خرید خودرو در بورس کالا

 

 

خرید محصولات جدید ایران خودرو در بور (بدون قرعه کشی)

با ازسرگیری فروش خودرو در بورس و پس از عرضه موفق دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی گروه بهمن، اکنون سایر خودروسازان نیز آماده عرضه خودروهای خود در بورس شده اند. با اعلام هیات پذیرش بورس کالای ایران، خودروهای هایما در دو مدل SY و S۵ از گروه ایران خودرو، لاماری ایما از گروه آرین پارس موتور، دایون Y۵ از گروه خودروسازی ایلیا، کامیونت ۶ تن فاو تایگر (۷ Tiger) و کشنده تک محور CA۴۱۸۰ از گروه سیبا موتور، وانت دو کابین کاپرا از گروه بهمن موتور و کامیون فورس و امپاور از گروه بهمن دیزل، در بورس کالا پذیرش شده و بزودی شاهد عرضه آنها خواهیم بود. برای اطلاع از شرایط و نحوه خرید خودرو در بورس کالاء ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خرید خودرو در بورس کالا 

موضوع عرضه خودرو در بورس طی سالیان گذشته بارها مطرح شده بود؛ اما به دلایل متعددی همچون نبود سازوکار و زیرساخت لازم، به مرحله اجرا نمی رسید. در نهایت اردیبهشت امسال موانع موجود برای عرضه خودرو در بورس کالا برداشته شد. «وانت کارا » گروه بهمن نخستین خودرویی بود که ۲۸ اردیبهشت ماه از طریق بورس به متقاضیان عرضه شد. پس از کارا، قرار بود گروه بهمن موتور و کرمان موتور، اقدام به عرضه خودروهای خود در بورس کنند؛ اما با مخالفت وزارت صمت این عرضه به تعویق افتاد. درنهایت با تصویب شورای عالی بورس، عرضه خودرو در این بازار از سر گرفته شد.

در مرحله جدید، عرضه دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی گروه بهمن موتور روز ۲۶ مرداد ماه با موفقیت در بورس

کالا انجام شد. با وجود تقاضای بالا برای خرید این خودروها با قیمت رقابتی، خریداران توانستند با قیمت تمام شده ای معادل ۱۰۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان ارزان تر از بازار آزاد خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.

عرضه ی خودروی هایما s7 در بورس کالا

 

آموزش خرید و نحوه ثبت سفارش خودرو در بورس کالا

 

کدام خودروها در بورس عرضه می شوند؟

با توجه به جذابیت خرید خودرو در بورس با قیمت رقابتی برای متقاضیان و فرایند بهتر عرضه برای خودروسازان، به تدریج درخواست برای عرضه انواع خودرو در بورس افزایش یافته است. طی مصاحبه های انجام شده، شرکت سایپا نیز آمادگی خود را برای عرضه خودروی شاهین اعلام کرده است و در آینده ای نه چندان دور متقاضیان می توانند محصولات این شرکت را از طریق بورس کالا خریداری کنند.

همچنین با اعلام هیات پذیرش بورس کالای ایران خودروهای لاماری ایما از گروه آرین پارس

موتور، دایون y۵ از گروه خودروسازی ایلیا، کامیونت ۶ تن فاو تایگر (۷ Tiger) و کشنده تک محور CA۴۱۸۰ از گروه سیبا موتور، وانت دو کابین کاپرا از گروه بهمن موتور، کامیون فورس و امپاور از گروه بهمن دیزل در بورس پذیرش شده اند و به زودی شاهد عرضه آنها در این بازار خواهیم بود. گفتنی است تنها متقاضیانی که ثبت نام خود را در بورس کالا تکمیل کرده باشند، امکان خرید این خودروها را خواهند داشت.

مراحل خرید خودرو در بورس

۱۔ اخذ کد آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی 

۲- افتتاح حساب وكالتي نزد یکی از بانکهای منتخب (بانک ملت) و اعلام مشخصات آن از طریق کلیک روی گزینه «اعلام شماره حساب» در سامانه EBGO

۳- واریز مبلغ پیش پرداخت به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش

۴- ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق این لینک

۵- واریز وجه باقیمانده قیمت خودرو و هزینه های جانبی شامل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، بیمه و شماره گذاری به حساب های اعلامی در اطلاعیه عرضه

۶- تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه EBG0 کارگزاری فارابی

سوالات متداول

امکان خرید خودرو با کد بورسی و سامانه معاملات آنلاین کارگزاری ها وجود دارد؟

خیر، جهت خرید خودرو، متقاضی باید کد بازار فیزیکی بورس کالا داشته باشد؛ بنابراین متقاضی خرید خودرو در بورس باید ابتدا از طریق ثبت نام در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی  فرایند اخذ کد آنلاین در بورس کالا را تکمیل کنند.

امکان خرید خودرو با کد آتی وجود دارد؟

خیر، امکان خرید خودرو تنها با کد بازار فیزیکی بورس کالا وجود دارد.

نام کاربری و رمز عبور سامانه EBGO را از کجا دریافت کنیم؟ 

پس از تکمیل فرایند ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه خرید خودرو در بورس کالا از سوی کارگزاری فارابی برای متقاضیان پیامک می شود و متقاضی خرید خودرو باید در روز عرضه از طریق ورود به سامانه EBG0 کارگزاری فارابی نسبت به ثبت سفارش خودروی مورد نظر اقدام کند

مبلغ پیش پرداخت جهت خرید خودرو را باید به چه حسابی واریز کنیم؟

مشتری باید مبلغ پیش پرداخت را به حساب وکالتی» خود که در هنگام ثبت نام کد بورس کالا اعلام کرده است، واریز کند.

حساب وکالتی چیست؟

منظور از حساب وکالتی، حساب بانکی مشتری است که جهت واریز وجوه پیش پرداخت نزد یکی از بانکهای منتخب افتتاح شده و برای مسدود کردن وجوه واریزی به بورس، وکالت داده می شود تا در زمان انجام معامله به نام مشتری، وجه مسدودی به حساب تعریف شده کارگزار منتقل شود. چنانچه معامله ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می شود.

نحوه افتتاح حساب وکالتی چگونه است؟ 

جهت افتتاح حساب وکالتی، در فرایند ثبت نام معرفی نامه ای از سوی کارگزاری فارابی به طور آنلاین در سامانه EBG0 صادر می شود که متقاضیان باید با معرفی نامه مذکور به یکی از بانکهای منتخب مراجعه کرده و پس از افتتاح حساب، اطلاعات آن را به کارگزاری فارابی اعلام کنند.

واریز وجه به حساب وکالتی باید چه زمانی انجام شود؟

مبلغ پیش پرداخت که در اطلاعیه عرضه اعلام می شود، باید حداقل یک روز قبل از زمان عرضه به حساب وکالتی خریدار واریز شود. 

میزان پیش پرداخت برای خرید خودرو چقدر است؟

میزان پیش پرداخت برای خودروهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال متقاضیان برای خرید خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی باید ۳۰ درصد قیمت پایه هر خودرو را به حساب وکالتی خود واریز می کردند. برای مشاهده دقیق میزان پیش پرداخت باید به اطلاعیه عرضه مراجعه کنید.

در صورتی که خرید خودرو انجام نشود، مبلغ پیش پرداخت چگونه عودت داده خواهد شد؟

در صورتی که در پایان روز عرضه، خرید خودرو برای شما انجام نشود، مبلغ پیش پرداخت در همان روز به حساب شما عودت داده | خواهد شد.

جزئیات خرید از قبیل قیمت خودرو و میزان پیش پرداخت، زمان تحویل و… را از کجا مشاهده کنیم؟ کلیه جزئیات عرضه هر خودرو شامل مشخصات خودرو، قیمت پایه، میزان پیش پرداخت، زمان تحویل، رنگ، هزینه های جانبی و امکانات در اطلاعیه عرضه منتشر می شود. جهت مشاهده اطلاعیه عرضه به سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی مراجعه کنید.

نحوه ثبت سفارش خرید خودرو چگونه است؟

جهت ثبت سفارش خرید خودرو باید به سامانه EBG0 کارگزاری فارابی مراجعه کنید.

محل تحویل خودرو چطور تعیین می شود؟

محل تحویل خودرو یکی از عاملیت های فروش شرکت است که توسط مشتری انتخاب می شود؛ بنابراین در صورت خرید خودرو، مشتری باید از طریق سامانه EBG0، نمایندگی مورد نظر خود را تعیین کند.

پس از خرید، برای تحویل خودرو از نمایندگی چه مدارکی مورد نیاز است؟ 

) اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار و صفحه توضیحات(در صورت وجود توضیحات)

۲) مدارک احراز محل سکونت

۳) ارائه شماره شبا (۲۴ رقمی) با تاییدیه بانک مربوطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *