گزارش بازار شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱

پرخبر اما خلوت !

امروز شنبه ۲۵ تیر هفته اخر تیر را اغاز میکنیم و قطعا هفته پر خبری برای بازار خواهد بود . البته پرخبرو خلوت چرا که اکثر نماد های بازار طی این دو روز برای برگزاری مجمع متوقف شده و شرایط بازار از نظر حجم و رکود عمیق تر می شود البته این هفته بستر خبرهای متفاوتی برای بازار است تا مرداد داغ بازار پرحاشیه آغاز شود …

امروز بازار اغاز ناامید کننده ای را داشت و تقریبا همه چیز به حاشیه رفته بود ولی هر چه پیش رفت با رسیدن خبرهای خودرویی اوضاع خاص ترو بهتر شد بازهم به این میرسیم که اهمیت این دو صنعت در حال حاضر برای بازار حیاتی و مهم است و میتواند سرنوشت بازار را تحت تاثیر قرار دهد .

اما انصافا شاید بازار خلوتی را داشته باشیم ولی این هفته هفته بسیار خاص و پرخبری برای بازار است.

هفته حساسی را در پیش داریم به طوری که بسیاری بر این عقیده اند که رویدادها و اتفاقات این هفته می تواند بستر بسیاری از اتفاقات در ماه آتی باشد هفته ای که پر از رویدادها و اخبار ریز و درشتی است که بازار را درگیر خود خواهد کرد و شاید همه اتفاقات و رویدادهایی که باید در طی این ماه رخ میداد انگار همه متاسفانه یا خوشبختانه جمع شده و به هفته آخر موکول شده است.

در سمت دیگر بازار متفاوتی هم در این هفته شاهد خواهیم بود که توقف بسیاری از نمادها در روز شنبه و یکشنبه رقم خورده و شاهد توقف گسترده بیش از ۲۰۰ نماد در این چند روز خواهیم بود اتفاقی که قطعا بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و از سوی دیگر برگزاری مجامع این شرکتها را نیز خواهیم داشت که اخبار مجامع می‌تواند برای بازار مهم و تاثیر گذار باشند.

در سوی دیگر رخدادهای مهم دیگری هم در این هفته رخ خواهد داد که خبر های معاملات بلوک خودرویی و گزارش پالایشی و همچنین جهت گیری نرخ ارز نیما و ازاد مهمترین آنها هستند اما از دید ما یکی از مهمترین رخدادها که این هفته به سرانجام می‌رسد انتشار گزارش سه ماهه شرکت هاست که بسیاری از ابهامات و اتفاقات بازار را روشن میکند نمی‌توانیم بگوییم گزارش های سه ماهه بی تاثیر است اما آن عاملی که جهت و مسیر بازار را تغییر دهد نیست و نخواهد بود و فقط می تواند در حفظ قیمت ها و ثبات قیمتها در بازار تاثیر گذار بوده و کمک حال سهامداران شود. این گزارش ها موجش از امروز اغاز شده و اثرات کوتاهی هم در قیمت ها دارد ولی در کل برای برگشت بازار دلایل بیشتری لازم است .

اما چرا رویدادهای این هفته اثرات خود را در مرداد ماه خواهد گذاشت به این دلیل که گزارش سه ماهه شرکت ها، تحولات بلوک بازی خودرویی ها که امروز برخی درز اطلاعات آن به بازار را دلیل رونق برخی اعضای گروه می دانستند و همچنین گزارش پالایشی‌ها و روند بازارهای جهانی و حتی مذاکرات که در مرداد ماه شکل می گیرد پیش بینی می شود همراه با بازگشایی نماد ها جو بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و ما دو هفته اول مرداد روزهای پر خبرو پر چالشی برای بازار خواهد شد.

بسیاری از عزیزان پرسیده بودند این که این اتفاقات رخ میدهد میتواند نشانه مثبتی برای بازار شود یا شکل دیگری هم دارد .

حقیقتا باید اذعان داشت که ما که همیشه امیدواریم و این چند گزارش منتشر شده هم ما را امیدوار تر کرده است ولی باید گفت که تیغ گزارش ها دو لبه دارد یک لبه سبز و تاثیرگذار که به نوعی نشان می دهد در صورت گزارش های خوب و اتفاقات خوب بازار می تواند شرایط بهتری را تجربه کند و اما در لبه دیگر این رویداد ها و به خصوص گزارش های سه ماهه لبه قرمز رنگ این چاقو وجود دارد که اگر نتواند انتظارات بازار را برآورده سازد مسیر تندی را در بازار رقم می زند و می تواند افت قیمت ها را شدت بخشیده به خصوص اینکه گزارش های سه ماهه بخش بنیادی نگر بازار را هدف قرار می دهد و آنها را ناامید می سازد که این روزها خیلی تن به فروش نداده و امیدوار بودند .

به خصوص حالا با این بستر خیس و نمناک نرخ سود و رشد ان همه چیز برای سگ زدن و گربه رقصیدن در بازار فراهم است ! البته بازهم میگویین چند گزارشی که منتشر شده همه را امیدوار کرده و امیدواریم این موضوع ادامه داشته باشد…

و اما شاید اگر امروز بازارهای جهانی رنگ وبوی دیگری داشت چهره بازار هم بشاش تر بود … یکی از عزیزان در دفاع از عملکرد دولت دولت میگفت چرا تصمیمات دولت را ریسک بزرگ بازار می دانید !!! ریسک بازار در دل خود آن است !چرا شما بزرگ نمایی میکنید ! (حالا بازخوب شد نگفت سیاه نمایی ) …

در پاسخ به این موضوع باید گفت کافیست همین چند ماه قبل را به خاطر بیاورید که وزارت فخیمه صمت در اوج بازارهای جهانی دستور صدور عوارض و بستن عوارض روی صادرات را میداد و به نوعی شرکت ها را برای صادرات جریمه می کرد و ارز آوری در آن نرخ ها و آن موقع بازارهای جهانی را به چالش کشید و.به راستی حالا امروز که قیمت ها ۲۰ تا ۳۰ درصد ریختند سیاست‌های وزارت صمت کجاست ؟!! در ریزش هم کنار شرکت هاست یا نشسته و به در نگاه میکند و فقط دنبال این است که چطور جیب خود را پر کند و جیب شرکت ها را بزند !

این تفاوت سیاستگذاری است که بازار را این چنین کرده ! وزارت خانه ای که درک درستی از بازار و اقتصاد و شرایط ندارد این طور ریسک بازار را افزایش داده و به بازار آسیب میزند و این تصمیمات است که سرمایه گذار را فراری میدهد . به بازار نگاه کنید از اواخر اردیبهشت تا به امروز و با آن تصمیمات و آن اتفاقات یک نفس راحت نکشیده و مدام در تب و تاب ترس از تصمیمات دولت بوده است هنوزم این اتفاقات ادامه دارد از جریان خودرو بگیرید تا افزایش نرخ سود و … پس ترس بازار از دولت به نظر ترس درست و منطقی است و برای همین بود که چهارشنبه نوشتیم هر تصمیم دولت برای کشاندن سرمایه مردم به بازار اولیه و یا پذیره نویسی به واسطه این دیدگاه شکست خواهد خورد.

البته برخی هم معتقدند چرا غر میزنی راه حل پیش پای دولت بگذارید ! به نظر تنها راه حل منطقی این است که به منطق و عقل اقتصادی برگردید ! هیچکس درخواست عجیب و غریب و یا رویداد عجیب و غریبی را مطرح نمیکند !

همه معتقدند دولت اگر در مسیر درست اقتصادی و عقلانیت اقتصادی حرکت کند در میان مدت و بلند مدت همه سود خواهند کرد ! منتها ایراد کار اینجاست که برخی دانشمندان در دولت فکر می‌کنند تمام این اتفاقات برای بار اول است که رخ می‌دهد و آنها هم برای بار اول است که دارند راه حل می دهند … کمی اگر به تصمیمات ۱۰ ۱۵ سال گذشته نگاه کنید میبینید که همه چیز در یک دور باطل تکرار شده و هیچ چیز هم درست نشده و این چرخه ادامه دارد.

به نظر در مسیر فعلی بازار اگر بخواهد حرکتی کند باید سیگنال های قوی را از سیاست گذار دریافت کند

یادمان باشد گزارش ها و اتفاقات خوب و خبرهای مثبت بستر را آماده می‌کند و تا چرخش سیاستی اقتصادی دولت را شاهد نباشیم خیال بازار و پول هایی که بیرون نشسته راحت نخواهد شد…

و اما سراغ بازار برویم که امروز با شایعات و خبرهای پالایشی و خودرویی داغ بود و کمی هم حجم بهتر شد ولی دقت کنید که فردا این حجم به واسطه توقف ها کمتر و اوج کم حجمی و کم رمقی بازار سه شنبه و چهارشنبه است ولی نوع معاملات امروز نوید بخش این بود که احتمالا بازار خوبی را در مرداد با خبرهای مختلف داشته باشیم.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

نماد  نماد  نماد  نماد  نماد  نماد  نماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *