گزارش بازار امروز چهارشنبه ۳۰شهریور ۱۴۰۱

تابستان سرد رفت !

تابستان هم رفت تابستانی که با امیدآغاز شد و با سردی تمام به کار خود پایان داد . تابستان را در حالی تمام کردیم که حجم و ارزش معاملات به فجیع ترین شکل ممکن رسیده و تقریبا با بازاری بیجان مواجه ایم …

بچه بودیم یادش بخیر … به روزهای پایانی شهریور که می رسیدیم و مهر را پیش رو داشتیم و باید به مدرسه میرفتیم… سعی میکردیم از ثانیه به ثانیه شبها و روزهای آخر شهریور استفاده کنیم و با خود دعا میکردیم که ای کاش شهریور تمام نمیشد با خود مرور می کردیم که ای کاش اتفاقات دیگری رخ می‌داد و شهریور ادامه داشت و برنامه ریزی میکردیم سال بعد این کارهای نکرده را میکنیم …

اما حالا که در بازار هستیم و کمی بزرگتر شدیم برای پایان شهریور و تابستان لحظه شماری میکنیم. تابستانی که هرچه بهار دلنشین آورده بود با خود برد و بازار را شبیه ظروف پلاستیکی آنقدر سرد و گرم کرد از شکل و فرم عادی خود خارج شد و امروز به این وضعیت درآمده.

عملکرد تابستان پر خبر بازار باعث نشد تا فضا بهبود پیدا کند و تقریباً اگر از ابتدای سال به شکل کلی به شش ماهی که سپری شده نگاه داشته باشیم بازدهی تقریبا صفر را مشاهده می کنیم که خود حاکی از عمق درد تابستانی بازار است
در این میان تحولات مختلف برجامی و سیاسی و اقتصادی کم نبود و هر یک جوری به بازار آسیب رساند. کسی فراموش نخواهد کرد که در اوجِ بازارهای جهانی تعرفه وضع شد در اوج تحولات خودرویی مصاحبه‌ها جان گروه را گرفت و این سیاست لنگ در هوا بودن همچنان ادامه دارد.

 

بازارسرمایه اتفاقات و رویدادهای مختلفی را در تابستان پشت سر گذاشت و متاسفانه نتوانستم آنطور که باید این فصل را به پایان برسانیم
برایند تابستان تقریبا هیچ منفعتی برای سهامداران نداشت و تازه فشار فروش تابستان و اتفاقات و رویدادهای آن باعث شد امروز بازار در این وضعیت قرار گیرد که نه حجم درست و حسابی دارد و نه وضعیت قیمتی اومنطقی است.

بازار به مجسمه ای تبدیل شده و جسم بی جان و روح طراوت و تازگی را در دل خود ندارد به واقع یکی از تلخ ترین و بی منطق ترین تابستان های بازار را البته بعد از تابستان ۹۹ پشت سر گذاشتیم که بازار در بدترین فضای خود قرار داشت.

 

تابستان بازار رنگ و بوی سیاسی بیشتری هم داشت از آغاز و ابتدای آن که با برجام و مذاکرات مختلفش آغاز شد و در انتها که به اینجا کشیده شد و امروز صحبت های رهبری را داشتیم رنگ و بوی سیاسی بازار هم البته در ادامه وجود دارد و به مهر کشیده می‌شود و این اتفاقات و رویدادها به خصوص در حوزه برجام و سیاست، بازار را رها نمیکند.

البته یک نکته ریز وجود دارد اینکه بازار بعد از سفر نیویورک تقریباً استراتژی چند هفته و یکی دو ماه پیش روی خود را بیشتر می شناسند و این موضوع به شدت خود را در نرخ ارز و رفتار دولت نشان خواهد داد
ما همواره به توافق امیدوار بودیم و برجام را یکی از راه‌های فرار بازار از این شرایط می دانیم و امیدواریم بازار از شهریور که خیری ندید شاید بوی ماه مهر و ماه خوبی و زندگی بتواند کمی مسیر بازار را عوض کند اما بازهم تاکید می کنیم که در پاییز احتمالاً بازار برای هفته های ابتدای مهر سعی می کند تکلیف خود را با مسائل سیاسی دقیق تر و بیشتر روشن کند.

و ما اگر بخواهیم در مورد دو موضوعی که بازار کمی بیشتر با آن درگیر شده صحبت کنیم روزهای قبل هم گفته بودیم که نرخ ارز و تحولات اقتصادی یکی از مهمترین دغدغه های بازار است این را برای تحلیل گران می گوییم تا این سناریوها را در قیمت های احتمالی لحاظ کنند دستور و طرح هایی در بانک مرکزی وجود دارد تا شفافیت ارزی به حداکثر ممکن خود رسیده و جریان عرضه و تقاضا بهینه شده و اختلاف دلار نیما و آزاد کم شود ایده هایی مطرح شده که نرخ ارز خود را در قالب شکل جدیدی از دلار نیما نشان داده و فضای نزدیک تری با قیمت بازار آزاد داشته باشد.

سامانه های موجود طراحی شده اما نحوه و زمان اجرای آن کمی وابسته به تحولات سیاسی است تا در مقابل تکانه های ارزی منفعل ظاهر نشود… به نظر این موضوع موضوع می تواند به سود بازار باشد خود را بیشتر در نیمه دوم سال و به خصوص سال آینده نشان خواهد داد از همین رو احتمالاً اگر در بودجه صحبت از دلار ۲۸ هزار تومانی شد نباید تعجب کرد و کم کم باید احتمالات این فضا را در بازار بررسی کرد.

نکته آخر در مورد نقدینگی که روزهای بعد مفصل‌تر صحبت می‌کنیم اما ای کاش گوش شنوا و چشم بینا و ذهن تحلیل گری وجود داشت و می دید که تنها راه نجات اقتصاد از این فشار رشد نقدینگی و تورم این است که پروژه های اقتصادی تعریف شده و این نقدینگی ایجاد شده در بستر بازارهای اولیه و ثانویه بازارسرمایه جذب اقتصاد شده و کار اقتصادی درست انجام شود و باز هم تاکید می کنیم این چرخی نیست که ما بخواهیم اختراع کنیم چهل سال دنیا در این مسیر پیشرفته و ما همچنان تماشاچی هستیم و پولهای بزرگ در بازار ملک و مسکن بدون هیچ عایدی برای اقتصاد کشور می چرخند و بازار سرمایه فقط تماشاچی این روزها است.

 

و اما کمی در مورد بازار امروز صحبت کنیم که تحولات و اتفاقات مختلف کم بود مسائل سیاسی اخیر هم به آن اضافه شده و امروز بازار تا حدودی خود را درگیر موضوع حاشیه های حوادث اخیر می‌دید و بهانه ها برای نخریدن جور بود… بازار تا ساعت ۱۱ سعی می کرد بیشتر صبر کند و به صحبت‌های رهبری گوش بدهد و کاری نکند که البته بعدش هم کاری نکرد … تحولات تکنیکالی، رسیدن به نقاط حمایت، شرایط دلار نیما و بازارهای جهانی و جلسه امشب فد و به‌طور کلی یک سلسله اتفاقات و رویدادها باعث شده بود سردرگمی و ابهام بازار بیشتر باشد.

البته تعطیلات پیش رو که یکی در میان منگولتینا شدن بازار را رقم می‌زند هم عاملی شده بود تا در تعطیلات بازار در شرایط فعلی ،افراد خیلی به فکر خرید نبوده و امروز هم فضای کمرمقی را داشته باشیم …
البته عرض کردیم که فضای تکنیکالی بازار برای و دیدن قیمت های جذاب باعث توجه بیشتر برخی سهامداران به خصوص دی ترید ها به بازار شده بود که بازهم خود را در خودرویی ها و برخی سهم های کوچک نشان میداد.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *