ریسک یا خطای قیمتگذاری؟

برآورد سود و تخمین ریسک دو ابزار کلیدی برای سرمایه گذاری در سهام هستند و از اونجاییکه ریسک بیشتر شهودی بوده و عددی کردن آن دشوارتره، بخش بزرگی از سرمایه گذاری در بازار سهام از مسیر برآورد سود انجام میشه. اونچه که دستکم در یکسال گذشته دیدیم حتی در مواردی که تخمین سود بسیار دقیق انجام شد نتیجه نا امید کننده بود. مثل گزارش های خوبی که در فصل تابستان داشتیم و آنچه میخواستیم نشد.

به اینجا که برسیم به ناچار در یکی از این دو دسته قرار میگیریم. دسته اول که معتقدند که ریسک زیاد شده و بازار درست عمل می کنه و دسته دوم که ادعا می کنند بازار در قیمتگذاری و تخمین ریسک ها دچار اشتباه شده، چرا که قیمت برخی نمادهای صرفا در سناریوی جنگ و فروپاشی قابل توجیه خواهد بود. (دستکاری دولتها در بازار رو هم میشه در همین چهارچوب تعریف کرد، اگر کسی معتقده بازار بواسطه خواست دولت به این روز افتاده یعنی به نوعی به خطای قیمتگذاری اعتقاد داره).

بازار دچار اشتباه شده؟

به عقبتر برگردیم، آیا بازار در سال ۹۹ دچار اشتباه شد؟ بعد از محقق شدن می شود گفت بله اما قبل از رخ دادن ممکن بود مثلا با جابجایی چند صندوق رای در یکی از ایالت های بلاد کفر، قیمت دلار به ۵۰ هزار تومن برسد و بازار خیلی هم به قیمت باشد! الان هم استدلال کسی که می گوید به فروپاشی اقتصادی میرسیم ممکن است محقق شود (اینکه سناریوی دلار ۵۰ هزار تومنی محقق نشد دلیل نمی شود این هم محقق نشود، حداقل با فرمون فعلی خیلی بعید نیست). در این نقطه ما می تونیم پیشگویی کنیم که نه اینها همه ش حرفه، ریسک ها مقطعی اند و … بعدا اگر درست از آب درآمد ژست وارن بافتی بگیریم به فروشنده ها بد و بیراه بگیم (یا برعکس).

چکیده: مثل همیشه با احتمالات طرفیم نه قطعیت! من در پاسخ به اینکه چکار کنیم میگم اگر معتقدید در نهایت شرکتی و ساختاری پابرجا میمونه (حالا در هر ساختار حکومتی!) (اصل تداوم فعالیت در سطح کلان) سهم با فاصله بهترین گزینه است اما اگر وزن زیادی به سناریوهای ناگوار میدیم طبعا باید دنبال دلار و طلا باشیم (گول بهره ۲۵ درصدی رو هم نخوریم).

پ.ن: از نظر فاندامنتال به افزایش نرخ بهره و اثرات منفی اون آگاهم اما فکر میکنم با توجه به نرخ فعلی دلار، انتظار رشد اون و سطح فعلی پی به ای، این عامل نمیتونه توجیه کننده باشه. ضمن اینکه در سبد سرمایه گذاری خودمون سناریوی تداوم فعالیت رو انتخاب کردیم و خیلی امیدواریم در نهایت اونچه که خیر و صلاح مردم هست رخ بده🖤

#بازار

آبان ۱۴۰۱

پاراگراف

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *