#خوب_است_بدانیم_که یکشنبه ۲۳ اردیبهشت
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۵۷

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۴همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۱۶

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) مرتضی شاه میرزایی می گوید “پیش نویس اصلاح آئین نامه خوراک مایع به دولت رفته و هم اکنون حداکثر تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها ۴ تا ۵ درصد بوده که در صورت تصویب در دولت به ۱۵ تا ۱۶ درصد افزایش می‌یابد.” (ممکن است این مصاحبه دقیق نباشد-هلالات)

۷) صوت درز پیدا کرده از چانه‌زنی مدیرعامل ایران‌خودرو در جلسه با عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی برای تمدید مهلت پاسخ به متقاضیان پارس روز گذشته حواشی زیادی ایجاد کرد. “در شرایط فعلی ایران خودرو با فروش هر یک از محصولات از حداقل ۲۶ تا ۹۲ میلیون تومان ضرر می‌کند.”

۸) گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و گروه مپنا با امضای تفاهم‌نامه‌ای در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گام بلندی در همکاری‌های جدید و مشترک در دو حوزه بالادست و پایین‌دست، برداشتند.

۹) سند راهبردی متانول ایران فی مابین شرکت پتروشیمی زاگرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا شد. (احتمالا جهت تبدیل متانول به سایر محصولات با ارزش افزوده بالاتر)

۱۰) مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس می گوید “یکی از فرآورده‌های تولیدی ما LPG است که سال‌های پیش به طور کامل توسط دولت به فروش می‌رسید، سال گذشته مجوزی به ما داده شد که این محصول را بفروشیم که ما ۹۰۰۰ تن در روز طریق بورس به فروش می‌رسانیم.”

۱۱) مدیرعامل پالایشگاه شازند(شرکت خارج از بورس) می گوید “تولید کک سوزنی از نفت کوره را در دستور کار قرار دادیم.”

۱۲) قیمت اوره ایران قرارداد فوب “۲۵۵-۲۵۸ دلار در هر تن (کانال نفت گاز پتروشیمی)

۱۳) گروه توسعه ملی به پتروشیمی شازند برای سرعت در تشکیل مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره جدید نامه زد. اعضای هیات مدیره شاراک به زودی توسط شتران تعیین خواهند شد.

۱۴) شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی مجموعه‌ای از کالاهای غذایی مورد معامله در سطح جهانی را دنبال می‌کند، در آوریل به طور متوسط ۱۱۹٫۱ واحد بود که ۰٫۳ درصد نسبت به سطح تجدیدنظر شده در ماه مارس افزایش داشت، در حالی که ۹٫۶ درصد نسبت به سطح سال قبل کاهش داشته است. (سبدگردان مانی)

۱۵) سخنگوی صنعت برق می گوید ” برق مشترکان بسیار پرمصرف با قیمت برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر محاسبه خواهد شد.”

۱۶) از اول فروردین ماه تا بیست و یکم اردیبهشت ماه امسال، ۶ میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار ارز برای واردات تامین شده است. از مجموع این مبلغ، برای کالا‌های اساسی یک میلیارد و ۶۸۱ میلیون دلار اختصاص یافته است.

۱۷) دومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک، به اندازه کافی تولید نفت را کاهش داده است و از تمدید کاهش در نشست بعدی اوپک پلاس حمایت نخواهد کرد. (وزیر نفت عراق-یک پالس بسیار مهم)

۱۸) طبق شنیده ها، مجلس درباره بند س تبصره ۶ قانون بودجه و معافیت های مالیاتی طی روز جاری تصمیم می گیرد‌.

۱۹) مدیرعامل داروسازی سبحان انکولوژی می گوید ” در سال گذشته دو داروی جدید بنداموستین و توفاسیتینیب را تولید کردیم. در سال جاری ۱۸ داروی جدید را تولید خواهیم کرد سال گذشته ۲/۷ میلیون دلار دارو صادر کردیم. صادرات امسال ۴/۵ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود.”

۲۰) معاملات آتی میلگرد فولادی زیر ۳۵۰۰ یوان در هر تن در ماه مه بود که پایین‌ترین سطح در نزدیک به یک ماه گذشته به شمار می رود و ۱۰ درصد افت سالانه را ثبت کرد زیرا تقاضای ضعیف ساخت‌وساز در چین باعث شد بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان با عرضه خود بازارهای خارجی را پر کند. (سبد مانی)

۲۱) در هفته جاری، معامله گران توجه خود را به شاخص CPI ایالات متحده در ماه آپریل معطوف خواهند کرد که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود. اگر داده ها حاکی از آن باشد که ثبات در قیمت مصرف کننده موقتی بوده و تورم دوباره شروع به کاهش کرده است ، معامله گران ممکن است مسیر ضمنی خود را کمی بیشتر کاهش دهند ، که از این طریق می تواند برای بازده خزانه داری و دلار آمریکا منفی باشد.”

۲۲) وزیر انرژی ایالات متحده هفته جاری از عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد تا در مورد “همکاری اقلیمی” و سایر موضوعات رایزنی کند.(راضی کردن آن ها برای افزایش تولید)

۲۳) فایننشال تایمز گزارش داد، ایران بیش از هر زمان دیگری در۶ سال گذشته نفت صادر می‌کند و درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است، حتی در شرایطی که کشورهای غربی درباره افزایش تحریم ها در پاسخ به حمله به اسرائیل بحث می‌کنند.تهران در سه ماه اول سال به طور متوسط ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت فروخته است که تقریباً تمام آن به چین و بالاترین سطح از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ است. (کانال نفت گاز پتروشیمی)

۲۴) تحلیلگران گلدمن ساکس می گوید “اوپک احتمالا در ماه ژوئن کاهش تولید را تمدید خواهد کرد. آنها همچنان پیش‌بینی می‌کنند که میانگین نفت برنت در سال ۲۰۲۵ به ۸۲ دلار در هر بشکه خواهد رسید “

۲۵) پلتس آخرین نرخ متانول CFR چین که مقصد عمده صادرات ایران هست ۳۰۳ دلار گزارش کرده است که ۷دلار نسبت به هفته گذشته افزایش نشان می دهد. (صنعت معدن)

۲۶) رئیس شورای اروپا میگوید “دستور تخلیه غیرنظامیان گرفتار در رفح به مناطق ناامن غیرقابل قبول است. ما از دولت اسرائیل می خواهیم که به قوانین بین المللی بشردوستانه احترام بگذارد و از انجام عملیات زمینی در رفح خودداری کند.”

۲۷) رسانه‌های بزرگ مصری خواستار واکنش در برابر تهاجم اسرائیل به رفح هستند و علناً از مصر می‌خواهند از توافقنامه کمپ دیوید ۱۹۷۹ خارج شود که به عنوان پیمان صلح مصر و اسرائیل نیز شناخته می‌شود.

۲۸) حفاری قرارداد جدید بست که ارزش آن ۹۳۰میلیارد تومان است.

۲۹) نمادهای وثخوز، ساوه، کچاد، غاذر در خصوص افزایش سرمایه گزارش جدید دادند.

۳۰) مجوز افزایش سرمایه ۱۶۷۹درصدی کقزوی از محل تجدید صادر شد.

۳۱) ثبهساز، خگستر، مرقام و دسانکو شفاف سازی زدند.

ولید هلالات بازار 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *