گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱

نشانه های خوش بینی!

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که با توجه به عرضه دیروز و قیمت های پایانی و اتفاقات خاص نیمه دوم  بازار دیروز طبیعی بود که بازار امروز کمی پرعرضه تر پیش برود ولی در مجموع دراین چند روز بازار توانست کمی از فاز منفی عجیب فاصله بگیرد و خبرمنفی نرخ خوراک را هضم کند . البته هنوز ابهامات و برخی اتفاقات وجود دارد ولی بازار نشانه هایی از خود بروز داده که کمی به  بازار امیدوار تر شده ایم ولی هنوز از ته دل لبخند نمی زند !

به ما نگویید فقط کمی خوش بین هستید و خوش بینانه نگاه میکنید. سعی میکنیم هر آنچه می نویسیم مبنای واقعی داشته باشد …

پس از طوفان‌های شدید و اتفاقات تلخ رخ داده ، بازار در خرابه‌ها و ویرانه‌های این ساحل به دنبال نقطه امید و فضای بهبودی می‌گردد تا همچون ریسمانی پیدا کرده و به او چنگ زده و از این شرایط بیرون بیاید در طی روزهای گذشته اگر بر ما خرده نمی‌گیرید که خوشبینانه نگاه می‌کنیم اتفاقات و رویدادهایی به وقوع پیوسته که همه را نسبت به بازار کمی امیدوارتر کرده است .

البته امروز فاز عرضه کمی بیشتر بود ولی با دید چهارشنبه ها به آن نگاه کنید !  امروز در مقدمه کمی در مورد این نشانه‌ها و امیدواری‌ها صحبت خواهیم کرد که قطعاً با گذر زمان و پیشروی بازار،این نشانه‌ها رنگ و بوی خاصتری به خود خواهد گرفت.

قبل از بیان این نشانه‌ها دو موضوع بستر این امیدواری را فراهم کرده است موضوع اول به قول برخی هر بلایی خواستند سر بازار آوردند یعنی هیچ خبر منفی دیگری نبود که به بازار بدهند و بازار را منفی کنند هرچه ته دلشان بود زدند و این یکی از اتفاقاتی است که بسیاری معتقدند اخبار منفی که قرار بود بازار را با چالش مواجه کند رسیده و خبرهای منفی ته کشیده است.

از چالش نرخ ارز بگیر تا موضوع انرژی ! البته که دولت این قابلیت را دارد تا در آستین خود دست کرده و دوباره یک چیزی برای بازار بیرون بیاورد اما در هر صورت تا به این لحظه به نظر هرچه خبر منفی بود بیرون آمده و امیدواریم اخبار منفی ته کشیده  باشد  داده نکته دیگر بستر قیمت‌ها در بازار بود به جایی رسیدیم که قیمت‌ها اصلاح عجیبی کرده و از آن رشد خاصی که در پیش داشتیم چیزی باقی نماند و بازار فعلی همچون یک زمین حاصلخیز و مرغوب برای رشد و جوانه زدن است.

حالا در این بستر حاصلخیز چه نشانه‌هایی بروز کرده که ما را به بازار امیدوارتر کرده است از مهم‌ترین نشانه‌ها بروز تحولات مثبت در قیمت‌هاست . حالا امروز را کمی با دیده چهارشنبه بودن باید نگاه کرد ولی این حرف به این معنی است که قیمت‌ها ۳ الی ۴ روز متوالی است که مسیر کاهشی خود را متوقف کرده و فروشنده‌ها عقب نشینی کرده و خریداران دست بالاتری را دارند .

منفی به مثبت شدن‌های بازار بیشتر شده کندل‌ها های سبز و سفید شاخص افزایش یافته است که این خود یک نشانه قوی تکنیکالی برای چارتیست‌هاست که آنها را امیدوارتر کرده است.

نکته دیگر از بعد تکنیکالی این است که بی سر و صدا مرز ۲۲۰۰ را پس گرفتیم و پس گرفتن این مرز روانی ۱ دستاورد آشکار اما اولیه برای بازار است نکته دیگر که بسیاری را امیدوار کرده این است که در ۳ روز متوالی گذشته حجم معاملات صعودی بوده و افزایش داشته است که این یک نشانه قوی و مهم برای بازار است.

البته با ایده‌آل بازار فاصله دارد اما چارتیست‌ها معتقدند رد شدن از شاخص ۲۲۰۰  و قرار گرفتن حجم بالای ۸۰۰۰ میلیارد مقدمه بروز و ظهور بسیاری از خوش‌بینی‌ها به بازار خواهد شد .

نشانه مهم دیگری که این روزها و این اواخر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است مثبت‌های جدی و جالب توجه صندوق‌های اهرمی است که این صندوق‌ها در ابتدای روندهای صعود پرحجم شده  و مورد استقبال سهامداران قرار می‌گیرند.  این هم یکی دیگر از نشانه‌های خاص امیدواری به بازار است که آن را در نمادهای اهرمی بازار شاهدیم میتوان عوامل و موارد متعدد دیگری را هم برشمرد مثل شایعات خودرویی ، گزارش‌های ماهانه خوب، تعدیلات پالایشی، زمزمه گزارش خوب بانک‌ها ،سفت شدن دلار روی ۵۰ و … اما در کنار تمام این عوامل معتقدیم دو رویداد مهم گزارش‌ها و مجامع نیز می‌تواند در کنار این عوامل ریز و درشت قرار گرفته و بازار را خوشبین‌تر و امیدوارتر نماید …

همه این موارد را گفتیم این را هم اضافه کنیم که بازار غیر قابل پیش بینی است و ما فقط می‌توانیم از نشانه‌ها صحبت کنیم اما احساس می‌کنیم در نقطه فعلی حداقل می‌توان این نتیجه را گرفت که افت بازار متوقف شده و کف زدیم اما برای رشد به  تحولات قوی‌تری احتیاج داریم البته به طرز عجیبی به عقلانیت و  آرامشی نیاز داریم  که خود را در تصمیم‌گیری‌های درست و منطقی سیاستگذار نشان دهد …

و اما حرف آخر اینکه در ماجرای نرخ خوراک و ریزش اخیر بازار دو موضوع بسیار برجسته بود و مطرح شد موضوع اول همزمانی تاریخ نامه و ریزش بازار بود که بسیاری را به این موضوع رساند که در آن مقطع فروشنده بازار برخی بودند که به این اطلاعات دسترسی داشتند …

ببینید در اینکه در یک هفته کاری قبل از ۱۷ اردیبهشت برخی حقوقی‌ها فروشنده بازار بودند شکی نیست و اتفاقاً وظیفه سازمان این است که به دور از هرگونه هیاهو و جنجال‌ها نحوه فروش این حقوقی‌ها را مورد بررسی و عنایت قرار دهد و حتی اگر به اندازه ۱۰۰ میلیون تومان تخلف صورت گرفته باید برخورد جدی شده و به بازار اطلاع داده شود اما این ماجرا هم مثل ماجرای الگوریتم و فضاسازی برخی نشود که منفی بازار را درک نمی‌کردند و گردن الگوریتم می‌انداختند ! حالا هم به نظر نباید اینطور به ماجرا نگاه کرد و همچنان بر خلاف نظر بسیاری از اهالی بازار معتقدیم این اطلاعات نرخ خوراک در اختیار بخش عمده بازار نبوده و به  طور کلی دلیل ریزش بازار نبوده است  و  مبنای خرید و فروش‌ها نشده .

میدانیم برخی مخالف اند ولی نظر خود را بیان میکنیم ! باز هم تاکید می‌کنیم باید حقوقی‌هایی که در آن مقطع فروشنده سهم بودند فراخوانده شده و با آنها به طور جدی صحبت و دلایل فروش آنها تشریح شود نتیجه آن نیز به اطلاع بازار برسد قطعا  ۳ الی۴ حقوقی در فروش آن مقطع نقش بزرگی داشتند و باید  ارتباطشان با ماجرای خوراک روشن  شود …

اما این یک بعد قضیه بود و طبق معمول همه سر و صداها روی این ماجرا پیش رفت …

بعد دیگر ماجرا  سمت دیدگاه دولت و ماجرای حاکمیت شرکتی بود . به واقع نمیدانیم چرا همیشه هزینه هر تصمیمی در این مملکت را  باید بازار سرمایه و سهامدارن  بپردزاند مگر ما مادرخرج تصمیمات شما هستیم . امنیت مملکت قرار است خدشه دار نشود کجا جیب سهامدار ، بنزین  بالا نرود ! جیب سهامدار ، کسری بودجه داریم  ! جیب سهامدار !کسری برق ! قطعی گاز ! بحران  بانکی  و … یک بار گفتیم  بازهم میگوییم زمین بازی این اقایان بازار سرمایه نیست و جای دیگر سرشان بند است وگرنه این طور راه به راه سر بازا ر را نمی بریدند !

بعد دیگر ماجرا که به نظر اتفاقاً همه باید آنجا صدایشان در می‌آمد و نیامد برخورد سهامداران عمده شرکت‌های پتروشیمی و فولادی بود که صدا ازاین عزیزان در نیامد و کار عملی نکردند !  سهامدار  خرد صدایشان بیش از همیشه بلند بود درست به مانند صحنه‌ای که می‌بینیم به یکی در خیابان در ملأ عام در روز روشن تجاوز می‌شود ما که بیننده‌ایم و از این موضوع آزرده می‌شویم سر و صدا می‌کنیم و فریاد می‌زنیم  !

آن قربانی که دارد مورد تجاوز قرار می‌گیرد می‌گوید حالا اشکال ندارد این هم چند دقیقه بیشتر نیست و می‌گذرد تو خودت را ناراحت نکن !! این نحوه برخورد شرکت‌ها با موضوع اخیر بود !!

اگر قرار است از این ماجرا یک درس بگیریم به نظر فقط و فقط این است که موضوع حاکمیت شرکتی در بازا ر با قدرت و شدت بیشتر پیش برده شود و اگر سازمان زورش به دولت و مخبر و آدم‌های دیگر نمی‌رسد حداقل از قوانین جاری استفاده کرده و هیئت مدیره‌ها و مدیران را پاسخگو نماید .

بی تعارف صندلی که آنها نشسته‌اند جایگاه مهمی است اگر قرار باشد فقط آنجا بشینند و حقوقش را بگیرند و در چنین روزهایی روزه تقوا و سکوت گرفته باشند این وظیفه سازمان است که اجازه ندهد ثانیه‌ای چنین افرادی بر دارایی‌ها و مال مردم اعم از سهام‌دار خرد و سهام عدالت حاکم باشند .  چه نماینده دولت باشند چه  نباشند وقتی روی آن صندلی می‌نشینند باید حافظ منافع سهامداران باشند …

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *