گزارش بازار امروز یکشنبه ۲۰شهریور ۱۴۰۱

دلخوش به چی ؟!

بازار دلش رابه چه خوش کند ؟۱ این سوالی است که امروز بسیاری از خود میپرسیدند در واقع همان حبل المتینی که چند روز پیش گفتیم کجاست که بازار به ان چنگ بزند ! حقیقت امر بازار طی این روزها به این شکل پیشرفته که برجام پیچید و بازار و دلار و به طور کلی فضای همراه او نپیچید و ناامیدی بازار را فراگرفت .حجم معاملات اخیر که کم شده این شرایط را نشان می‌دهد و تازه امروز باز نیمه دوم تلاش ها برای بهبود بازار وجود داشت اما به نظر آن چیزی که بازار به آن احتیاج دارد آرامش اخبار و تحولات و اتفاقات مثبت است.

برخی این گلایه را دارند که اصلاً بازارچرا باید به برجام گره بخورد و برای چه باید دلخوش به این اتفاق باشد .

زن و مردی اصفهانی با هم دعوا می کردند و به گلایه از هم صحبت میکردند و مرد هم میگفت برو خدا رو شکر کن که من شوهرتم.

زن هم میگفت چرااا؟؟ نه پولت پول است و نه … خلاصه منظورش این بود به چی تو باید دلخوش باشم… حالا حکایت ما و حکایت برجام این است که بازار بدون برجام دلش را به چه چیزی خوش کند؟ کدام چراغ سبز روشن و شفافی را از دولت دریافت کرده که بتواند در نبود برجام به او دل خوش باشد. دلخوش به عقلانیت در تصمیمات اقتصادی باشد؟؟ به رفع قیمت‌گذاری دستوری؟ یا به سیاست های سرکوب نرخ ارز و یا هزاران موضوع دیگر که دولت از ابتدای حضورش با چاقوی تیز خود تن بازار زخمی کرده است…

بازار به کدام دل خوش باشد به کدام رفتار دل ببندد این همان چیزی بود که باعث شد بازار در فشار خاص بازار های جهانی و تحولات مختلف داخلی و کدال دل به برجام بسته باشد و تحولات بهتری را از دل این شرایط برای خود آرزو کند

اما با چرخش برجام این گاو هم لگد به ظرف شیر زد و همه چیز ریخت…

حالا در فضای اینچنینی همه مشغول سناریو نویسی برای بازار و شاخص هستند اما آنچه مسلم است این بود که احتمالاً رویه فعلی بازار تا رسیدن اخبار خوب و اتفاقات مثبت به همین شکل یکی به نعل یکی به میخ باقی می ماند و تا سطوح ۱۳۷۰ ممکن است عقب‌نشینی نماید . قیمت ها نیز یکی کمتر یکی بیشتر اصلاح و شرایط منفی را در پیش می‌گیرند تا برسد به نقطه ای که دوباره اخبار یا اتفاقاتی حال و هوای بازار را تغییر دهد.

نمیدانیم عزیزان شرایط بازار سرمایه را درک میکنند یا نه ! یکی میگفت بازار سرمایه اولویت چنددهم دولت هم نیست و طبیعی است درک هم نداشته باشد … در حال حاضر بازار در نقطه ای است که باید حمایت شود جریان پولی که کمی در بازار به هوش و خاضر بود و به نوعی دست نامرئی در روزهای تلخ و شیرین مختلف بوده است از خرید خیلی استقبال نمی‌کند و بازار در این فضای وانفسا تنهاست . واقعا یکی نیست دست او را بگیرد !

و البته همین تنهایی بازار و خبرها و تحولات است که او را به سمت این مسیر سوق داده که امروز کسی امیدوار به تغییر جهت بازار نیست و همه با ناامیدی و یاس بازار را دنبال می‌کنند و این تازه جایی است که ما اصلاح عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتیم و چشم امید همه به اتفاقات بعدی است اما بعد از این همه اصلاح دوباره مسیر نزولی شده است و بازار بعد از ۶ ماه برگشت سرخانه ای که اول سال بوده !!

برخی معتقدند

این وضعیت شاخص کل و بازار عیان است و قیافه او مشخص است که جور دیگریست ولی از آن سو بازار می تواند با دلخوشی به شاخص هم وزن و نماد های کوچک مسیر بهتری را در پیش بگیرد اما وضعیت کلی بازار این است و امروز هم وضعیت بازار نشان داد که حتی آن شرکت های پروژه ای و کوچک هم خیلی جای دوری نمی روند و پروژه بازی در بازار خیلی دوامی نخواهد داشت وقتی جریان پول سر خود را می دزدد و سعی می کند کمتر مورد توجه باشد تکلیف بقیه بازار روشن است این وضعیت نمی تواند ادامه دارد پیش برود و احتمالاً بازار باید جایی این روند را پاره کند .

البته امیدواریم به جایی نرسد که معکوس آن رخ بدهد و جور دیگری اوضاع شکل بگیرد !!ولی در صورت یا قیمت‌ها باید انقدر جذاب شود که فشار خرید افزایش یابدو فشار فروش کم شود و یا محرک های خبری قوی برسد باز هم گفتیم و می گویم که درد فعلی بازار این است که از صحنه اتفاقات و خبرها خالی است و این عاملی برای فشار فروش و بی انگیزگی و فرار سهامداران شده است …

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب پیش نرفت و فقط کمی ابتدا بهتر بود و بعد رفته رفته فشار فروش بیشتر شد و به نظر سر خوردن شاخص به سطوح ۱۳۷۰ احتمالا طی این چند روز تا خبر خاصی برسد محقق می شود و این نقاط که رسیدیم بازار باید برای فرار ازاین ریزش بیشتر دنبال بهانه های قوی تری باشد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دلار دلار دلار دلار دلار دلار دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *