تحلیل بازار جهانی #فولاد

تانگشان چین:

در هفته جاری، موجودی بیلت فولاد در انبارها و بنادر عمده تانگشان یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ تن بوده که نسبت به هفته قبل ۶۵ هزار و ۵۰۰ تن کاهش داشته است.
واردات و صادرات چین: این هفته در واردات و صادرات شمش فولادی چین قیمت قطعی شنیده نشد. قیمت پیشنهادات خریداران شمش چینی کمتر از ۵۰۰ دلار آمریکا در هر تن سی اف آر بود. با توجه به بدبینانه بودن سنتیمنت بازار، برخی از قیمت ها حتی به ۴۵۰ دلار آمریکا به ازای هر تن سی اف آر رسید. در حال حاضر منابع روسیه مزایای خود را از دست داده اند و بسیاری از فعالان بازار نیز می گویند که ظاهر شدن مجدد منابع ارزان قیمت در کوتاه مدت دشوار است.

 جنوب شرقی آسیا:

قیمت ها در آسیای جنوب شرقی به طور کلی در این هفته ثابت بود. در این هفته کارخانه‌های فولاد در بسیاری از کشورها قیمت‌ها را به حالت تعلیق درآورده‌اند. آخرین قیمت‌گذاری کارخانه‌های فولاد اندونزی حدود دو هفته پیش بود که قیمت آن ۵۷۰ دلار آمریکا به ازای هر تن فوب بود و به‌روزرسانی نشده است. کارخانه های فولاد مالزی گفتند که فعلاً قیمت پیشنهادی ارائه نمی دهند و یک به یک در مورد پیشنهادات بحث خواهند کرد.

کارخانه‌های هندی اخیراً از صادرات منصرف شده و به بازار داخلی روی آورده اند؛ زیرا قیمت بیلت داخلی بالاتر از آنچه خریداران در بازارهای خارج از کشور عرضه می کنند است. در حال حاضر، قیمت داخلی در هند حدود ۶۱۰-۶۲۰ دلار آمریکا در هر تن است که بسیار بالاتر از قیمت درخواستی خریداران خارج از کشور است. خریداران آفریقایی موفق به خرید منابع هند در این هفته نشدند. کمترین قیمت ارائه شده توسط کارخانه های فولاد هند ۶۲۰ دلار آمریکا به ازای هر تن فوب بود که همچنان بالاتر از انتظارات خرید خریدار بود.

 کشورهای مستقل مشترک المنافع:

قیمت منابع CIS در این هفته اندکی افزایش یافت و قیمت فعلی بیلت حدود ۵۷۰-۵۹۰ دلار در هر تن FOB دریای سیاه است که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. در حال حاضر، قیمت پیشنهادی منابع روسیه به ترکیه حدود ۶۰۰-۶۳۰ دلار آمریکا / تن سی اف آر است. به دلیل نرخ ارز ، کارخانه های فولاد روسیه گفتند که نمی توانند با قیمت های پایین تر بفروشند. حداقل قیمت فعلی حدود ۶۱۵ دلار آمریکا به ازای هر تن سی اف آر است، اما هنوز برای خریداران ترکیه موثق نیست. به گفته برخی منابع چون منابع اوکراینی کمتر از ۶۰۰ دلار / تن عرضه شده است، خریداران ترکیه پیشنهادات بالاتر از ۶۰۰ دلار / تن را نمی پذیرند.

علاوه بر این، پیشنهادات صادرات اسلب روسیه در حال حاضر کمتر از بیلت است. قیمت اسلب صادراتی در این هفته حدود ۵۲۰-۵۴۰ دلار آمریکا در هر تن cfr ترکیه است که کمتر از قیمت بیلت است. این ممکن است به دلیل انباشته شدن منابع کارخانه های فولاد و ناشی از تقاضای بیشتر برای بیلت باشد.

 خاورمیانه:

این هفته پس از پایان عید، بازار ایران پس از یک وقفه کوتاه به فعالیت خود ادامه داد و قیمت بیلت صادراتی به حدود ۵۱۰ دلار در هر تن فوب رسید که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰ دلار در هر تن کاهش یافت. یک کارخانه ایرانی در اوایل این هفته به صادرات ۳۰،۰۰۰ تن بیلت با قیمت حدود ۵۱۰ دلار در هر تن فوب رسید که اواسط مرداد ارسال می‌شود؛ همچنین صادرات ۳ تن دیگر شمش شایعه شده است که این مناقصه اخیراً به قیمت ۴۶۱ دلار در هر تن فوب معامله شد. علاوه بر این، شرکت فولاد خوزستان مناقصه صادراتی ۴۰ هزار تن بیلت را راه‌اندازی کرده است که احتمال می‌رود محموله‌ها در شهریورماه انجام شود. به دلیل کمبود منابع روسیه، ممکن است صادرات بیلت فولادی ایران در آینده نزدیک احیا شود.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#تحلیل_بنیادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *