سهام شرکت «بهار رز عالیس چناران» که با برند عالیس در بازار محصولات نوشیدنی ایران شناخته می‌شود، روز شنبه ۶ خرداد در بازار دوم فرابورس به روش کشف قیمت ترکیبی عرضه خواهد شد. خرید سهام این شرکت با نماد «عالیس» پس از کشف قیمت در مرحله اول و اعلام زمان ثبت سفارش در مرحله دوم امکان‌پذیر خواهد بود. حدود ۱۲ درصد از سهام این شرکت معادل ۳۰۰ میلیون برگه سهم با قیمت ارزش‌گذاری ۱۶,۴۲۶ ریال به ازای هر سهم پس از کشف قیمت توسط سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری)، به سهامداران حقوقی و حقیقی عرضه خواهد شد.

معرفی عالیس

گروه تولیدی «عالیس»، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع نوشیدنی در کشور است. این شرکت در دهه هشتاد شمسی با هدف تولید فرآورده‌های لبنی پاستوریزه، در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار واقع در شهرک صنعتی چناران استان خراسان رضوی آغاز به کار کرد.

این شرکت با نام اصلی بهار رز عالیس چناران که تحت مالکیت ۹۹ درصدی خانواده فیاض است، مالکیت مدیریتی سه شرکت زیر مجموعه خود با نام‌های «نیک زر چناران»، «چشمه نوشان خراسان» و «توسن پخش ستاره کیش» از مرحله تولید، بسته‌بندی و پخش محصولات خود را انجام می‌دهد.

 

عملکرد عالیس

این شرکت سهم قابل‌توجهی از بازار نوشیدنی‌های گازدار و معمولی را در اختیار دارد. عالیس در کمتر از سه سال در بازار نوشیدنی‌های دوغ، ماءالشعیر و شیر رتبه‌های اول، سوم و چهارم را به‌دست آورده است. این موضوع در حالی رخ داده که این شرکت تا قبل از سال ۱۳۹۹ در هیچ یک از سه بازار فوق جزو شرکت‌های برتر از لحاظ سهم از بازار محصول قرار نداشت.

 

دو رقیب اصلی عالیس در این صنعت بهنوش و پاکدیس هستند که این شرکت‌ها علاوه بر بازار فروش محصول، در نسبت‌های مالی نیز با یکدیگر در رقابت هستند. درحال حاضر این شرکت در چهار فاکتور مالی حاشیه سود خالص و ناخالص، بازده دارایی‌ها و حقوق صاحبان سهام از رقبای خود جا مانده است.

تحلیل SWOT

فعالیت‌های عالیس در سال‌های اخیر به سبب افزایش استاندارد و بازار فروش نوشیدنی‌های مختلف در ایران و کشور‌های همسایه، درحال گسترش است. از سوی دیگر تجربه تامین مالی دو گروه بزرگ دیگر نوشیدنی در بازار سرمایه ایران از جمله پاکدیس و بهنوش که با محصولات ساندیس و دلستر در بازار ایران شناخته می‌شوند، سرمایه‌گذاری در این صنعت را جذاب نشان می‌دهند. در طرف مقابل از فرسودگی ماشین‌آلات و رقابت بالا در فروش محصولات می‌توان به‌عنوان ریسک‌ها و ضعف‌های این صنعت نام برد. شاید بتوان رقابت بالای فعالان این بازار در فروش محصولات خود را یکی از دلایل فاصله قیمتی سهام بهنوش از سقف سال ۱۳۹۹ خود دانست.

در نهایت افزایش تقاضا و مصرف نوشیدنی‌های سرد در بازار و افزایش استاندارد محصولات این صنعت در ایران، موجب شده تا شرکت‌های نامداری همچون عالیس، برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای خود از بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کنند.

 

#عالیس  #عرضه_اولیه #تحلیل_بنیادی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *