نبود بازارگردان، پاشنه آشیل سهام عدالت

روز گذشته جلسه گفتگویی با پیمان حدادی مشاور رییس سازمان در حوزه سهام عدالت داشتیم که وی ضمن تاکید بر اینکه تعامل با رسانه از اهداف اصلی سازمان است، اطلاع رسانی شدن میتواند ایراد کار را روشن کند در خصوص سهام عدالت به بیان مطالبی پرداخت که در ادامه میخوانید…

 مشاور رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت:

در خصوص نمادهای سرمایه گذاری استانی ۳۱ استان داریم و در حال حاضر ۳۰ شرکت سرمایه گذاری استانی وجود دارد

در همین راستا پرتفوی استان تهران باید تقسیم شود به تهران و البرز این کار تاحدودی انحام شده است، از ۳۰ استان ۲۸ استان نزد سازمان بورس ثبت شده اند به جز تهران و سمنان ،افزایش سرمایه تهران انجام شده و در مرحله ثبت است اما سمنان علیرغم پیگیری ها اقدامی انجام نداده است و به نظر میرسد باید از نظر قضایی این موضوع حل شود، همچنین قزوین و چهارمحال بختیاری نزد سازمان ثبت شده اند اما مدارک آن ها جهت بازگشایی کامل نبوده است .

از سال ۹۹ تاکنون از ۲۶ استان برخی استان ها به علت عدم رعایت دستورالعمل های مرتبط هیت مدیره و مدیرعامشان سلب صلاحیت شدند .زمانی که سلب صلاحیت میشوند توکن کدال آن‌ها غیرفعال میشود و اطلاعات مالی بارگذاری نمیشود، به ناچار طبق دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس، اگر اطلاعات را ندهند تعلیق میشوند.

وی در ادامه گفت:

در سال گذشته که تغییراتی در دولت و شورایعالی بورس رخ داد اصلاحاتی انجام شد که مهم ترین انها روش حسابداری بود که شرکت های سرمایه گذاری استانی به اشتباه انجام میدادند، که به ترتیب این روش حذف شد و شرکت ها میبایست بر اساس استاندار حسابداری گزارش ارایه دهند.

پیمان حدادی ادامه داد : در اسفند سال قبل شورایعالی بورس به این نتیجه رسید که سهام شرکت ها زیر nav معامله میشود ، استان هایی که زیر فیمت بودند توسط نماینده های خود به سازمان بورس نامه ارسال میکردند اما باید توجه داشت یکی از مهم ترین عوامل اختلاف بین قیمت و nav نبود بازارگردان اصولی و فعال بود.

حدادی تاکید کرد:

شواریعالی بورس مصوب کرده بود صندوق توسعه بازار بازارگردانی این‌ها را قبول کند اما پولی به این صندوق داده نشده بود و شورایعالی این صندوق را ملزم کرده بود قیمت را نزدیک nav نگه دارد که خلاف ذات بازارگردانی است، زیرا کاربازارگردان کمک به نقدشوندگی سهم است بنابراین به این دلایل سهم ها بازارگردان نداشتند.نهادهای امنیتی نکته مهم و خاصی داشتند در برخی شرکت ها عمدتا اشخاص حقوقی ممکن است با خرید درصد کمی از این شرکت ها شرکت‌ها را تیک اور کنند و مدیریت را در دست بگیرند.

مشاور رییس سازمان بورس گفت: نکته سوم که منجر به توقف نمادها شد این بود که امکان معامله سهام شرکتی که صورت های مالی ان ها به تصویب هیت مدیره نرسیده باشد ممکن نیست، همچنین مشخص نیست مدیران جدید ان‌ها کی انتصاب میشوند.

اما حدادی در ادامه تاکید کرد:

دو عامل مهم درباره بازگشایی وجود دارد ابتدا برگزاری مجامع و سپس اصلاح ایین نامه ازادسازی سهام عدالت ، اصلاح تاحدودی انجام شده و اما در خصوص برگزاری مجامع زیر لازم به یاداوری است که

در اوایل ۱۴۰۰ قرار ب برگزاری مجامع این شرکت ها بود، در برخی استان ها نیز برگزار شد اما به حد نصاب نرسید؛ بنابراین ابتدا باید بررسی کرد چه عواملی منجر به رای قضایی برا جلوگیری از برگزاری مجامع شد زیرا ابتدا گفته بودند مجامع الکترونیکی برگزار شود، در این صورت به سهامداران غیر سجامی نمیتوانند شرکت کنند. همچنین سازمان بورس و مدیران وقت افراد تایید صلاحیت هیت مدیره ها را اعلام نکرده بودند و نکته سوم در خصوص برگزاری مجامع که صرفا الکترونیکی است؛ در شرکت هایی که تعداد سهامدار زیاد دارند انتخاب هییت رییسه معضل است و به دلیل رفع این معضل شورایعالی بورس قبل برگزاری مجامع هیت رییسه را مشخص کرده بود که بر خلاف قانون بود.

در نهایت فعلا به این جمع بندی رسیدیم که مجمع باید حضوری و الکترونیکی باشد زیرا ۳ اشکال وارده را حل میکند و تمام سهامداران میتوانند در مجمع شرکت کنند همچنین هییت رییسه نیز حضوری انتخاب میشود و قبل از برگزاری مجمع سازمان بورس باید افراد تایید صلاحیت شده را اعلام کند.

پیمان حدادی در ادامه در خصوص متقاضیان عضویت در هییت مدیره شرکت ها نیز گفت:

با توجه به مصوبه اخیر شورایعالی بورس بررسی تایید صلاحیت افراد متقاضی در هیت مدیره استان ها یک پله ارتقا یافت و هم راستا با تامین سرمایه ها شدند. هر زمان شورایعالی بورس مصوب کند سازمان امادگی لازم را برای فراخوان و عضویت افراد در هییت مدیره را دارد.

وی در خصوص افرادی که در گذشته ثبت نام کرده‌اند نیز توضیح داد: افرادی که سال قبل ثبت نام کردند و از نظر تجربی و تحصیلی صلاحیت دارند پیامکی با مضمون «پرونده شما جهت بررسی صلاحیت عمومی ارجا داده می‌شود» ارسال خواهد شد.

وی در خصوص مجامع شرکت های استانی سهام عدالت نیز گفت:

برای برگزاری مجامع تمام تمهیدات را سازمان بورس فراهم کرده است، فرایند برگزاری بین ۴۵ تا ۶۰ روز از روز فراخوان زمان خواهد برد زیرا کمی زمان بر خواهد بود.همچنین طبق قانون تجارت افرادی میتوانند در هییت مدیره حضور داشته باشند که سهامدار شرکت ها باشند در همین راستا شاید افرادی وجود داشته باشند که متقاضی باشند اما سهامدار نباشند، در این خصوص نیز چند روش به شورایعالی بورس پیشنهاد شده که یکی از روش ها بازگشایی موقت نمادها قبل از برگزاری مجامع است اما هنوز در این اره تصمیمی اتخاذ نشده است.

حدادی در پاسخ به این پرسش که بعد مجامع نمادها باز مشوند، گفت:

شاید ایراد شورایعالی بورس رفع شود اما باید شرکت ها تمام اطلاعاتی که موظف هستند بارگذاری کنند و موارد افشای دستورالعمل کاملا رعایت شود.

حدادی در این خصوص که آیا بعد از بازگشایی مردم میتوانند سهام خورد را بفروشندنیز بیان کرد:قاعدتا اجازه فروش ۶۰ درصد، به تمام سهامداران ( متسقیم و غیر مستقیم) تصمیم کارشناسی شده ای نیست.طبق صحبت های رهبری به ث ماندگاری مردم در سهام شرکت های استانی اشاره شده است بنابراین فروش آن بر خلاف این سخن است.اگر قرار بود سهام عدالت را مردم بفروشند خب چرا سهام دادیم ! ؟ سهام دادیم تا مردم بتوانند در بلند مدت از این سهام بهره ببرند، اما در نهایت دیگر ۶۰ درصد فروش وجود ندارد و همچنان نمیتوان گفت مردم چند درصد از پرتفوی سهام عدالت خود را میتوانند بفروش برسانند.

حدادی در ادامه صحبت هایش یادآور شد :

یکی از علل اصلی ریزش تاریخی بورس فروش بی مهابای سهام عدالت بوده نزدیک به ۳ و نیم میلیون نفر سهام خود را فروختند و نزدیک به ۱۴ همت پول فروش سهامداران مستقیم بوده که از بازار خارج شده است، در همین راستا یکی از اقدامات انجام شده در راستای ترغیب سهامداران برای حفظ سهام عدالت، اخذ وام با سهام عدالت است.

قبل از رونمایی سامانه ستاره ، سال گذشته بر اساس توثیق سهام عدالت کارت اعتباری اخذ میشد اما امروزه وام اخذ میشود( وام مورد نظر از بانک های مهر و رسالت و بانک ملی)اعطا خواهد شد.

حدادی در زمینه بازارگردانی تاکید کرد:

صندوق توسعه تنها صندوقی در بازار است که باید کار بازارگردانی را انجام دهد بنابراین بازارگردان تنها صندوق توسعه بازار است

اما باید توجه داشت که عمده نمادهای استانی که در بازار داریم صف فروش هستند بازارگردان نیز پول ندارد اما این پول باید از کجا تامین شود؟ ایا ۲ هزار میلیارد تومان کفاف میدهد؟ تحت چه ضوابطی صندوق توسعه این کار را کند؟ یکی از عواملی که ۲ هزار میلیارد تومان صندوق توسعه همچنان سهم است این است که هیچ ضابطه ای برای ان در نظر گرفته نشده است.

مشاور رییس سازمان بورس در خصوص سهام عدالت تاکید کرد که یکی از اهداف مهم سهام عدالت این است که تصدی گری دولت در سهام های مجموعه سهام عدالت باید کاسته شود و دولت ارتباط خود را با سهام عدالت قطع کند، امسال هم در برخی مجامع دیدید موضوعاتی ایجاد شد به این دلیل بود که سازمان در فاع از سهامداران در مجامع حضور داشت و نماینده سهام عدالت نیز در مجامع وجود داشت و دیگر شرکت ها در این زمینه نفوذ ندارند. همچنین سازمان بورس به شواریعالی بورس پیشنهاد داده تا نحوه میدیدت دارایی شرکت ها باید در چهارچوب ایین نامه مشخصی باشد که به تصویب شورایعالی بورس برسد.

وی در خصوص سهام عدالت متوفیان نیز گفت:

از مجموع ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت ۳ و‌نیم میلیون فوت کرده اند و برای انتقال سهم چند راهکار وجود دارد ابتدا مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک است ، اما تصمیم بر این شد تا این اقدام غیر حضوری با همکاری سپرده گذاری مرکزی و مرکز امار قوه قضاییه انجام شود.جلسات زیاد بین این دو برگزار شده و قرار بود اطلاعاتی که به شرکت سپرده گذاری داده میشود قابل استخراج توسط سپرده گذاری مرکزی باشد، قرار بود تا پایان شهریور ماه این اقدامات انجام شود، در همین راستا زیرساخت های سپرده گذاری مرکزی مهیا شده و صرفا منتظر ارسال اطلاعات از قوه قضاییه هستند اما طبق اخرین اطلاعات انتقال اطلاعات از مرکز امار قوه قضاییه کمی کند پیش میرود.

حدادی در ادامه در خصوص سود سهام عدالت افزود: با توجه به اینکه امسال سود سهام عدالت دوبرابر سال قبل است یکی از پیشنهاد ها این است که این سود طی دو مرحله پرداخت شود.

همچنین وی در خصوص پرداخت شود برخی شرکت هایی که در بورس نیستند نیز گفت:

طبق مصوبه ای که یک ماه پیش در شورایعالی بورس داشتیم پرداخت سود این شرکت ها بعد از اعمال افزایش سرمایه شرکت ها که از محل اورده نقدی ، قرار است توسط سازمان خصوصی سازی با همکاری سپرده گذاری پایان شهریور پرداخت شود، اما عدد ان مشخص نیست .البته از این ۱۳ شرکتی کهپذیرش بورس را ندارند ۳ شرکت ارزنده پذیرش شده اند و تا پایان سال نیز تعداد بیشتری پذیرش میشود . لازم یه یاداوری است که این شرکت ها باید هلدینیگ شوند و در مراحل ثبت هستند، سهام این هلدینک به تمام افرادی که در سهام عدالت ( همان ۴۹ میلیون نفر) هستند تخصیص داده خواهد شد.

حدادی در نهایت نیز تاکید کرد

که در رابطه با شرکت های استانی، اساسنامه این شرکت ها باید اصلاح شود و پیشنهاداتی در این زمینه ارسال شده و به زودی جهت تصویب نهایی اصلاحات به صحن شورایعالی بورس خواهد رفت، طبق پیش بینی ها پیشنهادات به سمت افزایش اعضای هیت مدیره خواهد رفت و نظارت بیشتر اولویت سازمان است، همچنین مهم ترین کار سازمان بورس این است که با استفاده از سایر ظرفیت های دستگاه ها مشارکت در برگزاری مجامع را افزایش دهد تا نفرات بیشتری حضور داشته باشند.

همفکران

#سهام_عدالت  #گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *