جزئیاتی از پاسخ ایران به آمریکا از زبان سخنگوی وزارت امورخارجه

کنعانی در نشست خبری:

🔹لغو کامل تحریم‌ها از اهداف اساسی مذاکرات بین ایران و طرف‌های امضاکننده برجام است.

🔹پاسخ ایران که به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه شد، سازنده، شفاف و قانونی بوده و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل، زمینه را فراهم کند در زمان بسیار کوتاه جمع‌بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد.

🔹اروپا حتماً به توانایی‌ها و ظرفیت‌های ایران در تأمین انرژی نیاز دارد و امیدواریم توافق شکل بگیرد و ایران بتواند نقش موثرتری در تأمین انرژی کشورهای دنیا و اروپا داشته باشد. ایران، با محدودیتی مواجه نیست.

🔹پاسخ ما به طرف مقابل به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت: یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ‌کننده ابهام زدایی کنیم و تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تری ارائه کنیم. این امر با هدف پایدار کردن توافق احتمالی آتی صورت گرفت.

🔹مهم‌ترین بحث مورد نظر ما، بحث تضمین‌هاست. اگر چارچوب تضمین محکم نباشد در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم. در مرحله قبل هم شاهد این رخداد بودیم که آمریکا از توافق خارج شد.

🔹موضوع تضمین دو وجه دارد: یک وجه آن تضمین لغو تحریم‌هاست به گونه‌ای که ایران از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل بهره‌مند شود. بحث دیگر موضوع هسته‌ای و دور کردن آژانس از رفتار و بازی‌های سیاسی است.

🔹مبنای تعامل ما با آژانس، مبانی پادمانی است و ایران بیشترین همکاری‌ها را در مقایسه با دیگر کشورهای عضو آژانس انجام داده است. بحث بسته‌شدن مسائل پادمانی برای ایران در روند مذاکرات حائز اهمیت است.

🔹سخنگوی وزارت خارجه: برجام و توافقی که احتمال می‌رود در آینده شکل بگیرد، تنظیم‌کننده روابط دوجانبه ایران و دولت آمریکا نیست بلکه حل‌وفصل‌کننده بحران تصنعی و غیرضروری است که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اهداف و انگیزه‌های سیاسی باز شده و این پرونده مفتوح باقیمانده است.

🔹موضعی از سوی طر‌ف‌های غربی مبنی بر غیرسازنده بودن پاسخ ایران دریافت نکردیم. پاسخ ارائه‌شده از سوی ایران در مسیر کمک به شکل‌گیری توافق بوده است.

فارس

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *