گزارش بازار امروز سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲

سیرک سیاست گذار !

امروز یکباردیگر شاهد رفتار بسیار خاص و ویژه دولت در مواجه با بازار بودیم که یک باردیگر نشان داد چه سیریکی در سیاست گذاری در جریان است و امروز هم  دولت لگد دیگری به ظرف بازارسرمایه زد تا نشان دهد چقدر به این بازار ارادت دارد ! امروز بازار بد پیش نمی رفت و تقریبا مثل همیشه بود و طبق چند روز قبل داشت پیش میرفت که ناگهان  شپنا شفاف سازی زد و گفت  دولت محترم که یک بار در همین چند هفته پیش موضوع درامدی را تایید کرده بود دیده ای داد بیداد  وضعش خوب نیست و کجا بهتر از جیب شرکت ها و دوباره این سود  را از جیب شرکت ها دراورده است !!

به نظر دولت آشکار و پیدا دارد به ما پیام میدهد که آقاااجان برادر من این بازاری که شما هستید و قبری که روی سرش نشسته اید و سینه میزنید مرده ای ندارد ولی بازما امیدواریم که این دانشمندان عاقلانه رفتار کنند  . بازار شده حکایت ما و دولت ! او روی مقاومت و ایستادگی ما شرط بسته و هر بار محکم تر می زند و می بیند  طاقت و تحمل این جماعت بیشتر است و ما هم روی عقل و شعور او در تصمیم گیری و هر بارررر ما  بازنده می شویم !

نمیدانیم میگویند در روزها و لحظاتی که عصبانی هستید نه حرف بزنید و نه تصمیم بگیرید حداقل حرف زدن را میتوانیم امروز کمی بیشتر رعایت کنیم ولی به خاطر داشته باشید با این سیاست ها دیر یا زود تبعات این تصمیمات را خواهید دید.

عزیزان دانشمندی که امروز جیب شرکت ها را میزنند و بازار را شخم زدند و اعتماد را میکشند  باد میکارند و علم اقتصاد همیشه کینه ای ترین فرد بوده و توفان را در قالب سیلی بزرگی به صورت اقتصاد کشور خواهد زد …

و اما  بازار …

در مارپیچ شرایط سخت بازار و در بین سناریوهای متعدد که برای بازار رخ می‌دهد برخی چارتیست‌ها معتقدند بازار باید هر طور شده و با هر بهانه‌ای مسیر بهبود و یک بالای موقت را ایجاد کرده و از این فضای خاص فاصله بگیرد . البته که با این فضا و این تصمیم گیری ها این موضوع به رویا تبدیل شده !ولی در هر صورت بسیاری بر این عقیده‌اند اگر این اتفاق با گزارش و یا هر رویداد دیگری رخ ندهد بعد از تیر ماه و با اتمام اتفاقات و رویدادهای بنیادی عامل انگیزشی خاصی برای حرکت بازار وجود ندارد و فرسایش بازار عمیق‌تر و حجم معاملات ضعیف‌تر خواهد شد.

البته امروز حجم در یک  رویداد عجیب بالای ۸ هزار رفت ولی در یک روز سخت این اتفاق رخ داد  !  ولی اگر این اتفاق رخ دهد  از بین عوامل مختلف که قابلیت تاثیرگذاری در بازار را داشتند فقط و فقط می‌توان به دلار چشم دوخت که با حرکت خود مسیر بازار را تغییر دهد .

از همین رو به جد معتقدیم هر طور شده بازار باید در روزهای پیش رو از این فضا فاصله بگیرد و اسیر نوسانات منفی نشود و به نظر فعال شدن صندوق‌های تثبیت و توسعه در بازار از همین بابت است که البته با این شیرین کاری او هم در نهایت مغلوب می شود .

ناامید نیستیم و هنوز کوری سوی امیدداریم و  معتقدیم عوامل بنیادی نظیر گزارش‌ها می‌تواند آنقدر خوب و منطقی عمل کرده تا فضای فعلی بازار را اندکی بهبود بخشیده و و فقط اندکی وضعیت را بهتر کند  آن بالای موقت را برای بازار رقم بزند البته دراین  کویر بی‌پولی بازار ، جریان پول ترجیح داده سراغ سهم‌های کوچک و حتی غیر ارزنده بازار برود اما این شرکت‌ها را که هر روز سایه یک ماجرا روی سر آنهاست نخرد و این دقیقا نتیجه سیاست های فعلی دولت است

اما امروز در مورد دو موضوع می‌خواهیم صحبت کنیم که ناچاریم بگوییم …

بخواهیم یا نخواهیم شوخی یا جدی ، سرنوشت ما این است که کسب و کار و درآمد ما به حرف و قانون و عمل این جماعت سیاست گذارگره خورده ! خوب یا بد به هر حال این مسیری است که پیش روی ماست اما بحث ما امروز این است که از دو رویداد اخیر درس بگیریم … حداقل سازمان بورس با کمک فعالان بازار و ارتباط‌هایی که دارند از مجلس و دولت آغاز کرده و برخی قوانین که بر شرکت‌ها موثر است را در قانون‌ها آورده و به عنوان اسناد بالادستی تصویب نمایند تا این دولت و آن دولت و یا هر شخص دیگری نتواند از یک فضای غیرمنطقی عبور کرده و بازارها و شرکت ها را با چالش مواجه کند.

از نرخ خوراک گرفته تا بهره مالکانه تا فرمول پالایشی‌ها و غیره همه در قالب یک برنامه مشخص وجود داشته باشد و بازار هر سال نترسد که آی قرار است سرش در بودجه بریده شود و جریان بودجه چند ماه و چند هفته بازار را معطل خود نماید .

این به نظر یکی از مهم‌ترین کارهایی است که نهاد ناظر و فعالان بازار و افرادی که با نمایندگان مجلس و دولت ارتباط دارند و به قول نقی مجلسی آدم هستند این ماجرا را چاره کنند حداقل می‌توان برای این موضوع جنگید و به حداقل‌هایی دست یافت هرچند که می‌دانیم در بسیاری اوقات حکایت ما و این عزیزان حکایت همان یاسین معروف است .

میگویید نه ! حکایتش را امروز شاهد بودیم که این همه ۲ هفته از مضرات و اثرات  تصمیمات این چنینی صحبت کردیم و بازهم …

و اما بحث آخر چند باری رفتیم که بنویسیم و بیان کنیم اما هر بار منصرف شدیم … اما به نظر امروز برای این که خیلی به دولت هم کاری نداشته باشیم بد نیست در مورد  این موضوع صحبت کنیم …  ببینید ماجرای ۱۷ اردیبهشت و نرخ خوراک و نامه کذایی از ذهن کسی پاک نمی‌شود !اگر کسی فکر میکند گذر زمان آن را از بین می برد سخت در اشتباه است .

داستان اصلی اینجاست که سوالی برای فعالان بازار به وجود آمده و ابهامی برای آنها شکل گرفته است که این همزمانی نامه و ریزش بازار چه مفهومی را می‌رساند آیا دست‌هایی در کار بوده ؟! به نظر این پرسش به شکل جدی نزد افکار عمومی جامعه و  سهامداران و فعالان بازار مطرح است و خوب است به آن پاسخ داده شود.  پاسخ دقیق و منطقی و قانع کننده  ! کما اینکه می‌دانیم کارهایی صورت گرفته و هنوز علنی و عمومی نشده است …

اما این یک بعد ماجراست این ماجرا بعد دیگری هم دارد

قبل از بیان آن یک نکته را بگوییم همیشه سعی کرده‌ایم هر آنچه فکر می‌کنیم درست و منطقی است بیان کنیم ممکن است روزی عده‌ای خوششان بیاید عده‌ای هم ناراحت شوند درست به مانند ماجرای الگوریتم که همچنان روی نظر خود ایستاده‌ایم که شباهت کسانی که فکر می‌کنند عامل ریزش بازار الگوریتم است شبیه کسانی است که فکر می‌کردند مثلاً دولت روحانی یا فلان وزیر عامل رشد دلار و گرانی و تورم و ماجرای مختلف است و عواملی مثل مسائل سیاسی و کلان و تحریم بی تاثیراست!

البته گذر زمان خیلی چیزها را اثبات کرد اما اگر عده‌ای از سر بی‌دانشی چنین چیزی را مطرح می‌کنند به نظر مقصر سازمان بورس است که نتوانسته این افراد را قانع کند اگر هم از روی ماجراهای دیگری است که اصلاً صحبتی نداریم …

در این ماجرای ۱۷ اردیبهشت که اسم آن را به اختصار خوراک گیت میگذاریم ، باید به افکار عمومی و بازار پاسخ داده شود که ماجرا چیست و همچنان معتقدیم افرادی در این اتفاق ممکن است با این اطلاع سهم فروخته باشند اما اعداد بالایی نیست و آنچه باعث ریزش بازار شد چیز دیگریست.

دو نکته‌ای که می‌خواهیم عرض کنیم این است که این ماجرا با رعایت تمام جوانب حقوقی و حیثیتی باید بررسی شود و نباید بیخود از کسی اسم برد قبل از اینکه جرمش اثبات شود نباید این موضوع باعث و بانی رویدادی شود که بازار را به هم بریزد و چالش جدیدی برای بازار ایجاد کند و اما موضوع دیگر این است که قطعاً افراد حقیقی و حقوقی مختلف ممکن است در آن مقطع فروشنده بازار شده باشند نباید به هر دلیلی به بهانه‌های مختلف و واهی برخوردهای عجیب و غریب و سلیقه‌ای داشته باشیم به نظر این موضوع باید به منطقی‌ترین شکل ممکن و پرهیز از هرگونه جو زدگی پیش برود و البته با قاطعیت و قدرت با هر آنکه دچار هر تخلفی شده برخورد کرد . تاکید میکنیم هر آنگه در هر جایگاه و نهادی باشد !

طبیعی است که امروز گزارش بازار و وضعیت شرکت هارانداریم و فقط و فقط باید امیدواریم باشیم فردا اتفاق دیگری برای بهبود بازار رخ دهد …  اتفاق که چه عرض کنیم به چیزی شبیه معجزه نیاز داریم

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *