#خوب_است_بدانیم_که شنبه ۲۹ اردیبهشت
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار مثبت ۸٫۵

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۴٫۳همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۹٫۶۹

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) رئیس بانک مرکزی با اشاره به اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و تلاش برای پیش‌بینی پذیر کردن و ایجاد تعادل در بازار ارز، از راه‌اندازی بازار ارز توافقی با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. نرخ ارز توافقی موجب خواهد شد تا مشکلات صادرکنندگان کوچک حل شود. در سامانه نیما تنها ۱۰۰ شرکت بزرگ باقی خواهد ماند.

۷) بنابر مصوبه کمیته پایش ریسک بازار، ضرایب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافت.

۸) صلاحیه بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد. معافیت ناشران بورسی، برقرار است.

۹) قیمت مصوب لاستیک اعلام شد. در سایز ۱۳، قیمت قدیم ۷۷۰ هزار تومان بود که اکنون به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده‌ است.

۱۰) در عرضه اولیه شفام ۷۵۴ هزار کد حقیقی شرکت کردند.

۱۱) قیمت گذاری خودروهای برقی از شمول قیمت گذاری دستوری خارج گردید.

۱۲) وزیر اقتصاد می گوید ” با موضوع انتقاد به انتشار اوراق گواهی خاص با سود ۳۰ درصد موافقیم و با بانک مرکزی در این خصوص مذاکره خواهیم کرد که کمک کننده خواهد بود تا گلایه‌های فعالان بازار سرمایه حل و فصل شود.”

۱۳) دولت برای حمایت از طرح نهضت ملی مسکن مصوبه‌ای داشت که طبق آن، تأمین فولاد و سیمان برای ساخت و سازهای این مسکن با نرخ مناسب تأمین می‌شود. وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلف شدند منابع لازم تولید فولاد و سیمان را تامین کنند.

۱۴) رفع دغدغه‌های مردم به عنوان سرمایه‌گذار و رکن اصلی بورس و بازار سرمایه از تأکیدات رییسی به مسؤولان مربوط در جلسه هفته گذشته هیأت دولت بود.

۱۵) آغاز تجارت برق بین ایران و ترکیه توسط مسئولان مربوطه اعلام شد.

۱۶) بانک مرکزی چین یک طرح حمایتی ۳۰۰میلیارد یوانی برای مسکن عمومی راه اندازی می کند تا از خرید خانه های فروخته نشده توسط دولت حمایت کند. (کامولیدی)

۱۷) داده های اقتصادی چین در ماه آوریل تصویر متفاوتی را نشان می دهد به طوریکه تولید صنعتی ۶٫۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و از ۴٫۶ درصد پیش بینی شده فراتر رفته است.سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد و ۹٫۸- درصد در چهار ماهه اول سال کاهش یافت. خرده‌فروشی که شاخصی کلیدی برای هزینه‌های مصرف‌کننده است، تنها ۲٫۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که کمتر از پیش‌بینی ۳٫۸ درصد بود.

۱۸) سخنگوی صندوق بین‌المللی پول می گوید “داده‌های اخیر تورم ایالات متحده بالاتر از آن چیزی است که ما می‌خواهیم ببینیم و یادآور دست و انداز ها در مسیر کاهش تورم است.”

۱۹) مستر عضو فدرال رزرو می گوید “اقتصاد قوی به این معنی است که فدرال رزرو برای حفظ سیاست های خود ریسک کمی دارد. برخی از مقامات فدرال رزرو بر نیاز به یک دوره طولانی از سیاست های پولی محدود کننده تاکید کرده اند زیرا آنها به دنبال نشانه های واضح تری از کاهش پایدار تورم هستند.”

۲۰) شاخص تولیدات صنعتی ایالات متحده تغییرات ماهانه آوریل عدد واقعی ۰٪🔻عدد مورد انتظار ۰.۱٪

۲۱) شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده عدد واقعی ۲۲۲K🔺 عدد مورد انتظار ۲۱۹K

۲۲) مدیر عامل جی پی مورگان می گوید “نیروهای تورمی در پیش رو ممکن است نرخ ها را بالاتر نگه دارند.”

۲۳) شاخص تغییرات ذخایر هفتگی نفت خام ایالات متحده EIA عدد واقعی ۲.۵۰۸M-🔻عدد مورد انتظار ۰.۴M-

۲۴) شاخص هزینه مصرف کننده ایالات متحده ارزیابی ماه آوریل عدد واقعی ۰.۳٪🔻 عدد مورد انتظار ۰.۴٪

۲۵) شکر خام قرارداد۱۱ نیویورک به پایین ترین قیمت یک سال اخیر خود رسیده است. (کامولیدی)

۲۶) بسیاری از نظرسنجی ها حاوی خبرهای بسیار بد برای بایدن هستند. تازه ترین داده ها نشان می دهد در بین رای دهندگان ثبت نام شده، در پنج ایالت از شش ایالت سرنوشت ساز انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، ترامپ از بایدن جلو است و این درحالیستکه عملکرد بایدن در بسیاری از حوزه ها قابل قبول است. (بورس ۲۴)

۲۷) روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده غرب برای گفت‌وگو با ایران و روسیه بر مسائل سیاسی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوسل شده است.

۲۸) هفته گذشته مقام‌های آمریکایی و ایرانی در خصوص تنش‌های منطقه و مذاکرات هسته‌ای گفتگوهای غیرمستقیمی در عمان داشته‌اند.

۲۹) به گزارش تاس روسیه و چین مخالف درگیری طولانی مدت در اوکراین و انتقال احتمالی آن به مرحله غیرقابل کنترل هستند.

۳۰) مقامات حماس می گوید ” اصلاحات اسرائیل در مورد پیشنهاد آتش بس از سوی میانجیگران، مذاکرات را به بن بست کشاند.”

۳۱) وزیر دفاع اسرائیل می گوید “من از نخست وزیر نتانیاهو می خواهم اعلام کند که اسرائیل کنترل غیرنظامی نوار غزه را در دست نخواهد گرفت و جایگزینی برای حماس بیابد.”

۳۲) گروسی می گوید ” ایران برای نخستین‌بار مایل به «گفتگوی جدی» بر سر برنامه هسته‌ای است”

۳۳) حفاری، قرارداد جدید گرفت. وبشهر، مدیریت و حق رای خود در ونوین را دریافت کرد.

۳۴) خصدرا ۱٫۱ همت قرارداد جدید گرفت. رمپنا با نیروگاه لامرد قرارداد بست.

۳۵) وسپهر قصد واگذاری توسعه ساختمان سپهر را دارد.

۳۶) شاروم طرح خود را به نتیجه رساند و تولید در خرداد آغاز می شود.

۳۷) حسینا افزایش نرخ گرفت. خزر نیز نرخ های فروش سال ۱۴۰۲ را تعدیل مثبت داد. دفرا هم از دارویی ها افزایش نرخ گرفت. ختراک نیز نرخ فروش سال ۱۴۰۲ را تعدیل مثبت داد.

۳۸) کقزوی برای مجمع تجدید ارزیابی دعوت کرد.نیشکر و صنایع جانبی مرتبط با وسپهر و وبصادر آماده عرضه می شود.

موفق باشید.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *