بانک مرکزی و سیاست گذار ارزی اشتباه ۴۲۰۰ را مرتکب شد و سپس نرخ را به نیما تغییر داد و بعد از آن بازار یک دوره رشد قوی و جالب را تا شهریور تجربه کرد . انگار تاریخ در حال تکرار شدن است سیاست گذار با علم به ایرادات و مشکلات دو نرخی بودن و اختلاف بالا بین نرخ دلار آزاد و نیما بسیار آرام و نرم تصمیم به کم کردن این اختلاف کرده است به طوری که دیروز معاون وزیر اقتصاد نیز به این موضوع اشاره کرد که اختلاف دلار بازار آزاد و نیما کمی کم می شود و دلار نیما به سمت بالا افزایش داشته و ازاد کمی کم می شود تا این نرخ ها به هم نزدیک شوند.

اما یک نکته این میان وجود دارد چیزی که بازار در حال حاضر به عنوان نرخ دلار نیما می بیند حوالی۲۵۵۰۰ است . قبل از اینکه در مورد تحولات نرخ دلار نیما و اثرات آن در بازار صحبت کنیم به یک نکته اشاره کنیم در سامانه نیما به طور کلی دو عرضه کننده عمده وجود دارد عرضه کننده اول شرکت های صادر کننده عمدتاً پتروشیمی و فولادی هستند و عرضه کننده دوم خود دولت منابع حاصل از فروش نفت را با توجه به بودجه و دستورالعمل ها و حذف ارز ۴۲۰۰ در این سامانه عرضه می کند و طبق محاسبات میانگین وزنی این معاملات نرخ نهایی دلار نیما خواهد بود اما ممکن است هردوطرف نرخ های متفاوتی را داده باشند مثلاً نرخ دولت ۲۴۸۰۰ و نرخ پتروشیمی‌ها ۲۶۳۰۰ باشد .

این موضوع باعث ای  ن شده که نرخ میانگین نیما معمولاً به سختی حرکت کرده و پایین بماند اما نرخی که پتروشیمی ها و بسیاری از شرکت های فلزی و فولادی در حال حاضر با آن دلار می فروشند حوالی ۲۶۳۰۰ است که نرخ متفاوتی از آن چیزی است که صبح ها اعلام میشود

اما در مسئله بعد افزایش نرخ نیما چه تاثیری در بازار دارد؟ برخلاف بازارهایی نظیر خودرو ، مسکن لوازم خانگی و غیره که معمولاً با دلار ۳۸ و ۳۹ قیمت میخورند بازار سرمایه با دلار نیما یعنی ۲۵ و۲۶ نرخ خورده و بورس کالا نیز مبنایش همین است پس قطعاً افزایش نرخ دلار نیما منجر به افزایش و رشد نرخ تسعیر ارز شرکت ها و افزایش درآمد آن ها خواهد شد نکته دیگر این است که سیاست سرکوب و تثبیت قیمتی دولت و پایین نگه داشته شدن مصنوعی نرخ محصولات و نرخ ارز و همچنین افزایش چشمگیر هزینه ها کم کم خود را در حاشیه سود و صورتهای مالی شرکت ها نشان داده و حتی ما در ماه چهارم نیز این موضوع را دیدیم که نشان می‌دهد که کم‌کم این فضا تغییر کرده و به سمت دیگری حرکت می کند و باید جلوی این فشار به شرکت ها گرفته شود .

سهامداران باید این نکته را در ذهن خود داشت ه باشند

که دارایی و سهم خود را در چه مقطعی می فروشند .چند روز پیش نکته ای را عرض کردیم که به خوبی در این روزها خود را نشان میدهد و آن هم این بود که بازار با توجه به تحولات و اتفاقات گذشته و رویدادهای پیش رو پتانسیل قوی رشد را دارد و دیر یا زود رشد خواهد کرد ما دورانی را باید تحمل کرد و صبر داشت و واقعا تحمل این دوران و این روزها و نفروختن سهم فشار عصبی و کاری بسیار زیادی را تحمیل میکند . این که دوام آورد و نرفت و نفروخت کار سختی است …

یک نکته بسیار مهم در این روزها که بازار پر چالش است بیشتر به ذهن می رسد و آن هم در مورد بی توجهی دولت به بازار سرمایه

برخی آن را عمدی و برخی سهوی و نظر خود را بگوییم از دید ما از سر عدم درک درست کارکردهای این بازار است . به اکثر شعارهای دولت نگاه کنید رشد اقتصادی ، اشتغال ،کاهش تورم، هدایت نقدینگی و … تمام این شعارها می تواند جز کارکردهای مهم بازارسرمایه باشد اما با ندانم کاری بی سابقه و بسیار زیاد از سر نادانی نسبت به تصمیمات خود و اثرات آن باعث فراری دادن سرمایه ها از سمت بازار سرمایه به سایر بازارهای سفته‌بازی شده که هیچ منفعتی برای اقتصاد کشور ندارد.

کسانی که قصد کمک به اقتصاد را دارند به همین چندقلم اتفاق خاص و کوچک ایجاد شده نگاه کنند. پذیره نویسی سهام پروژه ها یا پذیره نویسی شرکتهای تازه تاسیس و مشارکت مردم در این شرکت ها یعنی جذب نقدینگی از جامعه و به کار بردن آن در فضای اقتصادی که هم شغل ایجاد می‌کند و هم منجر به فعالیت اقتصادی مفید خواهد شد . عزیزان کمی فکر کنند می فهمند که به راحتی می‌توان با سیاستگذاری درست و رونق دادن به بازار ثانویه ،موتور بازار اولیه را را روشن کرد و شرکت های زیادی را در این وادی ایجاد کرد و حتی طرح‌های نیمه تمام را پذیره نویسی کرد !

گاهی اوقات با خودم می‌گویم به واقع چقدر کسانی که در رأس تصمیمات هستند غافلند . ای کاش کمی عاقل بودید و چه در این دولت و چه در دولت قبل به جای زدن جیب سهامدار به فکر توسعه بازار سرمایه می بودید که از این منظر منفعت آن برای همه حاصل می شد.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *