اتحادیه اروپا پاسخ ایران را دریافت کرد

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

دقایقی پیش پاسخ مکتوب ایران را در مورد متن پیش نویس برجام دریافت کردم.

از وزیر خارجه‌ی ایران به خاطر وقت شناسی قدردانی می نماییم.

خوشبختانه پاسخ ایران را هم بررسی کردیم ولی نمی‌توانم به جزییات آن اشاره کنم.
آمریکا هم خصوصی نظرش را اعلام کرده، ما همچنان تلاش خواهیم کرد که نظرات را به هم نزدیک کنیم

یک دیپلمات غربی به نقل از هیات مذاکره‌کننده فرانسوی به ایندیپدنت فارسی گفت:

جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات هسته‌ای را به صورت مشروط می‌پذیرد. به این معنی که سیاست گام به گام لغو تحریم‌ها را در قبال بازگشت به تعهدات برجامى پيش خواهد گرفت.

یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات احیای برجام می گوید در صورتی که تهران خواهان تغییرات عمده در پیش‌نویس شود، از سوی ایالات متحده به صراحت رد خواهد شد. اما برای تغییرات اندک آمادگی برای ادامه مذاکرات وجود دارد.

لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال میگوید که ایران در پاسخ خود نگرانی های خود را بیان کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست. این نگرانی ها بر اساس نقض عهد گذشته ایالات متحده و اتحادیه اروپا است. نمی توانم بگویم که توافقی صورت خواهد گرفت، اما نسبت به قبل به توافق نزدیک تریم.

مشاور هیأت مذاکره‌کننده ایرانی، مرندی در گفتگو با الجزیره گفت، ما تا رسیدن به توافق در مورد بازگشت به برجام فاصله زیادی نداریم. نگرانی‌های باقی‌مانده در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای حل و فصل شده است.

تهران می‌گوید انتظار دارد طی دو روز آینده پاسخ اتحادیه اروپا و طرف‌های دیگر را دریافت کند.

یک منبع اروپایی می‌گوید هیچ چیز چالش‌زایی در متن پاسخ وجود ندارد. ظاهراً به مسائل پادمانی اشاره بیشتر نشده است. بیشتر بر مسائل تحریم‌ها و تضمین‌ها متمرکز است.

توافق وین در انتظار تصمیم‌های سیاسی در کاخ‌سفید

جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را ارائه و اعلام کرده است که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

آنطور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

به هر روی روزهای آینده، روزهای مهمی برای سرنوشت برجام بشمار می‌رود. اگر نظرات منطقی ایران در خصوص سه موضوع باقی‌مانده تامین شود این آمادگی از طرف تهران وجود دارد که توافق نهایی را اعلام و نشست جمع‌بندی را با حضور وزرا برگزار کند. در غیر اینصورت انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا و به طور کلی طرف‌هایی که تلاش دارند تا دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود، باید سعی کنند «آمریکایی‌ها را به دیدگاه‌های منطقی ایران نزدیک‌تر کنند.»

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *