هآرتص از جزئیات طرح اروپا برای احیای برجام خبر داد

جاناتان لیس، خبرنگار روزنامه هاآرتص اسرائیل، امروز در مقاله‌ای از جزئیات طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام خبر داد. به ادعای این روزنامه، اجرایی شدن کامل این طرح از روز امضا، ۱۶۵ روز طول می‌کشد. در این مدت تقریبا شش‌ماهه، دو طرف طی چهار مرحله، اقدامات متقابلی انجام می‌دهند.

جزئیات پیش نویس احیای برجام؛ ۱۶۵ روز در ۴ مرحله

پیش‌نویس توافق برای احیای برجام، چارچوب زمانی ۱۶۵ روزه از تاریخ امضا تا پیش از اجرایی شدن کامل توافق را مشخص می‌کند. بر اساس تفاهماتی که در پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه شده، این توافق پس از چهار مرحله طراحی شده، تکمیل خواهد شد.

۱. مرحله اول

مرحله اول «روز صفر» نام دارد و در روز امضای قرارداد آغاز می‌شود. در این روز، طبق توافقی که در حال نهایی شدن است، برخی از زندانیان آزاد می‌شوند و تهران در مقابل برخی از پول‌های خود را که در حال حاضر در بانک‌های بین‌المللی مختلف مسدود شده‌اند، دریافت می‌کند و برخی تحریم‌ها رفع می‌شوند. مقرر است جمهوری اسلامی ایران نیز در این مرحله تمامی موارد نقض برجام را متوقف کند، اما فعلا اجازه خواهد داشت ذخایر اورانیومی را که تاکنون انباشت کرده است، حفظ کند.

۲.مرحله دوم

سپس نوبت مرحله دوم می‌رسد که دولت آمریکا باید در این مرحله توافق را به تایید کنگره برساند. اگر چنین شود، کنگره ۳۰ روز وقت خواهد داشت تا توافق را بررسی کند و در این مدت هرگونه لغو تحریم که نیاز به اقدام تقنینی داشته باشد، ممکن نخواهد بود. سپس هر دو بخش کنگره (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) باید با اکثریت ساده توافق را تایید کنند. اگر توافق رای نیاورد، رئیس‌ جمهوری آمریکا می‌تواند با استفاده از حق وتوی خود آن ‌‌را اجرایی کند؛ به شرط اینکه تعداد مخالفان به دو سوم کنگره نرسد که در غیر این صورت، وتو ممکن نخواهد بود.

۳.مرحله سوم

مرحله سوم توافق، ۶۰ روز پس از تایید کنگره از راه می‌رسد. در این مرحله، نماینده وزارت خارجه آمریکا رسما به شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند که واشنگتن تصمیم گرفته است به برجام بازگردد.

۴. مرحله چهارم

سپس ۶۰ روز دیگر می‌گذرد تا وارد مرحله چهارم شویم که در آن، برجام کاملا احیا و اعمال می‌شود. در این مرحله، تهران و واشنگتن با صدور بیانیه‌ای مشترک از تعهد خود به روند احیای برجام خبر می‌دهند و آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه شرکت‌های ایرانی لغو می‌کند.
به این ترتیب، پس از ۱۶۵ روز برجام احیا می‌شود:‌ آمریکا عضوی از این توافق می‌شود و تحریم‌های باقی‌مانده علیه حکومت ایران لغو می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را در سطح برجام محدود می‌کند و پیشرفت‌های خود را در زمینه غنی‌سازی، با تعطیل کردن سانتریفیوژها و جابه‌جایی آن‌ها، پس می‌راند.

اخبار بورس

#گزارش_بازار  #برجام  #توافق

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *