بحران عرضه نفت

پس از اینکه وزیر انرژی امارات گفت کشورش در حال تولید نزدیک به ظرفیت کامل است، قیمت نفت در اوایل معاملاتی آسیایی روز سه‌شنبه بیش از ۱ درصد افزایش یافت و به انتظارات مبنی بر اینکه این امر می‌تواند به افزایش عرضه در بازار محدود کمک کند، مقابله کرد.

امارات و عربستان سعودی تنها دو کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با ظرفیت مازاد برای جبران عرضه از دست رفته روسیه و تولید ضعیف سایر کشورهای عضو دیده می‌شوند.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱٫۳۷ دلار ( ۱٫۲۵ درصد ) افزایش به ۱۱۰٫۹۴ دلار در هر بشکه رسید که افزایش ۱٫۸ درصدی در جلسه قبل را افزایش داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۱٫۴۸ دلار ( ۱٫۳۲ درصد) افزایش یافت و به ۱۱۲٫۴۷ دلار در هر بشکه رسید که در جلسه قبل ۱٫۷ درصد افزایش یافت.

توبین گوری، تحلیلگر کالاهای بانک مشترک المنافع، در یادداشتی گفت: “مجموعه ای از اخبار عرضه فشرده بازار را تقویت کرد. گفته می شود که دو تولیدکننده بزرگ، عربستان سعودی و امارات، در محدودیت های نزدیک ظرفیت یا بسیار نزدیک به آن هستند.”

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز دوشنبه گفت، امارات متحده عربی بر اساس سهمیه ۳٫۱۶۸ میلیون بشکه در روز خود بر اساس توافق با اوپک و متحدانش به نام اوپک پلاس، نزدیک به حداکثر ظرفیت تولید می کند.

اظهارات وی اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را تأیید کرد که در حاشیه نشست گروه هفت به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که امارات با حداکثر ظرفیت تولید می کند و عربستان سعودی می تواند تولید خود را تنها ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد که بسیار کمتر از ظرفیت تولید خود است. ظرفیت حدود ۲ میلیون بشکه در روز

 تحلیلگران همچنین تاکید کردند که ناآرامی های سیاسی در اکوادور و لیبی نیز می تواند عرضه را بیشتر محدود کند.

شرکت ملی نفت لیبی روز دوشنبه اعلام کرد ممکن است ظرف سه روز آینده در منطقه خلیج سرت فورس ماژور را اعلام کند، مگر اینکه تولید و حمل و نقل در پایانه های نفتی آنجا از سر گرفته شود.

وزارت انرژی اکوادور اعلام کرد که این کشور می تواند تولید نفت خود را ظرف دو روز آینده به دلیل اعتراضات ضد دولتی به طور کامل متوقف کند. این کشور سابق اوپک قبل از اعتراضات روزانه ۵۲۰ هزار بشکه نفت تولید می کرد.

این عوامل بر کمبودها در بازار تأکید می کند که منجر به بازگشت بازار در این هفته شده است و با رکود اقتصادی که در دو هفته گذشته بر قیمت ها تأثیر گذاشته است، مقابله می کند.

استفان اینس، شریک مدیریت دارایی SPI در یادداشتی گفت: «باید بشکه‌های بیشتری به بازارها بیاید تا قیمت نفت به طور معنادار و پیوسته پایین‌تر رود».

خبرگزاری ها روز دوشنبه به نقل از دفتر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گزارش دادند که دولت فرانسه می خواهد با اجازه دادن به ورود نفت خام تحریم شده ایران و ونزوئلا به بازار جهانی، نفت روسیه را جایگزین کند.

بایدن روی کشورهای عربی برای تولید نفت بیشتر حساب می کرد، چند ساعت پیش شنیده شد که مکرون رئیس جمهور فرانسه به بایدن می گوید که امارات متحده عربی در حداکثر ظرفیت است و سعودی ها نمی توانند بیشتر از این تولید کنند. به نظر می رسد که این درخواست مستقیم از بایدن برای تولید نفت بیشتر و یا عرضه نفت توسط سایر کشورها از جمله ایران باشد.

همزمان با این گفتگو، کاخ الیزه اعلام کرد که نفت ایران و ونزوئلا باید جایگزین نفت روسیه شود.

اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

#تحلیل_بنیادی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *